Bygg

Här skjuts bron på plats med spensalva

Anna-Maria Erlandsson Foto: Göran Fält / Trafikverket
Jan Fernö Foto: Nina Granzell / NCC
Bron som sidolanserades väger 6 360 ton och mäter nära 18 meter i bredd. Här har förflyttningen pågått i tre dygn och ungefär en meter återstår att skjuta bron till vänster. I underkant syns den vita lanseringsbalken som användes för förflyttningen. Till höger syns de tillfälliga stöden. Foto: Göran Fält / Trafikverket
Här förbereder Ruukkis medarbetare för sidolanseringen. Bron, som syns överst i bild, är upplyft på gröna domkrafter. När sidolanseringen påbörjas rör sig domkrafterna längs lanseringsbalkarna. För att minska friktionen är domkraftens undersida belagd med teflon och hela lanseringsbalken insmord med spensalva. I mitten av bilden syns betongpelaren som utgjorde ett av brons tillfälliga stöd under byggtiden. Foto: NCC
Här har sidolanseringen kommit ungefär halvvägs. Bron till höger ska flyttas några meter längre till vänster, fram till räcket som syns i nederkant i bilden. Foto: Mats Björklund / Trafikverket
Här syns båda broarna under sidolanseringen. Den vänstra bron byggdes direkt i sitt rätta läge, medan den högra bron sköts 22 meter i sidled för att komma till sin slutliga plats. Här har bron flyttats ungefär tolv meter. Till höger syns de breda pelarna som utgjorde tillfälliga stöd under byggtiden, medan pelarna i solljuset utgör brons permanenta stöd. Foto: NCC
Här är bron färdigflyttad och ska strax sänkas cirka fem centimeter för att monteras på de nya stöden. Foto: NCC
Här har bron nått sitt slutliga läge. Det nya högkapacitetsräcke som har utvecklats i byggprojektet syns också på bilden. Foto: NCC

I stället för att bygga en tillfällig bro för att leda om trafiken byggdes en helt ny bro vid sidan av den gamla. Den 6 000 ton tunga nya bron sköts sedan i sidled till rätt plats. Det var den största sidolanseringen i Sverige.

Publicerad

Idén att skjuta den nya bron på plats på E4:an i Rotebro kom från totalentreprenören NCC och dess stålleverantör Ruukki. Byggmetoden har inneburit en besparing om ungefär 100 miljoner kronor, enligt Trafikverkets beräkningar.

Genom att bygga på det sättet kunde trafiken flyta så gott som ostört under byggtiden, både på den hårt belastade E4:an och järnvägsspåren under bron.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här