Pengarna rullar in till Märklin

2009-02-13 14:59  

Förra veckan gick modelltågtillverkaren Märklin i konkurs. Men nu kommer entusiasterna till undsättning. Och konkursförvaltaren har gott hopp om att rädda det 150-åriga företaget.

Stor förstämning spred sig i modelljärnvägsvärlden när den största tillverkaren tvingades till konkurs i förra veckan. De brittiska och amerikanska riskkapitalister som för tre år sedan tog över från 22 ägarfamiljer som inte längre kunde hålla sams hade inte lyckats få ordning på ekonomin.

Enligt uppgifter i tyska medier var finansrådgivarnas honorar större än de besparingar som gjordes. På tre år tog man ut 40 miljoner euro. I februari sa bankerna nej till ytterligare krediter.

Konkursförvaltaren Michael Pluta ska låta finansrådgivaren KPMG gå igenom företagets ekonomi, och hoppas kunna bjuda ut Märklin till försäljning i april.

Då kan eventuellt dotterföretagen Trix och Lehmann ha skurits bort från Märklin, och kanske måste man banta i den digra floran av lok och vagnar.

Och en ständig fråga är hur länge den trogna kundkretsen finns kvar. Nyrekryteringen av tågentusiaster är dålig - den yngre generationen drömmer idag hellre om data- och tv-spel. Inte om modelljärnvägsanläggningar.

Trots att Märklin digitaliserat modelltågen, utvecklat motorer som får loken att röra sig som förebilderna och utvecklat tillverkningsmetoder som gör lok och vagnar till små konstföremål, så blir den kundkrets som uppskattar detta allt äldre.

Men än så länge är kunderna ekonomiskt starka, och skyndar nu till för att hjälpa "sitt" företag.

Försäljningen senaste tiden har rusat i höjden och liknar modelltågtillverkarnas ordinarie högtid - julförsäljningen.

Tidningen die Welt rapporterar om entusiaster som skänker pengar till Märklin, andra som erbjuder krediter. Om många köper lok, vagnar, räls, signaler och annat som hör järnvägar till. Produktionen rullar på för fullt, och Märklin lanserar en krisvagn: En prishöjd godsvagn med påskriften "Med full ånga mot framtiden - jag är med".

Genom att köpa vagnen i skala HO får kunderna en extra känsla av att vara med och rädda Märklin.

Ett räddningsprojekt som inte bara gäller ett företag. Det gäller en hel värld, fast 87 gånger mindre än verkligheten.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt