Effpower: Mer kräm i långlivat batteri

2003-10-07 23:00  

Effpower i Göteborg utvecklar högeffektsbatterier som förenar lågt pris med goda prestanda. Nu gäller det att övertyga fordonsindustrin om att bygga in batteriet i framtida hybridfordon.

Det karakteristiska vrrromet uteblir när jag trycker ner gaspedalen. Lastbilen rullar ut från parkeringsplatsen med hjälp av en elmotor. Så trycker jag lite mer på gasen och dieselmotorn mullrar i gång. Under resten av färden samspelar de båda motorerna. Ett svagt vinande ljud och en diskret mätare på instrumentpanelen avslöjar när elmotorn hjälper till. Mätaren visar att batterierna laddas ur en aning vid accelerationer och fylls på vid inbromsningar. Då fungerar elmotorn som generator.

Det intressanta med hybridlastbilen är just batterierna, utvecklade av Göteborgsföretaget Effpower.

- Vi kan lösa fordonstillverkarnas problem när det gäller batterier till hybridfordon. Våra batterier ger hög effekt per kilo och klarar väldigt många upp- och urladdningar. De kan dessutom tillverkas i stora volymer till ett bra pris, säger vd Mark Sigvardsson.


Helge Andersson, till vänster, övervakar testcykler i labbet. I bakgrunden Mattias Sundholm.
Batteriets pris är en viktig aspekt. Hybridfordonens genombrott på marknaden bromsas av att de fortfarande är dyrare än traditionella bensin- eller dieseldrivna fordon. De närmaste åren kommer emellertid flera personbilstillverkare att lansera bilar som till gagn för miljön stänger av bensinmotorn vid stopp i bilköer och vid rödljus. Det kan bli en jättemarknad för de företag som får leverera de batterier som krävs.

- Vi har stora förhoppningar på Effpowers teknik. Företaget har potential att nå en omsättning på mer än en halv miljard kronor om fem år, säger Anders Brännström, vd för riskbolaget Volvo Technology Transfer som tillsammans med Industrifonden är huvudägare till Effpower.

Trettonmannaföretaget har utvecklat en helt ny typ av bipolära högeffektsbatterier baserade på blysyra. Sådana batterier har förvisso funnits länge, men de har kort livslängd eftersom de ofta drabbas av läckage och korrosion. Dessa problem säger sig Effpower ha löst.

Uppfinnarveteraner

Tekniken bygger på en uppfinning av två veteraner i batteribranschen: Erik Sundberg och Ove Nilsson. Erik Sundberg är över 90 år. Ove Nilsson är visserligen också pensionerad sedan några år tillbaka, men han jobbar ändå två dagar i veckan. Han beskriver den patenterade innovationen: en porös keramisk platta infiltrerad med bly.

- Den håller formen. Det uppstår inga hål eller läckage som ger kortslutningar. Batteriet utnyttjar dessutom blyet effektivt. Blymängden är bara en tredjedel jämfört med vanliga bilbatterier, men vi kan ändå ta ut mer ström, säger han.

Effpowers batteri byggs upp av en stapel av elektroder, med ett isolerande lager emellan. Kärnan i varje elektrod är den keramiska blyfyllda plattan. Mark Sigvardsson liknar det vid att lägga pannkakor på hög.

- Monteringen är enkel. Spänningen bestäms av hur många elektroder man staplar, säger han.

Innovatörerna tog ut nyckelpatentet redan 1991 och vidareutvecklade därefter tekniken i samarbete med Chalmers. 1999 startade Effpower, finansierade av framför allt Volvo Technology Transfer. Med från starten var också Gylling Invest, ägarna till det svenska batteriföretaget Optima, som numera är i amerikansk ägo. Chalmers deltar fortfarande i utvecklingsarbetet.

Effpower har sedan dess tagit fram en metod för att producera mindre volymer. I våras tillverkades de första batterierna i företagets lilla prototypfabrik i Vikmanshyttan i Dalarna. I samma veva började företaget att presentera sin teknik för de stora fordonstillverkarna. De potentiella kundernas namn vill han inte avslöja.

- Det rör sig om ett 15-tal kunder, och ingen har avvisat tekniken, säger Anders Brännström.

Testas i amerikanska labb

Fast fordonsindustrin är konservativ, med långa beslutsvägar innan ett nytt litet företag accepteras som underleverantör. Till att börja med krävs ett godkännande från de stora testkonsortier, som fordonsföretagen äger tillsammans. Effpower tillverkar nu de batterier som under några månader ska testas i labb hos det europeiska konsortiet Astor och amerikanska USABC.

- Vi vet vilka testcykler de kör, och kan verifiera i vårt eget labb att batterierna håller måttet, säger Mark Sigvardsson medan han visar runt i Effpowers labb.

Företaget huserar sedan ett år tillbaka i lokaler i S:t Jörgens Park. Själva labbet har tidigare varit kylrum på S:t Jörgens mentalsjukhus. Batterier, sladdar och mätutrustning trängs numera på borden, och endast en kvarlämnad hylla markerad med ordet "Hjärnor" avslöjar vad som en gång har förvarats här.

Om konsortiernas tester utfaller till belåtenhet kan fordonstillverkarna nästa höst gå vidare med egen verifiering. I bästa fall bjuds Effpower in till ett hybridprojekt. Företaget hoppas kunna göra en stor kommersiell satsning under 2004. Fram till dess vidareutvecklar företaget sin produktionsprocess, som ännu är ganska hantverksmässig. För att börja serieproducera batteriet i större volymer krävs investeringar i 100 miljoner kronorsklassen plus en partner.

- Vi vill inte bygga en helt ny batterifabrik från grunden. En möjlighet är ett partnerskap med ett batteriföretag, säger Anders Brännström.

I väntan på kunderna har företaget endast rudimentära kontakter med tänkbara batteripartner.

- Tekniken är färdig, vi vet att den fungerar. Nu måste vi avvakta kundernas beslutsprocess, säger Mark Sigvardsson och en viss otålighet lyser igenom.

Det finns många tänkbara tillämpningar för batterierna. Men det är i fordonsindustrin som de stora volymerna finns. Än så länge är det visserligen bara Toyota som lyckats få volym på en hybridbil. Bilen, Prius, som har ett batteri baserat på nickelmetallhydrid, har sedan lanseringen 1997 sålt i ungefär 120 000 exemplar.

Mogna konkurrenter

Nickelmetallhydriderna är i dagsläget Effpowers huvudkonkurrent. Det är en mogen batteriteknik som domineras av japanska leverantörer. Priset är dock fortfarande högt. En annan intressant teknik är superkondensatorerna, ett slags förstorade kondensatorer. De ger snabbt ström och har lång livslängd, men en hel del utveckling återstår, framför allt på materialsidan. Det största hotet för Effpower kan bli batterier baserade på litiumjon. Visst finns det tekniska problem kvar att lösa, och kostnaden är fortfarande hög. Utvecklingen på området går emellertid snabbt.

- Effpower har några år på sig att lyckas innan litiumjonbatterierna är mogna. Det gäller att marknaden för hybridfordon verkligen tar fart under den tidsperioden, säger Göran Johansson som är avdelningschef på Volvo Technology, tillika programchef för ett hybridfordonsprojekt i Vinnovas regi samt ett litiumjonprojekt för hybridfordon i Svenska Energimyndighetens regi.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt