Chemrecs gröna dieselgas rycker allt närmare

2008-12-02 10:42  

Biogasföretaget Chemrec i Piteå är ett av Sveriges mest kända gröna energibolag. Det ger nu utdelning i en ny stor dos riskkapital – hela 160 miljoner kronor – för att öka produktionen av DME-bränslet.

Nyemissionen på 20 miljoner dollar tecknas av de två tidigare delägarna Volvo Technology Transfer VTT och amerikanska Vantage Point Venture Parters samt av det brittiska riskkapitalföretaget Environmental Technologies Fund ETF.

ETF har sin hemvist i London och räknas som Europas största renodlade fond för investeringar i miljöteknik.

ETF har tre svenskar i sitt team – Henrik Olsén som är delägare, Per Ericsson som är seniorrådgivare och Matilda Bernström, administratör.

- Vi har följt Chemrec i många år. Nu har vi fått chansen att bli delaktiga i den förvandling av pappersbruk till bioraffinaderier som Chemrec håller på att genomföra, säger Henrik Olsén i ett pressmeddelande.

Svartlut blir DME-gas
Chemrec gör fordonsbränsle av energirikt svartlut, som är en restprodukt från pappersmassetillverkning.

Svartluten förgasas enligt Chemrecs patenterade metod till dimetyleter DME, som är en gas som kan användas som bränsle i dieselmotorer.

I januari förra året gick de två riskkapitalbolagen Volvo Technology Transfer VTT och amerikanska Vantage Point Venture Partners in som delägare Chemrec.

Fram till dess ägdes Chemrec helt av grundarna och andra intressenter genom bolaget Nycomb Synergetics.

Världens första fabrik
Chemrec har hittills haft en liten pilotanläggning i anslutning till Smurfit Kappas pappersbruk i Piteå.

Men nu ska man bygga världens första fullskaleanläggning som om drygt ett år ska producera 4-5 ton DME dagligen. Volvo är lovad tilldelning först av alla.

DME är Volvos favorit
Så säger säger Volvo om DME-bränslet.

"Ur helhetssynpunkt betraktar Volvokoncernen DME (dimetyleter) som ett av de effektivaste förnybara bränslena. Det är ett bränsle med extremt låga utsläppsnivåer och som dessutom är koldioxidneutralt om det tillverkas av biomassa."

"En dieselmotor kan köras på DME utan att utan att man behöver göra alltför omfattande justeringar. DME är billigt att producera och också relativt enkelt att hantera och distribuera."

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt