Burt: Hjälper medier att optimera

2014-04-01 18:00  

E-handelsföretag är skickliga på att mäta kundbeteenden och anpassa webbutiker och erbjudanden. Medieföretag har normalt inte hunnit lika långt, och Burt satsar på att erbjuda optimering specifikt för mediesektorn.

Burt samlar data från kundregister, affärssystem, innehållsdatabaser och från analysfunktioner i användarnas webbläsare, där  man bland annat ser om användaren läser en artikel till slut och hur annonsplacering påverkar.

Styrkan är att sammanställa all data och göra den användbar. Bland kunderna finns nordiska mediejättar som Bonnier och Schibsted, men även amerikanska som Condé Nast. 

Burt

Gör: Dataanalys för mediesektorn.

Ort: Göteborg.

Startår: 2009.

Anställda: 22.

Omsättning 2013: 29 mkr.

Riskkapital: 70 mkr.

 Huvudägare: Grundare, anställda,

Industrifonden.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt