ANNONS FRÅN NY TEKNIK EDUCATION

”Svenska bolag behöver anpassa sin strategi till en förändrad spelplan i Asien”

Svenska tillverkande bolag står inför en fundamentalt förändrad spelplan där stora förändringar sker i handelsavtal, regleringar, miljökrav och priser i Asien. Det stora handelsavtalet RCEP som trädde i kraft den 1 januari täcker länder med nära 30 procent av världens BNP, vilket påverkar alla med affärer i Asien.

Publicerad Uppdaterad

Det kommande året kan vi förvänta oss fortsatta störningar i leverantörskedjor, och intensivt arbete med energi och klimat-frågan, där många bolag är oförberedda på förändringar mot ökad transparens såsom EUs kommande koldioxid-tullar och rapporteringskrav.

Vi intervjuar Johan Annell och Daniel Karlsson som båda arbetar på konsultföretaget Asia Perspective och är aktuella som kursledare på Ny Teknik Educations kurs Komplexa värdekedjor mellan Asien och Europa – strategi och styrning i praktiken.

Ni menar att många bolag inte har ett integrerat arbetssätt för långsiktiga tekno-ekonomiska beslut i globala värdekedjor, varför är det så?

”Redan innan pandemin var det en stor utmaning att få en organisation att ta 5-10 års perspektivet för att agera strategiskt på asiatiska kund- och leverantörsmarknader, men ur ett ägar-perspektiv är det nödvändigt för att säkra den långsiktiga konkurrenskraften” menar Johan Annell och fortsätter; ”Att inte kunna resa, samtidigt som världen förändras i snabb takt förvärrar förstås situationen och gör det ännu mer utmanande att ta rätt beslut i långsiktiga frågor såsom produktutveckling, tillverkningsstrategi, leverantörsbas och strategiskt fokus i vilka segment man vill konkurrera i globalt.”

”Vi ser att det ofta finns mycket marknadsinsikter i organisationer som har viss närvaro i Asien, och hos de chefer som på daglig basis arbetar med kunder och leverantörer i Asien, men det blir lätt att de viktiga tekniska vägvalen och investeringsbesluten förbiser deras perspektiv. Ett exempel vi sett har varit bolag som utvecklar nästa generation av en nisch-produkt med högt förädlingsvärde och design i Europa, men där utvecklingsprocessen försenats av att man underskattat svårigheterna att få tag i elektronik-komponenter från Asien för prototypserierna som ska sättas samman i Europa. I det fallet hade bättre planering på tidigt stadie kunnat minska risken för försenad produktlansering, och ett tätare samarbete med kontraktstillverkare med god design-kompetens i Asien redan för prototyp-serien hade kunnat göra det lättare om-designa för att välja komponenter med bättre tillgänglighet på marknaden.” säger Daniel Karlsson.

Hur kommer politiska beslut att förändra spelplanen kommande år för svenska tillverkande bolag?

”Det var ett händelserikt år 2021 med mycket som förändrats i Asien, en av de långsiktigt största förändringarna är att RCEP nu träder i kraft från 1e januari 2022. Detta kommer att leda till ökad ekonomisk integration mellan Kina, Japan, Sydkorea och Sydost-Asien när tullar reduceras och enklare Rules of Origin (tillverkningsland för att bedöma tullsatser) börjar tillämpas. Detta kommer att stärka regionens konkurrenskraft som leverantörsmarknad och ge större flexibilitet i att optimera regionala värdekedjor, men kommer också att öka konkurrens-trycket för en del svenska bolag som exporterar till länder i regionen” säger Daniel Karlsson.

Johan Annell fortsätter: ”För Kina är klimat och energi-frågan högt på agendan, och vi räknar med ännu större fokus 2022 på åtgärder som kommer att ha påverkan på leverantörskedjor globalt. Det finns ett starkt tryck från Europeiska unionen med beslut om att importörer från 2023 måste kunna redovisa koldioxid-avtryck och den ”carbon border tax” som är planerad att träda i kraft 2026, detta påverkar hela världen. Då Kina dominerar många koldioxid-intensiva delar av leverantörskedjor blir påverkan särskilt stor. Kina har egna ambitiösa mål om att nå koldioxid-neutralitet och redan från 2030 ha en ekonomisk tillväxt som inte ökar utsläppen. Förändringar i kinesiska regleringar och ekonomiska styrmedel kommer både att påverka kostnadsbilden för tillverkning i Kina och öka försäljningsmöjligheterna för svenska bolag med de tekniska lösningarna för mer energi-effektiv produktion.”

Hur ser ni att svenska tillverkande bolag behöver anpassa sin verksamhet och långsiktiga planering?

Daniel och Johan landar i tre tips:

1. Se till att alla som arbetar med beslut kring produktutveckling, tillverkning och leverantörskedjor får kontinuerlig information och engagerar sig i att förstå och tolka påverkan av omvärldsfaktorer på verksamheten.

2. Skapa proaktivt en kvantitativ förståelse med känslighetsanalyser för hur faktorer såsom, energi, logistik, tullar, råvarupriser, komponentpriser och arbetskraftskostnader globalt kan påverka verksamheten.

3. Förbered organisationen för högre krav på transparens och möjliggör bättre beslut genom att samla in och sammanställa bättre data om leverantörskedjor

Är du intresserad av att lära dig mer?

Ny Teknik Education ger den högaktuella kursen Komplexa värdekedjor mellan Asien och Europa – strategi och styrning i praktiken i februari 2022. Kursen ges som distansundervisning online och är uppbyggd av tre halvdags delkurser den 14, 16 och 18 februari.

Du läser mer och anmäler dig här.

Annonsinformation

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till agency@nyteknikgroup.se