ANNONS FRÅN SCANIA

Så möjliggör Scania innovationer och konkurrenskraft

Scania lägger stor vikt vid digitalisering. I dag har de ungefär 250 000 uppkopplade fordon som åker omkring på vägarna runt om i världen. Insamlad data från dessa spelar en central roll i bolagets arbete med innovation och utveckling.

Publicerad Uppdaterad

Scania samlar systematiskt in information från fordon i hela världen samt uppgifter från försäljning, produktion och underhåll. Kunskapen användas sedan för att skapa nya värden och öka konkurrenskraften.

För att samla all data på ett ställe har bolaget etablerat Scania Data Lake, som förutom att fungera som lagringsplats åt insamlad information öppnar upp för avancerade analyser och beräkningar.

Scania har som mål att vara ledande inom hållbara transportlösningar. För att generera detta krävs att de ligger i framkant med digitalisering. Den insamlade datan blir då avgörande för att öka förståelsen för vilka faktorer som påverkar exempelvis bränsleförbrukningen. Informationen använder bolaget för att skapa smarta lösningar.

– Insamlingen av data är alltså en förutsättning för innovation, säger Staffan Videlin, chef över information Management på Scania IT.

Stor mängd nya innovationer

Under förra året satte Scania nytt rekord och lämnade in över 344 patentansökningar.  Många av uppfinningarna avsåg förbättrade kontrollsystem för nya fordon samt nya idéer för att minska bränsleförbrukningen. Det sker också en stark utveckling inom framtida tekniska områden såsom självstyrande bilar och elektrifiering

För att skapa framgångsrika innovationer måste idéerna enkelt kunna verifieras genom analysering av data. Här kommer Scania Data Lake kommer in i bilden. Det är en värdefull källa till kunskap för Scanias forskning och utveckling. Genom den är det exempelvis möjligt att analysera fordonens prestanda under en rad olika driftförhållanden.

– Genom att behandla och analysera datamängder ligger vi steget före. Informationen från de 250 000 Scania-fordonen som rullar ute i världen kan vi använda för att bygga vår framtid. Vi kan påverka befintliga affärer samt skapa nya, säger Staffan Videlin.

Förmågan att kunna hantera och utvärdera information är således avgörande för företagets konkurrenskraft och överlevnad.

Exempelvis kan bolaget ihop med en kund samla och använda information för att kunna optimera flöden av gods och chaufförer och till och med göra beräkningar som förutser när ett fordons komponenter är på väg att gå sönder så att detta kan åtgärdas i tid och undvika driftavbrott.

Det är inte bara innovationssidan som drar nytta av informationen från Scania Data Lake. Hela organisationen, från produktion till finans, använder sig av den data som tillhandahålls.