ANNONS FRÅN TRAFIKFÖRVALTNINGEN

Med passion för resenärsupplevelsen

Gro Dahlbom jobbar som gruppchef och ux-researcher på trafikförvaltningen, Region Stockholm.Gro Dahlbom jobbar som gruppchef och ux-researcher på trafikförvaltningen, Region Stockholm.

Gro Dahlbom hade länge längtat efter att få jobba med it ur ett samhällsnyttigt perspektiv. När möjligheten uppenbarade sig på trafikförvaltningen, Region Stockholm, gjorde hon slag i saken. Nu siktar hon, tillsammans med sitt team, på att göra verksamheten mer kundcentrerad.

Publicerad Uppdaterad

Gro läste en spännande kompott av kurser i programmet kognitionsvetenskap på universitetsnivå. Men psykologi, lingvistik och datavetenskap skulle komma att bli helt självklara ingredienser i samband med att området user experience inom it kulminerade för några år sen. På trafikförvaltningen landade Gro i en ambitiös it-avdelning med det gemensamma målet att utveckla digitala lösningar för SL:s kollektivtrafik och nära 900 000 dagliga resenärer.

– Jag tilltalas mycket av att vår grundtjänst inte är en digital produkt. Jag älskar att lära mig om hur man spränger en ny tunnel eller att vi har så mycket spår att det skulle räcka från Stockholm till Göteborg. It och digitalisering blir möjliggörare. Kan vi till exempel planera trafiken bättre med hjälp av AI? Kan vi jobba effektivare och mer proaktivt med underhåll av fordon och anläggningar genom smart teknik, säger Gro.

Läs mer om hur det är att jobba på trafikförvaltningen här.

Gör den kollektiva resan till en bättre upplevelse

Teamet Gro leder har som mål att göra trafikförvaltningen till en mer kundcentrerad organisation. Det görs genom att på olika sätt ta reda på mer om kundernas drivkrafter, beteenden och behov genom intervjuer och dataanalyser eller att testa koncept och idéer på resenärer.

– Jag har den senaste tiden axlat rollen som gruppchef vilket har varit lärorikt och utvecklande. Men jag är en passionerad ux-researcher och längtar tillbaka till den rollen. Vi har stora utmaningar framför oss på trafikförvaltningen. Även om vår verksamhet består av olika grenar jobbar alla för att göra den kollektiva resan till en bättre upplevelse ur flera perspektiv, framför allt kopplat till trygghet och tillgänglighet, menar Gro.

Nya resmönster i kollektivtrafiken

Den pågående coronapandemin har förstås påverkat både resmönster och beteenden i kollektivtrafiken. Däremot är det svårt att förutse det framtida behovet av resande. Klart står dock, att pandemin har medfört att förväntningarna på SL har förändrats, i likhet med de nya teknik- och betallösningar som införts den senaste tiden. Målet är att bibehålla kollektivtrafikens konkurrenskraft i en ny vardag, där många kanske kommer att växla mellan distans- och kontorsarbete.

– Även om det överlag fungerar bra att jobba digitalt, når man inte riktigt samma grad av empati och förståelse för resenären när man enbart möter dem på andra sidan en skärm. Om resenärerna reduceras till siffror har vi misslyckats, menar Gro.

Här kan du läsa mer om hur det är att vara medarbetare på trafikförvaltningen.

När Gro inte jobbar med kollektivtrafik och digitalisering tankar hon gärna ny energi i kolonilotten. Och nu när hösten tågat in har hon bestämt sig för att djupdyka i rysk litteratur och kultur.

– Jag ser varje höst lite som ett nyår och brukar då testa nya saker eller förändra tillvaron på olika sätt. Just nu läser jag en rysk, dystopisk roman om ett postapokalyptiskt Moskva där människorna lever under jorden och handlingen kretsar kring tunnelbanesystemet, avslutar Gro.

Annonsinformation

Trafikförvaltningen ansvarar för SL, Waxholmsbolaget och Färdtjänsten. Vi är världsledande inom miljö och hållbarhet i kollektivtrafiken. I verksamheten jobbar cirka 800 experter och specialister med att utveckla en modern kollektivtrafik rustad för framtidens digitala värld. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med massor av kompetenta, engagerade kollegor. Här kan du söka både praktik och exjobb. Följ oss gärna i vår vardag på Linkedin!

Läs mer här.

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till agency@nyteknikgroup.se