ANNONS FRÅN INGENJÖRSFÖRDOMAR

Leker Scanias ingenjörer med Lego på rasten?

Män som meckar med motorer och spelar sudoku – är det en rättvis bild av lastbilstillverkaren Scanias ingenjörer? Svaren får vi i säsongspremiären av ”Ingenjörsfördomar”.

Publicerad Uppdaterad

Rambalkar, stora tunga motorblock och en massa däck och fälgar som konstruerats och byggt ihop av män med oljiga händer. En bild många nog har av Scania och lastbilsbranschen. Carin Carlsson har dock en trevligare bild av företaget. Hon är gruppchef på Scania och först ut att bemöta Emil Perssons förutfattade meningar i säsongen två av ”Ingenjörsfördomar” – programserien där Emil testar sina fördomar om ingenjörer, på ingenjörer från några av Sveriges största ingenjörsföretag.

– Det är en stämning på Scania som är ganska familjär, trots att vi är över 50 000 medarbetare. Bara på forskning och utveckling där jag arbetar, jobbar över 4 500 personer. Men trots det finns den familjära stämningen och hjälpsamheten och den gjorde att jag, tre dagar in på mitt sommarjobb för tio år sedan, bestämde mig för att här vill jag vara kvar, säger Carin Carlsson i det senaste avsnittet av Ingenjörsfördomar.

I programmet passar hon också på att lyfta fram vilket mjukvaruföretag Scania faktiskt är i dag.

– Många ser oss fortfarande som ett företag som är duktiga på motorblock – och det är vi också – men de flesta vi rekryterar nu arbetar med IT.

Se hela avsnittet här!

Inte längre bara män

En av Emils fördomar, en han nog inte är ensam om, handlar om hur homogent det är på Scania i allmänhet, och i Carins ingenjörsgrupp i synnerhet. Försöker hon bara släta över det faktum att det är hon och femton vita män när hon säger att gruppen är ”heterogen utifrån ett ingenjörsperspektiv”?

– Det är faktiskt inte så! Vi är både kvinnor och män och vi har både europeiska och utomeuropeiska bakgrunder. Om man tittade på Scania när jag började, då var det vita snubbar och några få kvinnor eller utomeuropeiska – så ser det inte ut idag. Vi rekryterar från hela världen, på ett helt annat sätt än vi gjort innan, säger Carin Carlsson i avsnittet.

Lekfulla raster

I avsnittet får Carin också bemöta Emils fördom att de på Scania var tvungna att förbjuda sudoku på lunchrasten. Dels för att effektiviteten minskade med 50 procent, dels för att de inte behöver en tristare image. Ett påstående som fick ett oväntat svar.

– Skulle man försöka förbjuda något skulle det nog vara Lego. Vi har haft det på kontoret, det är ju en jätterolig fikagrej man kan göra tillsammans, skrattar Carin i avsnittet.

Scanias avsnitt av Ingenjörsfördomar finns nu på Youtube och nya avsnitt släpps varannan vecka. Se hela avsnittet med Carin Carlsson här.

Annonsinformation

Ingenjörsfördomar är webbserien som låter Sveriges största arbetsgivare för ingenjörer slå hål på – eller bekräfta – fördomarna om deras bransch och ingenjörerna som arbetar i den. Programledare är Emil Persson som bland annat driver den populära podcasten Fördomspodden. Ingenjörsfördomar produceras av contentbyrån Borg Owilli. Det här avsnittet är ett betalt samarbete med Scania.

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till agency@nyteknikgroup.se