ANNONS FRÅN NY TEKNIK AGENCY

Brist på ingenjörer och civilingenjörer

På listor över yrken där det råder störst brist på arbetskraft ligger bland andra civilingenjörer, ingenjörer, systemanalytiker, IT-arkitekter samt mjukvaru- och systemutvecklare. Men hur hittar man dem?

Publicerad Uppdaterad

– Civilingenjörer, ingenjörer och tekniker är oerhört efterfrågade på arbetsmarknaden, berättar Per Törner, produktansvarig på tidningen Ny Teknik.

– Inte minst märker vi av det på att ”alla” våra kunder söker dessa kompetenser. Det går knappt en dag utan att vi sitter i möten med företag som behöver hjälp med samma sak, att nå ut som arbetsgivare. Jag kan väl, inte odelat objektivt, säga att vi har hittat en bra metod att göra det på, säger Per Törner.

Många vet inte om att de söker jobb

Det traditionella sättet att söka efter folk har länge varit en platsannons i en tidning, ibland med en kompletterande annons på tidningens webbplats. Andra etablerade kanaler är så kallade jobbsajter och rekryteringsnätverk. Per Törner berättar att detta fortfarande är mycket efterfrågade produkter som ofta fungerar mycket väl, men det finns också nackdelar. Enligt Per Törner och hans kollegor som arbetar med Ny Tekniks platsaffär når en traditionell annons ut till en traditionell läsare.

–Det låter kanske konstigt, men när man tänker efter så är det inte så underligt. För den som söker ett nytt jobb är det ju helt naturligt att läsa platsannonser, man gör det aktivt och systematiskt. ”Problemet” är att annonsen riskerar att endast nå ut till den som aktivt letar efter ett nytt arbete. I många fall vet man inte ens om att man letar efter ett nytt jobb. Inte sällan har man inte ens vetskap om vissa företag, än mindre hur det är att arbeta där, eller vad företaget erbjuder. Det är här riktade nativeartiklar kommer in i bilden, berättar Per Törner.

En del av det redaktionella flödet

Sedan en tid tillbaka erbjuder Ny Teknik annonsörer att synas direkt i det redaktionella flödet med annonsmärkta artiklar.  Enligt Per Törner har resultatet inte låtit vänta på sig.

–Många har varit lite skeptiska till att platsannonsera på ett nytt sätt genom nativeartiklar, men jag lovar att när de ser effekten av artiklarna, så kommer den skepsisen på skam. Vi har en egen avdelning som sitter och arbetar med artiklarna och bevakar så att de blir lästa. Är det något som inte fungerar, det kan vara en rubrik eller en bild, så byter man för att se till att så många som möjligt i målgruppen läser artikeln. Dessutom mäter de hur många som klickar sig vidare till annonsörens hemsida, och kan i vissa fall även se exakt vilka som har läst artikeln.  

Attrahera mera

–I en nativeartikel får man plats med så mycket mer än bara en logotype, en rubrik, lite om jobbet och sen ”Ansök här”. Man kan berätta om företaget, göra intervjuer med någon som arbetar där, berätta om spännande saker som händer och hur framtiden ser ut. –Man kan helt enkelt lägga ut texten och berätta för människor varför de ska söka jobb på just ditt företag, säger Per Törner, och tillägger att detta är speciellt viktigt för branscher som har svårt att hitta de rätta kompetenserna. Den stora fördelen är alltså att man når ut till människor som inte aktivt söker nytt jobb.

–Man måste helt enkelt attrahera mera, och berätta vad man erbjuder.

Per Törner är produktansvarig på Ny Teknik och berättar hur du kan nå kompetenser via nativeannonsering.

Vill du veta mer om nativeannonsering i Ny Teknik, hur det går till och vad du kan förvänta dig? Kontakta Per Törner via e-post eller ring honom på 08-796 64 58.