Studie: Det har aldrig varit säkrare att flyga

2020-01-29 15:18  
Foto: Skybunny (Rekonstruktionen av TWA Flight 800)

Det senaste årtiondet sjönk andelen flygresenärer som dog i olyckor snabbare än någonsin, men skillnaderna är stora. Här är regionerna med de bästa och sämsta flygbolagen.

Antalet resenärer som omkommit till följd av olyckor med kommersiella flygbolag har länge varit på nedåtgående, men under det senaste årtiondet accelererade den trenden. Det visar studien Aviation Safety: A Whole New World? som nyligen publicerades i den vetenskapliga tidskriften Transportation Science.

Mellan 2008-2017 var frekvensen för dödsfall ett per 7,9 miljoner ombordstigningar – ett enormt kliv mot en död per 2,7 miljoner ombordstigningar för den föregående perioden 1998-2007.

Om man tittar på 1988-1997 så var skillnaden inte lika markant, med ett dödsfall per 1,3 miljoner ombordstigningar. 1978-1987 dog en person per 750 000 ombordstigningar, respektive per 350 000 åren 1968-1977.

– Risken för att dödas i världen har halverats varje årtionde. Men den utvecklingen har inte bara fortsatt under det senaste årtiondet, utan då utgör förbättringen istället två tredjedelar. Förbättringstakten har inte ens tappat fart när flygsäkerheten har blivit så hög att vidare minskningar borde ha blivit svårare att uppnå. Det här är verkligen imponerande och viktigt för folk att tänka på, säger MIT-professorn Arnold Barnett som ligger bakom studien på universitetets hemsida.

Läs mer: Iran: Två robotar sköt ner passagerarplanet

I studien konstateras regionala skillnader. De säkraste flygbolagen finns i USA, EU:s medlemsländer samt Kina, Japan, Kanada, Australien, Nya Zeeland och Israel. Ser man till länderna så ligger antalet ombordstigningar per dödsfall på 33,1 miljoner för den senaste mätperioden, detta mot snittet 7,9 miljoner för alla världens länder. Barnett konstaterar att de två regioner som har gjort den mest radikala förbättringsresan är Östeuropa och Kina.

En rad nationer ligger på 7,4 miljoner ombordstigningar per dödsfall 2008-2017. Det är förvisso bara något sämre än det globala snittet, men samtidigt en långt högre frekvens än eliten. I det här medelbra segmentet finns många länder i Asien samt några i Sydamerika respektive Mellanöstern. Det alla har gemensamt är att nationerna nyligen fått fart på sin industri, med en förhöjd livslängd och en stigande BNP per capita.

Läs mer: Boeingchefen: Vi vet att vi gjort misstag

I den tredje och sämsta kategorin återfinns utvecklingsländer i Asien, Afrika samt Syd- och Mellanamerika. För den senaste mätperioden låg de på 1,2 miljoner ombordstigningar per dödsfall, vilket i och för sig är en klar förbättring mot 400 000 ombordstigningar för perioden 1998-2007. Med dagens siffror medför en flygning med bolag från länder i jumbogruppen, enligt Barnett, ungefär samma risk som rådde i de ledande länderna för 40-50 år sedan. Ändå hoppas den tidigare flygrädda professorn att hans studie ska lugna de oroliga.

– Risken är så liten att rädslan för att flyga blir lite samma sak som att vara rädd för att gå in i matvarubutiken på grund av faran för att taket kan falla in, säger han.

John Edgren

Mer om: Flygbolag Olycka

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer