Signalsystemet för tåg blir dyrt och försenat

2018-08-23 11:06  
Botniabanan var först i Sverige med det nya signalsystemet ERTMS. Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Ett nytt signalsystem för tåg behövs i Sverige men det kommer att kosta betydligt mer än vad Trafikverket först beräknat.

 I väntan på det nya systemet tvingas dyra investeringar dessutom göras för att hålla i gång det gamla signalsystemet.

Den svenska järnvägens signalsystem kommer att bytas ut men det blir både dyrare och tar längre tid än vad Trafikverket (tidigare Banverket) beräknat, enligt en granskning som Riksrevisionen gjort.

Det gemensamma EU-systemet som ska införas för tågtrafik och vara på plats senast 2030 heter European Rail Traffic Management System (ERTMS). Kostnaderna för hela systemet uppskattas till 30 miljarder kronor varav den svenska delen är ungefär 3 miljarder. Det är en närmare tre gånger så hög kostnad som Trafikverkets egen uträkning 2010 där en uppskattad kostnad på 1,17 miljarder angavs.

”Dessutom ser vi att förseningar gör att risken för ytterligare fördyringar är stor. De uppskattningar som gjorts har helt enkelt inte varit tillräckligt väl underbyggda”, säger riksrevisor Ingvar Mattson i pressmeddelandet.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt