Samhälle

Signalsystemet för tåg blir dyrt och försenat

Botniabanan var först i Sverige med det nya signalsystemet ERTMS. Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Ett nytt signalsystem för tåg behövs i Sverige men det kommer att kosta betydligt mer än vad Trafikverket först beräknat.

 I väntan på det nya systemet tvingas dyra investeringar dessutom göras för att hålla i gång det gamla signalsystemet.

Den svenska järnvägens signalsystem kommer att bytas ut men det blir både dyrare och tar längre tid än vad Trafikverket (tidigare Banverket) beräknat, enligt en granskning som Riksrevisionen gjort.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här