Samhälle

Omstridda EU-kravet: 3 procent skatt från Facebook, Google och Twitter

Ett omstritt förslag om en ny skatt på 3 procent på stora digitala bolags omsättning i EU är på väg. Måltavlor är bland annat amerikanska nätjättar som Facebook, Google och Twitter.

Publicerad

Skatten beräknas dra in omkring 50 miljarder kronor per år. Förslaget har läckt ut inför EU-toppmötet i slutet av veckan, men ska formellt läggas fram av EU-kommissionären Pierre Moscovici på onsdag.

Moscovici ser enligt dokumenten en stor risk för nationella särlösningar om det inte går att göra upp på EU-nivå.

Det krävs enhälligt stöd från samtliga EU:s 28 medlemsländer för att förslaget ska gå igenom. Motstånd väntas bland annat från lågskatteländer i EU, som Irland och Luxemburg. Men Sveriges regering är också skeptisk.

– Men vår utgångspunkt är att det här är en global fråga och den bör ju därför i första hand lösas på global nivå, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Hon tillägger att hon delar EU-kommissionens syn på att det är oacceptabelt och ohållbart att ingen tar ut skatt på stora och extremt lönsamma digitala bolag. Men hon ser helst att frågan löses inom ekonomiska samarbetsorganisationen OECD, där även Japan och USA sedan tre år deltar i arbetet med att försöka få till ett internationellt avtal om digital beskattning till 2020.

Risk för dubbelbeskattning

OECD har i en färsk rapport varnat EU för att gå i förväg med tillfälliga skattelösningar, som befaras skapa risk för dubbelbeskattning, ökat krångel och rättsliga problem när bilaterala skatteavtal ska tillämpas.

En ny EU-skatt på amerikanska bjässar som Facebook och Google kan också ytterligare försämra relationen mellan Washington och Bryssel, i kölvattnet av konflikten om USA-tullar på stål och aluminium.

USA:s finansminister Steven Mnuchin har i samband med ett G20-möte i Buenos Aires i Argentina gjort klart att USA bestämt avvisar en särskild skatt på digitala bolag.

– Det är ju redan ett lite uppskruvat tonläge med anledning av ståltullarna. Tonläget riskerar ju att skruvas upp ytterligare om EU skulle gå fram med något som kan uppfattas som aggressivt, säger Andersson.

Skatt där värdet skapas

Ur svensk synvinkel är det enligt Andersson också viktigt att beskattningen följer principen om att skatt tas ut där värdet skapas och inte där varan konsumeras.

Den privata sektorn är också skeptisk till EU-förslaget. Lobbyorganisation Digital Europe har i ett brev som skickades till EU-kommissionären Moscovici i förra veckan bett honom att avvakta en OECD-uppgörelse på området. Generaldirektören Cecilia Bonefeld-Dahl varnar i brevet för att tillfälliga EU-lösningar kan bli dyra att anpassa sig till och att de kan slå mot EU:s attraktionskraft.

Hon vänder sig även mot själva beskattningsmodellen, att beskatta intäkter i stället för vinst.

"Omsättningsbaserad beskattning kopplad till antalet kunder skulle innebära en börda för nystartade företag och företag i uppbyggnadsfasen", skriver hon.