Desperat ubåtsjakt – syret på väg ta slut

2021-04-23 08:42  
En kommandocentral på Bali-flygplatsen Ngurah Rai där sökandet efter ubåten koordineras. Foto: Firdia Lisnawati/AP/TT

Med mindre än ett dygn kvar tills syret ombord tar slut följer Indonesien ett svagt radarspår, i hopp om att hitta den försvunna ubåten KRI Nanggala.

Ubåten har 53 personer ombord, och är saknad efter en militärövning nära Bali tidigare i veckan. Sent på torsdagen hittade radarspaningen tecken på ett objekt på 50-100 meters djup.

Sonarutrustade fartyg har skickats till platsen, i hopp om att fastställa att det verkligen är Nanggala. Men det är bråttom – syrereserverna ombord beräknas ta slut på fredagskvällen svensk tid.

– Vi har bara till klockan 03 i morgon (klockan 21 fredag, svensk tid), så vi jobbar på till det yttersta i dag, säger Achmad Riad, talesman för Indonesiens försvar.

Flera andra länder, däribland Australien, Indien och USA, försöker hjälpa till i sökandet.

Fakta: Sökandet efter ubåten

Den tysktillverkade dieselelektriska ubåten KRI Nanggala försvann i samband med en övning utanför Bali i onsdags. Den är en av fem ubåtar i den indonesiska flottan.

Ubåten är byggd för att klara ett djup på omkring 250-500 meter men det finns farhågor om att den har sjunkit till 600-700 meter efter att ha fått tekniska problem.

Ubåten tappade kontakten med omvärlden relativt kort efter det att den hade gått ner i djupet och bett om tillåtelse att påbörja en torpedövning. Några timmar senare upptäcktes ett oljespill på platsen där den försvann, även om det är oklart om det kommer från ubåten.

KRI Naggala konstruerades, byggdes och såldes av ett västtyskt konsortium och levererades 1981.

Sedan dess har farkosten genomgått upprustning två gånger, 1989 och 2012. Vid det senaste tillfället ersattes en stor del av farkostens övre struktur. Även sonar, radar, kontrollsystem, framdrivning och vapen uppdaterades då.

Enligt Jakarta Post gav den upprustningen KRI Nanggala förmågan att gå ned till ett djup av 257 meter.

Ubåten är nära 60 meter lång och har ett deplacement om 1 390 ton i dykläge.

Farkosten har fyra dieselmotorer och en elmotor. Den kan göra 11 knop (20 km/h) i ytläge samt 21,5 knop (39,8 km/h) i undervattensläge.

Källa: Reuters, Wikipedia, Jakarta Post

Mer om: Ubåt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer