Google oroas av svenskarnas interneträdsla

2019-10-16 07:19  
Foto: TT

Svenskars stigande internetoro är problematisk för Google, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Google försvarar sin affärsmodell att sälja användardata till annonsörer, men medger att det bör bli tydligare i hur detta görs.

– Jag tror att alla är ganska överens att det här är ett av de mest existentiella problem Google har. Vi måste ta det här på allvar, säger Sam Heft-Luthy, produktchef för integritets- och dataskyddsfrågor på Google, till radion.

I årets rapport från Internetstiftelsen, som släpptes på tisdagen, säger nära hälften av de tillfrågade att de känner oro för att företag som Google och Facebook ska inkräkta på den personliga integriteten på internet. För fem år sedan var bara 29 procent oroade.

Internetstiftelsen tror att det delvis har påverkats av skandaler på senare år där det har uppdagats att användaruppgifter har kommit på vift eller sålts.

Läs mer: Miljardnota för Youtubes datahantering

Google försvarar att man exempelvis säljer användardata till annonsörer, men medger att det bör bli tydligare i hur man arbetar samt att företaget bör hjälpa användare att genom inställningar skydda sitt innehåll.

– Jag tycker det är fullt försvarbart för oss att använda användardata för att göra våra produkter bättre, inklusive annonser. Om en produkt får det att kännas som att den inkräktar på din integritet gör den inte ditt liv bättre och det är något vi erkänner, säger Heft-Luthy.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt