Vägg av galaxer gömmer sig bakom Vintergatan

2020-07-15 10:59
South Pole Wall ligger ”bara" en halv miljard ljusår bort. Foto: MiT

Astronomerna är förvånade över hur vi hittills har lyckats missa en av universums största strukturer. För avståndet till ”the South Pole Wall” är inte stort.

Ett internationellt forskarteam har upptäckt en enorm vägg bestående av tusentals galaxer, med en längd på minst 1,4 miljarder ljusår. Det rapporterar MIT Technology Review. Teamet har publicerat sin upptäckt av ”the South Pole Wall” i den vetenskapliga tidskriften Astrophysical Journal.

Från jordens perspektiv sträcker sig väggen, eller gardinen om man så vill, längs den södra gränsen för vårt kända universum och strukturen består även av stora gas- och stoftmoln. Fenomenet är i sig ingen nyhet, för galaxer är inte slumpmässigt utspridda över universum – utan de samlas längs enorma stråk av väte, och däremellan är det i stort sett tomt.

Hundratals miljoner ljusår långa utgör de universums största strukturer, och att länka ihop den i den kosmiska väven är en av astronomernas stora utmaningar. Bland de namngivna finns the Hercules-Corona Borealis Great Wall, the Bootes Void, samt the Great Wall och the Sloan Great Wall.

Läs mer: Svenskt instrument ska utforska Venus

Det som skiljer the South Pole Wall från de andra är att den ligger så nära oss – ”bara” en halv miljard ljusår bort. Skälet till att den inte har upptäckts förrän nu är att strukturen ligger gömd bakom Vintergatan.

Forskarteamet utgick dels från rödförskjutning, där man kan avgöra avstånd genom att strålkällor som färdas från oss får en förskjutning mot rött – medan en blåförskjutning uppstår när strålningskällan färdas mot oss. Men de tittade också på hur olika galaxer rör sig, vilket skvallrar om olika gravitationsfält.