Toyota: Vätgas behövs för att klara hållbarhetsmålen

2020-12-16 06:00  

Tekniken har framtiden för sig, menar Thiebault Paquet, chef för Toyotas nya bränslecellssatsning. Nya versionen av Mirai är inte längre bara för vätgasnördar, enligt honom.

När det kommer till elektrifiering och övergång till hållbara drivmedel har debatten varit het. Dels kring batteri-elbilars reella miljöprestanda och dels hur alternativ som vätgasdrivna bränslecellsbilar kan vara vettiga.

”Bränsleceller viktigt teknik”

De flesta biltillverkare har landat i att rent batteridrivna elbilar är rätt väg att gå för att få ner utsläppen. Men de finns vissa som tittar på parallella spår. 

Mercedes, BMW, Hyundai och har alla mer eller mindre vitala vätgassatsningar – men en tillverkare som verkligen satsar stort är Toyota. De ser bränslecellsbilar som ett fjärde ben i elektrifieringsstrategin och en viktig teknik för att lösa många uppgifter. För att accelerera utvecklingen i Europa har industrijätten valt att etablera en helt ny division kallad Toyota Fuel Cell Business Group.

Att man öppnar en bränslecellsdivision kommer samtidigt som den nya generationens Mirai lanseras, och det är ingen slump att de båda kommer vid samma tidpunkt. det säger Thiebault Paquet, chef för det nya centret, till Ny Teknik.

– Som vi ser det så måste vi titta på hela bilen och se det lite mer holistiskt. Vi måste se på hur vi får hållbar energi och här kommer bränslecellsbilen in. Vi har inte tillgång till hållbar energi 365 dagar om året. Hade vi haft det så skulle jag säga att vi enbart skulle satsa på batterielektriska bilar. Men som det ser ut nu och i framtiden så kommer vi ha ett överflöd av energi under vissa delar av året men inte andra. Och denna energi är inte lätt att spara i batterier, säger han.

Ser fördelar jämfört med eldrift

Enligt Paquet krävs det volym för att vätgas och bränsleceller ska kunna axla manteln som alternativ i en hållbar framtid. Och för att det ska ske måste energi- och fordonsindustrin gå hand i hand.

– Vi har produkter både för tunga fordon och personbilar. Och vi tar en risk eftersom vi är så beroende av infrastrukturen. Men vi är så övertygade om att infrastrukturen kommer på plats, så vi vågar satsa. Men vi behöver vätgasteknik för både personbilar och tunga fordon. Personbilar för att det ger oss skala när det kommer till bränsleceller, och tunga fordon för att det är den som förbrukar stora mängder vätgas. Och samhället som sådant kommer att behöva enorma mängder vätgas, så man måste förbereda sig för att få till en grön produktion, säger han.

Toyota Mirai. Foto: Toyota

Thiebalt Paquet medger att vätgasdrivna fordon inte blir något för alla, men han menar att det inte skiljer sig alltför mycket från att det i dag finns ett sammelsurium av alternativ både när det kommer till drivmedel och storlek.
– Respektive teknik passar olika kunder. Tittar vi på bränslecellsbilen så är styrkan att den går att köra långt på el och att den går att tanka snabbt.

– Vi tror att det är en stor fördel jämfört med batteridrift, särskilt ju större fordon det handlar om. Tittar man på tung transport så börjar batterivikten att straffa sig och till slut blir det så att man transporterar batterier istället för varor.

”Samma användarmönster som en vanlig bil”

Paquet menar att bränslecellstekniken är lätt att anpassa för olika förhållanden.

– Allt är möjligt. I första steget handlar det om att få utsläppsfria fordon, men i slutändan kan man bygga vilken typ av arkitektur som helst. Den vi har i dagsläget är inriktad på bränslecellen, men tittar vi på exempelvis en buss så har den större batteri och bränslecellen agerar mer som en räckviddsförlängare. Det visar att tekniken är relativt flexibel, säger han. 

Även om det finns ett rationellt argument för vätgasdrivna bilar, hur ska man få konsumenter intresserade? För tittar man på specifikationerna som Toyota Mirai kommer med så står de sig inte i jämförelse med vad elbilarna presterar.

– Jag tror att det handlar om att visa en konkurrenskraftig bil. Mirai är utsläppsfri och det tar mindre än fem minuter så har du 65 mils räckvidd. Den har samma användarmönster som vilken vanlig bil som helst.

Drivlinan på en Toyota Mirai. Foto: Toyota

Ett problem som bränslecellsbilar har är infrastrukturen. Antalet stationer som säljer vätgas är få och även om det satsas stort på tekniken i bland annat Tyskland måste man planera rutten om man ska ut på långfärd. Det här medger Thuebault Paquet är ett problem, men menar att det håller på att byggas bort – och jämfört med elbilsladdning är det lättare att lösa.

– Med batterielektriska bilar har man försökt säga att infrastrukturen är löst. Men det stämmer inte. På semestrarna är det enorma köer vid laddarna, och det är inte något som går att lösa lätt.

Vem är det som ska köpa bränslecellsbilarna?

– Den första generationen av Mirai var för vätgasnördar. Nu handlar det om en målgrupp som gillar bilen, och ser att det är en elektrifierad bil med flera fördelar. Vårt långsiktiga mål är att göra bränslecellsbilar lika konkurrenskraftiga som våra elhybrider. För kunder kommer det att vara ett bra ekonomiskt alternativ – särskilt i jämförelse med en batterielektrisk bil. Det är dit jag ser att vi måste komma.

Toyota: Tekniken behöver finslipas

Den andra generationens Mirai, som kommer till Sverige i början av 2021, blir bilen som får dra lans för vätgastekniken. Men även om Toyota satsar stort lär vi inte få se en full palett av alternativ ännu på ett tag. Thiebalt Paquet säger att det i dagsläget inte är aktuellt att lansera några varianter på bilen under den här generationen. Däremot finslipas tekniken, så att man när infrastruktur och kunder är mer redo kan vara på tårna.

– Det är två utmaningar för bränslecellstekniken,. Den första är infrastrukturen, och den ser jag att vi kan lösa tillsammans med den kommersiella applikationen, alltså med hjälp av bussar. Den andra är att vi måste göra systemet billigare. Det ligger vi våra händer, men det handlar om volym. Ju fler system vi bygger desto mer kan vi pressa kostnaderna. Det handlar om att skapa en positiv spiral.

Andra vätgasprojekt på gång

Men även om bränslecellschefen återkommer till att infrastrukturen, eller bristen på den, är ett problem så är han tydlig med att Toyota inte kommer involvera sig i något projekt för att bygga den själva. I varje fall inte i Europa.

– Vi planerar inte att involvera oss i infrastrukturutbyggnad i Europa, men vi har väldigt nära samarbete med dem som jobbar med det. Det kan förefalla som att det inte händer så mycket inom vätgas här. Men det sker saker som inte är så synligt. Tittar vi på ”Green deal” i EU hittar du referenser om att vi behöver vätgas för tung trafik. Så mycket planeras.

Toyota har utöver personbilen Mirai även flera bränslecellsprojekt igång. Dels tunga lastbilar men även som stationära kraftgeneratorer och teknik för tåg.

– Vi vill erbjuda vårt system och jobbar med ett projekt som delvis får stödmedel från EU. Det är första applikationer i Europa. I Japan jobbar vi med East Japan Railway. Även här vill vi erbjuda vårt system till andra, säger Thuebault Paquet.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt