Tobiis nya glasögon gömmer den svenska supertekniken

2020-06-02 14:08  

Med Pro Glasses 3 har Tobii Pro gömt sin eyetracking-teknik i vad som nästan ser ut som ett par vanliga glasögon. ”Man ska kunna traska på stan utan att ha hundra blickar på sig”, säger vd Tom Englund.

Det sägs att den bästa tekniken är den vi inte längre lägger märke till. Den pryl som har blivit så vardaglig att vi slutar tänka på den som teknik.

Med glasögonen Pro Glasses 3, som lanseras 2 juni, har svenska eyetrackingbolaget Tobii Pro sådana ambitioner.

– Både för användare och utomstående är de mycket mer diskreta, säger Tom Englund på Tobii Pro.

För ett företag som säljer ögonspårningsteknik till kräsna kunder är formfaktorn viktig. Att Tobii Pro kan ge eyetrackingdata med stor precision hjälper inte om användaren uppför sig annorlunda när den bär glasögonen. I synnerhet inte om det uttalade målet är att mäta mänskligt beteende. Med både Pro Glasses 1 från 2010 och Pro Glasses 2 som släpptes 2015 fanns den risken.

– Den första versionen på marknaden såg mer ut som ett par Elton John-glasögon. Det är väldigt viktigt att användarens beteende inte påverkas av hur tekniken känns att bära. Det är också viktigt att man känner att man inte ser konstig ut för då uppträder man också annorlunda. Man ska kunna traska på stan utan att ha hundra blickar på sig, säger Tom Englund.

Läs mer: Med framtidens möten blir social distans ett minne blott

Pro Glasses 3 påminner jämfört med sina föregångare mycket mer om ett par vanliga glasögon. Men det är inga vanliga glasögon.

Fyra kameror, två för varje öga, liksom 16 infraröda belysningslampor – åtta för varje öga – är gjutna direkt i glaset. Därtill en framåtriktad hd-scenkamera med ett kombinerat synfält på 106 grader.

– Vi har 38 procent större synfält i kameran jämfört med tidigare och det är väldigt viktigt i många applikationer. Det perifera seendet vid bilkörning exempelvis, om man vill veta hur användaren reagerar när det kommer en fotgängare från sidan. Då är det viktigt med stora blickvinklar.

Tobii Pro har inte kapat banden till det förflutna helt och hållet. Det krävs fortfarande en trådbunden inspelningsenhet som användaren kan bära i fickan eller fästa i bältet. Den är tillfällig lagringsplats (på väg mot vidare analys i molnet) för det inspelade material som glasögonen genererar. Dels filmen från scenkameran och dels ögonspårningsdata som samplas i 50 eller 100 hertz per ögonkamera.

– Alla blickkoordinater och all ögondata kommer i råa ascii-filer. Vill man veta hur mycket pupillen vidgas över en tidsenhet när den utsätts för ett stimuli så vill man kunna grotta ner sig i sådan data, säger Tom Englund.

Läs mer: Tobii-ingenjör hyllas: ”Vi hade inte klarat det utan Gunnar”

Vilka är det som vill det? Universitet till exempel. Men även stora multinationella bolag som Ford, Coca-Cola, Nissan, Unilever och Verizon står på Tobii Pros kundlista.

Tom Englund säger att det grovt indelat finns tre typer av Pro Glasses-kunder.

  • Företag som vill spetsa sin marknadsföring eller slipa på produkter och tjänster.

– Det kan vara allt från billtillverkare som vill förbättra förarmiljön, eller en flygplats som vill veta hur folk rör sig och hur skyltning ska utformas. Det kan vara en varumärkesägare som vill att paketet som står på en hylla i ett snabbköp ska synas bättre än konkurrenternas.

  • Universitet och högskolor.

– De vill driva forskningen framåt med hjälp av eyetracking. Psykologiforskning eller människa-dator-interaktion är exempel på det.

  • Prestandaanalys i visuellt intensiva uppgifter.

– Hur gör en person en avsyning på en monteringslina? Det handlar om att i industrimiljö avkoda beteendet hos en operatör. För ganska ofta finns det dold kunskap där vissa arbetsprocesser inte är nedskrivna. Då kan man avkoda beteendet med inspelning av ögonrörelser och snabbt lära upp noviser.

Med Pro Glasses 3 hoppas Tobii dessutom att kunderna skapar nya användningsområden. Utöver att enheten är nättare än sina föregångare är den också för första gången skyddsklassad med hjälp av ett tillbehör och den kan även användas med ett ir-filter. Vare sig tuffa miljöer eller starkt solljus ska utgöra några hinder.

Pro Glasses har smarta egenskaper, men det är inte några augmented reality-glasögon. De projicerar inte några digitala bilder i användarens synfält och ska inte förväxlas med exempelvis Microsofts Hololens. Med en prislapp på omkring 150 000 kronor lär dock ingen köpa dem av misstag.

– Vi lägger väldigt mycket utvecklingsresurser på den diskreta designen och på att bygga hårdvaran så tunn och lätt som möjligt. Men sedan är det inte bara glasögonen utan hela systemet med inspelningsenhet och tre olika programvaror. Alla de produkter vi säljer på Tobii Pro är mätinstrument där datakvalitet är extremt viktigt. Du kan tänka dig en forskare som ska skriva en artikel i Nature. Då är det väldigt viktigt att ha spårbarhet kring hur data tas fram hela vägen i kedjan och att tajmningen och synkroniseringen i alla dataströmmar är exakta, säger Tom Englund.

Läs mer: Ericsson: ”Vi tror mycket på 3d-internet”

Slutmonteringen av Pro Glasses 3 sker på Tobii Pros huvudkontor i Mörby Centrum norr om Stockholm. Glasögonen ska börjas säljas under sommaren.

– Det känns superkul. Som ingenjör är det få gånger man får chansen att lansera en högteknologisk produkt på marknaden, säger Tom Englund.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt