Teknik från bilar ger elsparkcyklar ögon

2021-07-08 15:45  

Elsparkcyklar från Voi kommer att utrustas med kameror med inbyggda bildigenkänningsalgoritmer. Detta för att minska buskörning och felparkering. Som första mediet i världen fick Ny Teknik testa tekniken.

Lådan är ganska stor – ett par decimeter lång – och sitter på framsidan under elsparkcykelns styre. I ett litet hål tittar en kamera fram och ser allt som befinner sig framför fordonet. Tekniken har utvecklats av den irländska startupen Luna och börjat sättas upp på Vois elsparkcyklar.

De två största säkerhetsriskerna med elsparkcyklar i trafiken är att de kör på ställen där de inte ska, som på trottoarer, och att de parkeras på fel ställen. Genom kameran och bildigenkänningsalgoritmerna kan fordonet känna av när det körs på fel ställe eller parkeras fel, och då ge ifrån sig ett högt pipande ljud.

Alla ansikten och registreringsskyltar på bilar pixlas automatiskt, av juridiska skäl.

Ny Teknik fick testa en elsparcykel utrustad med tekniken, och det fungerar som utlovat. Vid körning på cykelbanan märks inget särskilt, men någon sekund efter att fordonet kört upp på trottoaren kommer pipet. Det fungerar även när övergången mellan väg och trottoar inte är lika tydlig.

Läs mer: I de här situationerna ska svenska polisen använda ansiktsigenkänning

Rätt chip minskar energiförbrukningen

Lunas vd Andrew Fleury har rest till Stockholm från Dublin för att lansera tekniken, och är nöjd både med projektet och det svenska sommarvädret. Innan han grundade Luna för två år sedan arbetade han i bilindustrin.

– Det är i grunden samma teknik som numera finns i alla nya bilar, som gör att bilen själv kan se till exempel när den är för nära bilen framför. Vi har våra egna utmaningar men kan bygga på den forskning som gjorts i bilvärlden, säger han.

Algoritmen delar upp det som kameran ser i rött och grönt. Det som identifieras som grönt är fritt fram att köra på, men någon sekund efter att fordonet tar sig in på ett rött område börjar pipet.

– Den har minst 95 procents säkerhet och en precision på runt 20 centimeter. Så där har vi en bit kvar. Vi tränar upp algoritmerna och väntar oss att det kommer att bli bättre, säger Andrew Fleury.

Förutom att öka precisionen i algoritmen är två utmaningar pris och energi. Särskilt det senare är något som Luna lagt mycket fokus på.

– Om kameran drar så mycket energi att räckvidden halveras är inte mycket vunnet. Det har vi jobbat mest med under de senaste åren och nu har det blivit tillräckligt bra. Nyckeln har varit att hitta rätt chip, och där har vi arbetat tillsammans med Intel för att få en energisnål lösning, säger Andrew Fleury.

Läs mer: ”Ljustunnel” testar självkörande fordon – även på natten

Kamerorna kan tränas till andra saker

Pilotprojektet är i full gång och tekniken kommer först att rullas ut i den brittiska staden Northampton, där 100 elsparkcyklar ska utrustas med kamerorna från och med i sommar.

Förutom att pipa vid buskörning kan kamerorna i framtiden tränas till att göra andra saker.

– När hårdvaran finns på fordonet finns nästan inga gränser för vad den kan se. Rörliga objekt som fotgängare och cyklister? Eller hål i vägen? Det handlar bara om att träna algoritmen på det, säger Andrew Fleury.

Luna-vd:n använder uttrycket ”seatbelt moment”, ungefär ”bilbältesögonblick”, när han beskriver vilken betydelse smarta kameror kommer att få för elsparkcyklarna.

– En gång i tiden kom säkerhetsbältet från Volvo och blev sedan standard i hela branschen. Målet är att det här ska bli säkerhetsbältet för elsparkcyklarna. Om den tekniska utvecklingen fortsätter tror jag att bilfria städer inte är så långt bort.

Henning Eklund

Mer om: Voi Elsparkcykel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt