Svenska Jetson börjar serietillverka sin ”flygande racerbil”

2022-09-02 13:12  

Startupen Jetson, som utvecklar en ultralätt eldriven flygfarkost, tar in 100 miljoner i kapital. De har köpt ett flygfält i Italien, och startar fabrik strax intill. Fullskalig produktion ska vara i gång nästa år.

Ny Teknik har tidigare rapporterat om det svenska företaget Jetson, som utvecklar en eldriven VTOL-farkost (vertical take-off and landing) för en person. En ”formel 1-bil för luften”, som bolaget själva kallar den.

Nu är Jetson i full färd med att avsluta en investeringsrunda, som beräknas ta in cirka 100 miljoner kronor.

– Det ger oss en bolagsvärdering på en miljard, säger Jetsons vd och medgrundare Peter Ternström.

Fabriken byggs i ett gammalt spinneri strax intill flygfältet. Foto: Jetson

Pengarna ska användas till att skala upp utvecklingsarbetet och inleda serietillverkning.

– Vi har redan sålt 500 exemplar av vår Jetson One, och nu måste de produceras. Vi har köpt ett flygfält i Florens, och bygger fabrik strax intill i en befintlig industrilokal, säger Peter Ternström.

Fyra prototyper ska flyga i höst

Man har också börjat rekrytera folk till det uppskalade utvecklingsarbetet.

– Vi är tolv stycken idag, och kommer vara 22 personer innan jul. De flesta är skandinaver, tyskar eller polacker. Dessbättre har det visat sig ganska enkelt att få folk att vilja flytta ner till Toscana, säger Peter Ternström med ett skratt.

Jetsons grundare Tomasz Patan och Peter Ternström. Foto: Jetson

Planen är att ha fyra prototyper av Jetson One färdiga för testflygningar nu under hösten. 

– I april nästa år ska vi visa upp den slutgiltiga modellen, och börja tillverka en förserie om 20 exemplar. Starten för massproduktion planeras till slutet av 2023, säger Peter Ternström.

Jetson One är byggd i kolfiber och aluminium, och utan batteri väger den bara 40 kilo. Den drivs av åtta borstlösa elmotorer, och hastigheten har mjukvarubegränsats till 102 kilometer i timmen.

Flygtiden ska upp till 25 minuter

Den prototyp som premiärvisades i fjol har en flygtid på 20 minuter för en 85 kilo tung pilot.

– Vi jobbar kontinuerligt på att förbättra batteriet, och rent allmänt får batterierna omkring sju procent högre kapacitet varje år. Till 2023 räknar vi med en flygtid på 25 minuter, säger Peter Ternström.

Fyra olika prototyper färdigställs under hösten. En slutgiltig modell ska presenteras till våren. Foto: Jetson

Av de omkring 500 personer som förbeställt Jetson One, återfinns ett tiotal svenskar. Prislappen ligger på cirka 800 000 kronor.

Hur skulle du beskriva målgruppen för den här farkosten?

– Det är förstås svårt att generalisera, men man kan nog kalla dem äventyrare. Välbeställda killar som vill vara absolut först med det senaste, säger Peter Ternström.

Så här såg det ut när Jetson provflög tidigare i år:

Jetson One (prototyp):

Bruttovikt: 90 kilo 

Tomvikt (utan batteri): 40 kilo. 

Storlek: 2,8x2,4x1,0 meter 

Flygtid med pilot som väger 85 kilo: 20 minuter 

Maxfart: 102 kilometer i timmen

Batteri: Litiumjon

Max effekt: 88 kilowatt 

Tommy Harnesk

Mer om: Jetson VTOL

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt