Stockholms nya trafikborggarråd: Elsparkcyklarna har potential

2022-11-15 07:00  

En studie visar att förbudet mot elsparkcyklar fick Atlantas biltrafik att flyta långsammare. ”Elsparkcykeln har potential för att ersätta andra resor”, säger Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren till Ny Teknik.

Efter en långdragen debatt om problemen som elcyklarna delvis har orsakat i svenska städer, har  uthyrarna fått nationella regler att förhålla sig till. Sedan september får fordonen bara parkeras på anvisade platser eller i ställ. Dessutom kan kommuner debitera uthyrarna för flytten av felparkerade exemplar. Till detta är det nu förbjudet att köra elsparkcyklar på gångbanor och trottoarer.

Förbjöds under natten

Problembilden är global, och runt om i världen har snaran dragits åt. Redan 2019 förbjöd Atlanta delade elsparkcyklar såväl som delade e-cyklar i staden mellan klockan 21:00 och 04:00. Georgia Institute of Technology har mätt vilka konsekvenser de bortplockade cyklarna fick på trafiken.

Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Nature Energy. Den visar att restiden för de som bilpendlar i snitt ökade med 10 procent. Och för de som tog sig till större evenemang som fotbollsmatcher fördröjdes restiden med 37 procent, vilket motsvarar nära 12 minuter i varje riktning. Med förbudet fick Atlanta-borna årligen tillbringa 784 000 timmar extra i trafiken. Det skriver lärosätet i ett pressmeddelande.

Kan sänka restiden för bilister

Georgia Techs Data Science and Policy Lab har gjort beräkningar för hela USA, och de anser att elsparkcyklar, elcyklar och andra former av mikromobilitet skulle kunna sänka restiden för landets bilister med i snitt 17,4 procent.

Stockholms nytillträdda trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) anser att det är dags börja titta på hur elsparkcyklar kan användas för att komplettera övriga transportsätt – och han tycker att studien om Atlanta är intressant. 

– Ett sådant här experiment går ju att använda kommunikativt för att få även den mest inbitne bilisten att förstå att elsparkcyklar, cyklar och kollektivtrafik bidrar till att öka framkomligheten för alla, säger Lars Strömgren till Ny Teknik.

”Potential att ersätta andra resor”

Han har i dag inga data kring vilka effekter mikromobilitet eventuellt har på Stockholms trafikflöden. Lars Strömgren konstaterar samtidigt att hans stad har en långt mer utbyggd kollektivtrafik än Atlanta, och en viktig fråga är vad som utgör alternativet till resan med elsparkcykel.

– Det är det som avgör hur man kan värdesätta den här resan samhällsekonomiskt, och det är väl inte helt tydligt exakt vad svaret är. Men jag har mer än en gång varit i en situation där man är sen till något möte och tar en taxi, men det slutar med att man ändå missar möte. I situationer där man hade tänkt gå men det blev lite ont om tid så tror jag att elsparkcyklar i kombination med något annat färdmedel blir en stark palett. Så jag tror absolut att elsparksykeln har potential för att ersätta andra resor, säger han.

Bilar ges stort utrymme i städer

Lars Strömgren berättar att arbetet kring elsparkcyklarna har fört upp diskussionen om hur det offentliga rummet ska fördelas och hur man värderar människors behov av cykel- och gångbanor, eller exempelvis en park.

– Jag kan tycka att det är lite komiskt att man har tagit i med storsläggan kring elsparkcyklarna när det samtidigt är många bilar som parkerar på cykelbanor. Det är fortfarande väldigt mycket yta som vi avsätter för våra parkerade bilar. Där ser jag att elsparkcyklarna har tvingat oss att ifrågasätta en del tidigare antaganden om att det ska finnas parkering överallt, säger Lars Strömgren.

John Edgren

Mer om: Elsparkcykel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt