Speditionsjätten Bring går över till ellastbilar från Einride på viktiga linjerna

2021-10-15 06:00  

Transportutmanaren ska köra gods åt Bring med sex eldrivna lastbilar. ”Vi når kostnadsparitet med diesel”, säger Jonas Hernlund, kommersiell chef på Einride. 

Svenska Einride, grundat 2016, ska i ett samarbete med speditören Bring sköta en del av Brings dagliga linjetrafik, med start i början av nästa år. 

Förmodligen blir det mellan terminalerna i Göteborg och Jönköping, kanske även Stockholm.  Men det är ännu inte helt bestämt, enligt Matilda Adelborg, presschef för Sverige och Danmark på Bring.

– Det här samarbetet gör oss först i Sverige med att elektrifiera vår linjetrafik. Om allt faller väl ut kommer vi att elektrifiera en stor del av vår verksamhet och minska våra utsläpp avsevärt, säger Hanna Jonasson, operativ chef på Bring, i ett uttalande.

Sex elkonverterade lastbilar

Einride ska leverera hela transporttjänsten, inklusive fordon, förare och laddinfrastruktur. Fordonen utgörs av sex stycken lastbilar från Daf som konverteras till batterielektrisk drift av Einrides samarbetspartner Emos. De ska rulla sju dagar i veckan, 16 timmar om dygnet till att börja med, berättar Jonas Hernlund, kommersiell chef på Einride.

Läs mer: Små, eldrivna lastbilar – så står sig svenska uppstickaren mot konkurrenter

Laddstation kommer att byggas på en av terminalerna. Det kommer även att behövas laddmöjlighet längs vägen (Göteborg–Jönköping), som Einride ska bygga.  

– Investeringar i infrastruktur är hela tiden en balans. Och man kan ju även ladda på publika laddare, säger han.

Plattform avgör laddning

Hur mycket och när respektive fordon ska laddas avgörs av Einrides transportplattform, som hela tiden övervakar flottan. 

– För elektriska transporter, även i linjetrafik, är tre saker avgörande: räckvidd, laddning och att kunna göra det till en relevant kostnad. Vår plattform håller koll på fler än 100 variabler, som temperatur, godsvikt, vind, var nästa laddare finns, batterihälsa och så vidare. När man kommer upp i sex ellastbilar är det livsviktigt att optimera vilken bil som laddar när, så att man hela tiden laddar precis tillräckligt för att den ska komma fram till hubben.

Läs mer: Teslas nya celler får Semi att matcha andra lastbilar

Även om linjetrafik låter som ett enkelt fall jämfört med mer varierande transportuppdrag blir det snabbt komplicerat när antalet fordon växer, fortsätter han. 

– Det är för mycket att hålla reda på med Excel eller papper och penna. Det krävs en plattform, säger han.

78 procent lägre utsläpp

Bring menar att de sänker sina koldioxidutsläpp med 78 procent för det aktuella fallet. Jämförelsen är gjord mot ickefossil HVO, som deras befintliga lastbilar drivs med idag. 

Det ekonomiska affärscaset då? Jonas Hernlund menar att de når kostnadsparitet med diesel i detta fall, tack vare transportplattformen. 

– Det är först då man verkligen kan få upp skalan, säger han.

Läs mer: Lastbilsjättarna i ny allians – vill bygga laddnätverk tillsammans

På frågan om detta samarbete ska ses som en testpilot för Einride svarar Jonas Hernlund att piloterna växer i omfattning år för år. 

– I detta fall har vi sex lastbilar. Vi brukar prata om det som en första installation i ett geografiskt område. Det handlar om att fortsätta driva elektrifieringen av Sverige. Det är fortfarande en jätteliten del av Brings nätverk. Men vi ser att volymen gods och hur mycket man vågar ställa om till elektriskt ökar, säger han.

”Har gjort större affärer”

Vad kontraktet är värt för Einride vill Jonas Hernlund inte säga. Han konstaterar bara att de har gjort betydligt större affärer förr. Sedan tidigare har bolaget avtal med bland annat Oatly, Coca-Cola och SKF.

Läs mer: Så tyst rullar Volvos nya elektriska lastbilar – Ny Teknik har testat

Einride utvecklar även en elektrisk och autonom lastbil kallad Pod, men det är alltså inte det fordonet som ska användas på denna sträcka. 

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt