Sökes: Hundratusentals drönarpiloter

2021-06-30 07:02  

I Sverige finns 300 000–400 000 drönare, men hittills har bara 20 000 personer tagit det obligatoriska drönarkortet, som krävs för att få flyga. Att det inte bli någon påföljd för den som struntar i kortet kan vara en av förklaringarna till den låga siffran.

Sedan årsskiftet är det obligatoriskt att ta drönarkort för den som flyger drönare – men det är något som många verkar strunta i. Hittills har Transportstyrelsen utfärdat knappt 20 000 drönarkort och ungefär lika många operatörs-id (se faktaruta).

Hösten 2018 gjorde Transportstyrelsen en marknadsundersökning bland svenska hushåll. Baserat på den gjorde myndigheten bedömningen att det då fanns 300 000– 400 000 drönare i Sverige – en siffra som knappast har minskat sedan dess.

Läs mer: Så tog Ericssonveteranen sin drönaridé till marknaden

– Vi har genomfört flera informationskampanjer och tycker att vi har varit väldigt tydliga vad som gäller, men påföljd stärker ju sannolikt följsamheten av reglerna och därför tittar våra jurister just nu på vilka påföljder som skulle kunna vara aktuella, säger Anna Ahlberg, inspektör på Transportstyrelsen, till Ny Teknik.

Inga påföljder eller andra konsekvenser

Reglerna är baserade på EU-direktiv, men för den som flyger utan drönarkort eller operatörs-id blir konsekvenserna i nuläget alltså inga alls.

– Många verkar inte satt sig in i vad det innebär att ha en drönare, men vi fortsätter att genomföra ytterligare informationskampanjer och hoppas att det hjälper, säger Anna Ahlberg.

Läs mer: Drönare över Linköping efter grova brott

Reglerna kring drönare är gemensamma för hela EU, förutom åldersgränsen som varje land själv får bestämma. Nu vid halvårsskiftet sänks åldersgränsen för att bli fjärrpilot för drönare från 16 år till 15 år i Sverige.

– Det är samma åldersgräns som för moped och vattenskoter, och vi tycker att det är lämpligt med harmoniserande åldersgränser, säger Anna Ahlberg.

Läs mer: Snart lyfter Ingenuity – så bygger du din egen Marsdrönare

Några fakta om drönarreglerna:

  • För drönare upp till 25 kilo krävs drönarkort och registrering av operatör. Om grundreglerna följs omfattas dessa drönare av den öppna kategorin. Andra tillstånd kan dock krävas, som från Lantmäteriet för spridningstillstånd av bild och film eller från närmsta flygplats för flygning inom kontrollzon.
  • Fjärrpiloter i den öppna kategorin måste genomgå utbildning och prov. Ett godkänt prov resulterar i ett drönarkort som gäller i fem år. Provet tar cirka 40 minuter att genomföra och vid godkänt resultat tilldelas man drönarkortet direkt. Provet för drönarkortet kostar 130 kronor.
  • Alla drönare måste registreras på en operatör med ett så kallat operatörs-id. En drönare ska kunna identifieras på avstånd med operatörs-id. Det ska gå att fastställa drönarens geografiska position, höjd, hastighet och flygväg. Identifiering sker med hjälp av märkning. Nya drönare ska programmeras med operatörs-id.
  • Om man vill flyga utom synhåll, högre än 120 meter och i närheten av människor utan deras tillåtelse eller över folksamling, måste tillstånd sökas hos Transportstyrelsen. Högre riskflygning och tyngre drönare omfattas av ytterligare krav. Tillståndskrävande flygningar delas in i den specifika eller certifierade kategorin, beroende på risk för utomstående. Sådana flygningar kräver andra typer av bevis än drönarkort, beroende på kategori.

    Källa: Transportstyrelsen

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt