Snart kör självkörande bilar på Trollhättans gator

2019-11-27 06:00  

T-Engineering har hittills legat lågt om att de utvecklar ett autonomt fordon. Nu kan Ny Teknik berätta att företaget har fått tillstånd att testa det på Trollhättans gator.

T-Engineering grundades i Trollhättan efter Saab Automobiles konkurs och består i dag av ett hundratal ingenjörer. Företaget utvecklar styrsystem för såväl förbränningsmotorer som elektriska drivlinor och ägs sedan 2014 helt och hållet av den statliga kinesiska biltillverkaren Dongfeng.

Nu visar det sig att företaget även har gett sig in i utveckling av autonom teknik. I fredags fick det tillstånd av Transportstyrelsen att börja bedriva försöksverksamhet på allmän väg.

– För oss är det en jättestor milstolpe att få ett godkännande. Nu kan vi ta nästa steg, säger vd Klas Lundgren till Ny Teknik.

Bensinbil som konverterats till eldrift

Det som inom några veckor kommer börja rulla på Trollhättans gator är en minibuss från Dongfeng av modell Liuzhou CM7, ursprungligen en bensinbil som nu har konverterats till eldrift. Ett officiellt evenemang planeras i samband med premiärturen.

Till en början kommer fordonet endast köra på gator kring Innovatum Science Park, där T-Engineering är baserat. Efter en inkörningsperiod på några veckor eller månader är tanken att genomföra längre körningar mellan resecentrum och företagets kontor i Trollhättan.

– Syftet är att visa hur en skarp delningstjänst av mobilitet skulle kunna se ut, säger Sebastian Wallman, ansvarig för de självkörande projekten på T-Engineering.

Läs mer: ”Nätverket från Saab lever vidare”

Tillståndet gäller till och med den 31 december 2020. Fordonet får köras i högst 30 kilometer per timme. Förhållandena påminner om de tester som gjorts med autonoma minibussar i Göteborg.

– Vi bedömer att låghastighetsfordon har större sannolikhet att komma ut i trafik snabbt. Därför fokuserar vi på det, säger Klas Lundgren.

Sensorfusionen köps in

T-Engineering utvecklar inte den avancerade ai-tekniken som behövs för att väva ihop data från olika typer av sensorer, så kallad sensorfusion, vilket bland annat Googles dotterbolag Waymo, Uber och svenska Zenuity gör. Företaget fokuserar i stället på att utveckla styrsystemet som krävs i nästa steg, där den bearbetade sensordatan ska få bilen att köra.

– Vår styrka ligger främst i integration, de kringliggande säkerhetssystemen och att få helheten att fungera, säger Klas Lundgren.

Sensorfusionen köps därför in externt. Av vem vill Klas Lundgren inte avslöja.

– Vi plockar inte in en systemlösning utan är integrerar olika tekniska lösningar, och det handlar inte om något av de stora företagen du känner till. Vi är inte beroende av något enskilt bolag och tanken är att kunna byta vid behov, säger han.

Läs mer: Dragkamp om elbilsingenjörer från Trollhättan

Ett av syftena med projektet är att skapa en sorts rullande utvecklingsplattform. Tekniken kan sedan säljas till vem som helst som vill köpa den. Klas Lundgren säger att de redan märkt intresse från omvärlden.

– Vi har märkt att många fokuserar endast på sensorfusion. Det är därför vi fokuserar på helheten, säger han.

Självkörande minibuss nästa steg

Givetvis är även moderbolaget Dongfeng, en av Kinas största biltillverkare, en möjlig användare av tekniken. Dongfeng planerar att börja massproducera en självkörande minibuss helt utan ratt och pedaler. Ett prototypexemplar av fordonet finns redan på plats i Trollhättan och väntar på att förberedas för utrullning på allmän väg.

– I det arbetet vill vi återanvända så mycket som möjligt av tekniken från minibussen vi nu fått tillstånd för. Men fordonet har vare sig ratt eller pedaler så vi måste fundera på vilka säkerhetssystem som behövs och lägga till dem. Det innebär också en ny tillståndsprocess med Transportstyrelsen, säger Sebastian Wallman.

Målsättningen är att få ut det rattlösa fordonet på allmän väg efter nästa sommar.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt