SJ:s mobiltjänst ska hindra dig från att gå vilse

2018-04-17 06:00  

I dag släpper SJ sin nya digitala funktion som ska hjälpa resenärer att hitta rätt på Stockholms centralstation med augmented reality, ar. Men när Ny Teknik testade ledde resan fel.

Det kan vara svårt att hitta rätt när man kommer första gången till en ny station. Därför har SJ tagit fram funktionen Vägvisaren, både för Android och Ios.

I dag släpps den i betaversion i SJ Labs, appen som fungerar som testverkstad. Tanken är att resenärerna ska testa den nya funktionen och hjälpa till med tips på hur den kan finslipas.

– Funktionen är klar till ungefär 70 procent, berättar Anna Fahlkrans, affärsutvecklare på SJ.

Läs mer: SJ-funktion ska hjälpa dig hela vägen hem

Några dagar före betasläppet får Ny Teknik testa Vägvisaren. Jag börjar med Iphone vid SJ:s lounge. Telefonen ber mig skanna den QR-kod som sitter tejpad på väggen. Sedan visar en grön pil på skärmen hur jag ska vända mig. Gröna små prickar bildar ett slags matta på golvet och hjälper till att visa var jag ska gå.

Programvara för ar släpptes nyligen

Men redan i trappan går prickarna upp på trappräcket. Och när jag närmar mig målet på rutten, SJ:s resebutik, så pekar telefonen in mig i en glasvägg, ett par meter vid sidan av ingången.

Nästa rutt testar jag med Android. Jag skannar QR-koden och följer den gröna pilen. Den här gången är det gröna punkter med SJ-logga som bildar ett mönster jag ska följa. Mönstret tar mig ut ur butiken och bort mot målet, spår 10. Men lite för tidigt säger appen åt mig att svänga till vänster. Färden går in i en butik och ända fram till skyltfönstret vid spår 10. Där gratulerar appen mig till att jag är framme.

Läs mer: Mobil simulator ska göra det enklare träna tågförare

Enligt Bontouch, som har utvecklat funktionen, kan missarna bero på att jag skannade QR-koden aningen snett från början.

– Det är den svaga punkten. Om det blir snett skannat blir rutten sned och det skapar problem på långa sträckor. Vi skulle vilja få upp fler QR-koder, säger Robert Söderbjörn, utvecklare på Bontouch.

Men de felaktiga visningarna kan, enligt Bontouch, också bero på programvaran som Google och Apple nyligen släppte för ar-funktioner i mobiltelefoner.

– Och den tekniken blir också bättre och bättre, konstaterar Dan Berglund, utvecklare på Bontouch.

Permanent version till sommaren

SJ har valt att satsa på Vägvisaren för att bolaget ser ett stort behov av att hjälpa människor hitta rätt på stationer, särskilt i storstäder. Men satsningen kommer sig också av det stora upprustningsprojektet Getingmidjan, mellan Stockholm Central och Stockholm Södra. Arbetet kommer att innebära att inga tåg kan passera Stockholm Central under tre somrar.

– Då kommer resenärerna att behöva byta tåg i Flemingsberg och Stockholm Södra. Den här funktionen kan vara ytterligare ett sätt att hjälpa dem att hitta rätt, säger Anna Fahlkrans.

Om Vägvisaren blir populär i betaversionen kan den komma i permanent version till sommaren. Då hoppas SJ att fler stationer, till exempel de som hör till Citybanan, ska inkluderas och att fler QR-koder ska sitta uppe på varje station.

Getingmidjan rustad 2021

Projekt Getingmidjan omfattar upprustning av olika delar av järnvägsanläggningen mellan Stockholm Central och Stockholm Södra. Bland annat handlar det om förstärkning av broarnas grundläggning, utbyte av brobanor och reparation av betongkonstruktioner i tunnlarna. Åtgärderna ska förlänga den tekniska livslängden med minst 60 år.

Enligt projektchef Kent Sahlman är arbetet ”Sveriges mest nödvändiga järnvägsprojekt” eftersom störningar på Getingmidjan kan påverka 80 procent av landets tågtrafik.

Projektet beräknas kosta 3,2 miljarder kronor och ska vara klart 2021.

SJ satsar på digitalisering

SJ har som målsättning att inom fem år vara ett av Sveriges mest digitaliserade företag. Internt pågår en genomlysning för att identifiera arbetsprocesser som kan digitaliseras.

Ett exempel är att ombordpersonal i höst ska börja utbildas med hjälp av virtual reality, VR. De ska öva klargöring, flera moment som måste utföras innan tåget kan åka iväg, i virtuella kopior på stationer.

Ny Teknik har tidigare berättat om möjligheten för resenärer att få ett chip inopererat i handen för att förenkla biljettkontrollen och om apparna Anslutningsguiden och Var ska jag stå på plattformen.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt