Premium

Så stor är klimatpåverkan från elbilsladdning ombord

Att erbjuda elbilsladdning på färjan är på väg att bli en ”hygienfaktor” för rederierna. Men hur klimatsmart är det egentligen att låta dieseldrivna fartygsmotorer generera elen? Det har forskare räknat ut. 

Publicerad

I takt med att elbilarna blir allt fler ökar kravet på laddmöjligheter. Att kombinera elbilssemester på kontinenten med ett laddstopp på färjan kan verka som en attraktiv möjlighet. Bilen måste ju ändå stå stilla ett antal timmar och väl i Tyskland eller Polen är man förhoppningsvis utvilad och redo att börja avverka mil snarare än att leta snabbladdare. 

Möjligheten till detta är dock fortsatt mycket begränsad. En av orsakerna är en brand i en privatkonverterad elbil ombord på färjan Pearl of Scandinavia 2010 som fick rederierna att dra öronen åt sig.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här