Så sparas energin med framtidsmetoderna

2020-08-31 06:00  

I energiomställningen behövs metoder för att lagra energi över tid. Och det finns flera förslag på lösningar. Här är åtta artiklar om satsningar på energilager.

Enorma svänghjul ska säkra frekvensen i Storbritannien

Norska Statkraft ska driftsätta två svänghjul i Skottland, i närheten av Keith, för att balansera det brittiska elnätet. Den roterande massan uppgår till cirka 400 ton.

I takt med att fossileldade kraftverk ersätts med el från sol och vind minskar robustheten i elnätet. I fjol inträffade ett stort elavbrott i Storbritannien när frekvensen föll till 48,88 Hz.

Här är artikeln om svänghjulen.

Ett nytt laddsystem som testas kan göra elfordon till rullande energilager. Foto: Brittany Cramer/Oak Ridge National Laboratory, U.S. Dept. of Energy

Nytt system för dubbelriktad trådlös laddning trumfar sladdladdning

Forskare i USA har demonstrerat en lösning med 20 kW dubbelriktad trådlös laddning på en lastbil. Det nya systemet kan utgöra grunden till framtidens laddinfrastruktur.

Forskare vid Oak Ridge National Laboratory har presenterat ett system som klarar att ladda en vanlig UPS-lastbil med 20 kW trådlöst på ett avstånd om 28 centimeter.

Systemet är även dubbelriktat - vilket innebär att fordonen kan bli rullande energilager.

- Att skala den här tekniken för en fordonsflotta om 50 lastbilar ger dig energilagringskapacitet på megawatt-skala, säger Omer Onar, som har lett forskningen, i ett pressmeddelande.

Här är artikeln om den trådlösa laddningen.

Bild från bygget av Juktans pumpkraftverk. Här monteras turbinen i den underjordiska maskinhallen. Foto: Storumansajten.se

Vattenfall överväger omstart av största pumpkraftverket

Sveriges genom tiderna största pumpkraftverk, Juktan, konverterades till vanligt vattenkraftverk 1996. Nu utreder ägarbolaget om det ska bli energilager igen.

Juktan i Umeälven i Västerbotten drevs i nära 20 år som pumpkraftverk. Men sedan 1996 har anläggningen tjänat som vattenkraftverk.

Nu har Vattenfall inlett en förstudie för att undersöka om den eventuellt ska konverteras tillbaka igen.

- Anläggningen blir äldre och äldre så vi måste göra underhållsåtgärder. Då vill vi veta att vi gör det på rätt sätt, säger Tord Eriksson på Vattenfall.

Här finns artikeln om pumpkraftverket.

Den specialutformade turbinen kan också fungera som pump. Då får generatorn gå som motor. Foto: Berit Djuse

Här lagras energi motsvarande 150 000 Teslabatterier

Energilagring blir allt viktigare när mer el kommer från ojämn vind- eller solkraft. Många sätter hoppet till pumpkraft. Fortum, som äger Sveriges största aktiva pumpkraftverk, ser en framtid för tekniken.

Pumpkraft för en tynande tillvaro i Sverige. I dag finns endast tre pumpkraftverk som fortfarande är i drift. Alla tre ligger i Värmland och ägs av Fortum. Det allra minsta, Eggsjön, äger Fortum ihop med Karlstads Energi.

Det största pumpkraftverket som är i drift i Sverige heter Kymmens och ligger ungefär mitt i Värmland, nordväst om Sunne. Där fungerar sjön Kymmen som ett stort energilager och kan spara motsvarande 150 000 av Teslas största elbilsbatteri.

Pumpningen ger energiförluster, i snitt 40-50 procent i Fortums pumpkraftverk. Därför måste elpriset variera mycket för att energilagringen ska löna sig.

Enligt Fortum är bolagets tre anläggningar lönsamma. Martin Lindström, vattenkraftsansvarig på Fortum, ser tecken på att pumpkraften kan få ett uppsving.

- I dag ser vi att marknaden gynnar den som kan vara flexibel, säger han.

Här är artikeln om Kymmens kraftstation

I slutet av 2016 testades metoden i liten skala. Foto: Fraunhofer IWES

Betongkula på havsbotten lagrar energi

Överskottsenergi från vindkraft ska lagras i betongkulor på havets botten. Det är idén som tar pumpkraftstekniken till en ny nivå.

I flera år har forskare i Tyskland arbetat för att förverkliga sin idé att använda pumpkraftsteknik på havsbotten. Det omgivande havsvattnet ska fungera som övre magasin och en betongkula på havsbotten som under magasin.

När el ska genereras fylls betongkulan med vatten. Det inströmmande vattnet driver då en turbin och en generator inuti kulan.

När det finns ett överskott av el i nätet pumpas i stället vattnet ut ur kulan.

- Jag är övertygad om att det här är framtiden, säger Jochen Bard på Fraunhoferinstitutet.

Här är artikeln om betongkulan.

Max sex containrar kombineras ihop i ett Voltpack-system. Fem av dessa innehåller batterier. Foto: Northvolt
 

Northvolt och Vattenfall lanserar mobilt batterisystem

Containrar fyllda med litiumjonbatterier som flyttas dit el behövs. Det är Northvolts och Vattenfalls plan för att ersätta dieselgeneratorer.

Tanken är att containrarna ska byggas ihop modulärt och på så sätt anpassas till de specifika behoven av energi och effekt.

Produkten är avsedd för industrier, mikronät, byggarbetsplatser eller arrangörer av tillfälliga event.

Idén till de mobila battericontainrarna föddes i diskussioner med andra bolag.

- Vi förstod att behovet för energilager växer och användningsområdena blir mer spridda. Man behöver energilager för att kapa effekttoppar, ersätta dieselgeneratorer, för bygg-el och för frekvensreglering. Men för en nätägare är det svårt att veta om man ska satsa på ett stationärt eller modulärt system, säger Emad Zand, Northvolts chef på batterisystem.

Här är artikeln om battericontainrarna

Taket ska förses med solceller. Foto: White arkitekter

Målet: Laddstationen blir energilager för bostadsområdet

Elinfrastrukturen räcker inte till i bostadsområdetom prognoserna för laddbara bilar blir verklighet. Därför satsar bostadsbolaget i Örebro på större solcellsdrivna laddstationer.

Örebrobostäder fick nyligen bygglov för sin första laddstation. Den kommer att se ut ungefär som en stor carport, med plats för 16 laddbara bilar. Taket ska förses med solceller och ett stationärt litiumjonbatteri ska installeras i ett angränsande teknikrum.

Här är tanken att flera hyresgäster i området ska kunna ladda sina elbilar. I stället för att varje hus har en eller ett par laddstolpar ska laddstationen fungera som ett kluster.

Men Örebrobostäder hoppas att laddstationerna ska göra mer nytta än bara ladda bilar och förbereder dem därför för vehicle to grid. Bolaget vill också dra ett likströmsnät till närliggande bostadshus för att överskottsel från solceller eller energi från elbilsbatterierna ska kunna nyttjas som fastighetsel.

Här är artikeln om laddstationen.

Återvinningsanläggningen Bergsöe i Landskrona. Foto: Boliden

Ett batteri – flera bolag drar nytta av det

På ett smältverk i Landskrona ska ett nytt energilager hjälpa till att kapa effekttoppar. Men batteriet ska också stärka elnätet på flera sätt.

Bolidens återvinningsanläggning Bergsöe i Landskrona ska förses med ett batteripack om 1 MWh.

Batteriet ska spara energi som genereras av solceller på anläggningen. Det ska också hjälpa till att kapa verksamhetens effekttoppar.

Men det ska också göra nytta i lokalnät och regionnät.

Här är artikeln om smältverkets batteri.

 

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt