Så ska Göteborg bli Geelys andra hem

2018-12-11 06:00  

Efter sommaren togs de första spadtagen på Geelys nya innovationscentrum i Göteborg. Fem ingenjörstäta byggnader som både ska rymma forskning och utveckling och låta göteborgarna testa äkta kinesisk mat. Ny Teknik har träffat projektledaren och Cevt-chefen Gang Wei.

– Jag vill att det ska bli en levande plats som involverar göteborgarna. Inte bara en kinesisk investering, säger Gang Wei.

För fem år sedan var han med och grundade Geelys forskningsinstitut Cevt (China-Euro Vehicle Technology) i Göteborg, och agerade sedan vice vd. Under de åren har företaget växt från en handfull anställda till att sysselsätta uppemot 2 000 personer som är utspridda på Lindholmen i Göteborg.

Nu har Gang Wei fått ansvar för att ro ett annat prestigeprojekt i hamn. Han ansvarar för bygget av ett 100 000 kvadratmeter stort innovationskomplex i området – fler kvadrat än de tre Gothia Towers-tornen vid Korsvägen rymmer tillsammans, påpekar han.

Här ska Geelys utvecklingsbolag Cevt samla styrkorna. Det blir det första av två planerade center i Europa, det andra kommer att handla i Storbritannien, och fokus ligger på utveckling inom bland annat elbilar, uppkopplade fordon och miljöteknik. Framsteg som ska komma både Volvo och övriga Geely till gagn.

På Lindholmen har Cevt sällskap med en rad andra affärsenheter inom koncernen som Geely Powertrain R&D Center, Geely Design Europe och det nystartade bilmärket Lynk & Co. Nu ska alla in under samma tak och den första etappen ska stå klar i slutet av nästa år.

2010 köpte Geely upp Volvo Cars från Ford och har sedan dess utökat sin närvaro i staden med raska kliv. Inte bara i form av Cevt och de andra bolagen. Sedan förra året är Geely dessutom den största aktieägaren i AB Volvo.

Vid det här laget har den kinesiska jätten Geely börjat kalla Göteborg för sitt andra hem, och det nya centrumet på Lindholmen ska bli en symbol för satsningen.

– Många av våra anställda har jobbat på Volvo och andra stora företag i 10-20 år. Vi på Geely måste respektera den kulturen och visa att vi gör en långsiktig investering här. Det första steget är att bygga ett hem där vi kan samlas, säger Gang Wei.

I slutet av sommaren togs de första spadtagen på anläggningen i Göteborg. En tidigare parkeringsplats i utkanten av Lindholmen, ett stenkast från forskningsinstitutet Rise nya labb för elektromobilitet (SEEL), håller på att förvandlas till en jättelik arbetsplats som ska rymma 3 500 personer utspridda på fem byggnader.

I dag sitter Cevt runt 2 000 anställda och konsulter utspridda på ett tiotal lokaler runt om på Lindholmen. Något som både är rörigt och ineffektivt.

– Dagens lösning är inte effektiv. När min assistent bokar möten måste hon alltid lägga på tio minuter så jag kan ta mig från det ena kontoret till det andra utan att komma försent. Ur ett affärsperspektiv behöver vi vårt eget ställe, säger Gang Wei.

Cevt bildades för fem år sedan med ett enda mål: att ta fram den nya bottenplattan CMA som i dag utgör basen för Volvo XC40 och flera bilmodeller från Lynk & Co och Geely. Tanken var att sysselsätta ett hundratal ingenjörer, men utvecklingsuppdragen fortsatte att trilla in och Cevt växte explosionsartat.

Gang Wei menar ändå att företaget nu hittat en bra storlek, och att de 3 500 kontorsplatserna kommer att räcka. Skulle tillväxten fortsätta finns för övrigt plats i detaljplanen för ytterligare ett kontorshus på 20 000 kvadrat på tomten.

En annan fördel med att samla alla ingenjörer under ett tak är ökad säkerheten på företaget. Därmed inte sagt att innovationscentrumet ska vara avskilt från resten av Lindholmen. Gang Wei är tydlig med att de ska ha stora publika utrymmen och bjuder in både forskare och startupföretag att sitta i lokalerna.

– Vi vill inte bygga en mur, utan en park. En öppen plats så folk kan lära känna oss. Det är klart att det ska finnas hemliga rum på övervåningen för de som jobbar med forskning och utveckling, men besökare ska vara välkomna och de anställda kan ta med sig barnen hit, säger Gang Wei.

Vilken typ av startupföretag är det ni öppnar dörren för?

– Det måste vara företag som ser ett värde i att sitta i våra lokaler. Deras verksamhet ska ha kopplingar till kärnverksamheten hos Geely och Cevt, som mobilitetet och olika uppkopplade lösningar. Det ska vara företag som kan växa och utvecklas tillsammans med oss. Det måste vara en win-win-situation.

För ni diskussioner med några startups redan?

– Ja, vi har inlett samtal med några lokala bolag och några företag från Finland.

Gang Wei har en vision om att anläggningen på Lindholmen dessutom ska rymma kinesiska restauranger, utställningar och olika kulturevenemang. Det ska bli ett ställe där det globala jätteföretaget Geelys anställda kan mötas och förstå varandras kulturer. På Cevt jobbar ingenjörer med bortåt 30 nationaliteter.

– Här kan folk testa mat, lyssna på seminarier och utbilda sig och varandra. Då menar jag inte bara mellan svenskar och kineser utan mellan alla våra anställda. Vi kan ta hit folk från Storbritannien och andra länder där Geelyfamiljen finns, säger Gang Wei.

Kulturutbytet handlar inte bara om att skapa bra stämning. Det handlar i stor utsträckning om att de kinesiska och svenska ingenjörerna ska lära av varandra. Något som är viktigt för att rita bilar för en global marknad.

– I Kina tycker man att benutrymmet i baksätet på en bil ska vara minst två knytnävar, säger Gang Wei och måttar upp avståndet från sitt knä. I Europa tycker man att det räcker med en knytnäve. Det är sådana småsaker som är bra att både kinesiska och svenska ingenjörer vet om när de designar bilar.

Sedan ser han en skillnad i arbetssätt. Geely är en nykomling i bilindustrin. Företagets första egenproducerade bilmodell har bara 20 år på nacken, medan Volvo rullat i snart hundra år.

På den kinesiska marknaden har Geely jobbat aggressivt med att snabbt släppa nya modeller. Ingenjörerna ritar på bilar som ska vara på marknaden nästa år, medan Volvo planerar minst tre år framåt.

– Ingen av vägarna är fel att gå. De är bara anpassade för olika marknader. Geely behöver en mer långsiktig planering när vi ger oss in i Europa och USA. Volvo kan lära oss om det, säger Gang Wei.

Cevt - China-Euro Vehicle Technology

Gör: Forsknings- och utvecklingsbolag som tar fram ny teknik inom bland annat elektrifiering, uppkoppling och miljöteknik till Geely Automotive där bilmärkena Geely, Volvo Cars, Polestar och Lynk & Co ingår. Cevt har bland annat utvecklat bottenplattan CMA som används i Volvos 40-serie.

Startades: 2013.

Ort: Göteborg.

Anställda: Sysselsätter cirka 2 000 personer varav ungefär hälften är anställda och hälften konsulter.

Omsättning: 3,9 miljarder kronor (2017).

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt