Renault: ”Vi är pionjärer när det gäller elbilar”

2019-04-27 06:00  

En trio elbilar i stallet och en trio hybrider på ingång. Därmed känner sig Renault väl rustade för framtiden – detta trots att de saknar elektrifierade Svenssonbilar.

– Vi konkurrerar med det vi har nu och ser fram emot de nyheter som är på väg in, säger Thomas Holm, Sverigechef för Renault.

När det kommer till elbilar har rubrikerna ofta handlat om Tesla eller Tesla-utmanare. Men även om den amerikanska tillverkaren har gjort stort avtryck – är det inte Tesla som är marknadsledande när det kommer till segmentet. Nej, i skuggan av Model S, X och 3 har Renault Zoe, Twizy och Kangoo erövrat marknaden i Europa. Och den franska tillverkaren ser med tillförsikt på framtiden och tror att de definitivt kommer att vara relevanta.

– Vi är pionjärer när det gäller elbilar och för fjärde året i rad är vi marknadsledande i Europa. Vi tror stenhårt på elbilar i Sverige, och sedan de nya skattereglerna har vår elbilsförsäljning dubblats. Och vi ser att vi har produkterna och är en av få som verkligen har kunnat leverera, säger Thomas Holm.

Läs mer: Studie: Många vill köra elbil – men räckvidd är ett fortsatt hinder

Han berättar att Renault har en bra position och att de inom loppet av tre år kommer att ha tolv hybridlösningar och åtta rena elbilar i modellutbudet. Och för dem innebär elektrifieringen bara fler möjligheter.

– För oss som är etablerade på marknaden ser vi elektrifiering som något positivt. Vi får se vilka bilar som matchar kundefterfrågan här i Sverige. Men jag ser det inte som en omöjlighet att 70 procent av det vi säljer är elektrifierat 2025. Det här går fort – mycket fortare än man kan tro, säger han.

En serie hybrider på gång

Men även om Renault kan kalla sig för pionjärer och länge har haft sina tre eldrivna modeller, går det inte att säga annat än att Zoe, Twizy och Kangoo inte riktigt tillhör kärnsegmenten i Sverige.

– Visst, vi tappar säkert när vi inte har elektrifierat alternativ i vissa segment. B-segmentet, som Zoe är i, är det näst minsta och jag ljuger om jag säger att vi inte saknar större elbilar eller laddhybrid-alternativ. Men med det sagt, i år har vi gjort en marknadsökning på 23 procent – detta på en marknad som tappat 15 procent. När vi väl får den nya tekniken och fler modeller kommer vi kunna ta än större andel, säger Holm.

Läs mer: BMW räds inte Tesla Model 3: ”Vi är största premiumtillverkaren”

På ingång har man dock en hel del intressant, där en serie hybrider är först ut – detta i formerna Clio (elhybrid), Captur samt Megané (laddhybrider). Modellerna presenterades i samband med Paris Motorshow 2018 och förhoppningen är att kunna öppna upp orderböckerna under hösten och lansera 2020.

Men de kommer att ha rejäl konkurrens. För i höst ska Volkswagen lansera sin elbil ID. En modell som beskrivs som den första folk-elbilen då den ska ha ett pris som ska ligga i paritet med en dieselbil. Men även om det nu är tal om en jättesatsning från en storspelare menar Thomas Holm att det är "business as usual".

– Det är egentligen precis som i övriga bilbranschen – konkurrens. Vi får kriga på och ta hänsyn till vad konkurrenterna gör. Och det är ju inte bara Volkswagen som dyker ut, det kommer flera – vilket är fullt naturligt. Vi klättrar ju alla på samma berg. Men eftersom vi var en av de första så kommer vi kunna bygga vidare på det. Vi ser att det börjar hända saker, även om det fortfarande är i sin linda. Inom tre års tid kommer vi har 20 elektrifierade modeller kontra de tre vi har i dag – och det speglar vart vi som varumärke är på väg.

En sak som ofta förs på tal när det kommer till övergången till elbilar är hur det kommer påverka servicemarknaden och återförsäljarna. Service och verkstadsbesök har länge varit en stor affär – och den är nu hotad. Men enligt Renault-chefen finns det både förståelse och en förberedelse för det här.

Läs mer: Ny Teknik provkör Tesla Model 3: ”Som ett spjut”

– Det är definitivt en utmaning, men återförsäljarna är helt inspelade på det här. Vi har hållit på med rena elbilar i fem år och vi har lärt oss mycket längs resan. Dels har vi tagit hänsyn till elektrifieringsfrågorna när återförsäljarna har byggt om, och vi har utbildad personal. Våra elektrotekniker har rejäl påbyggnadsutbildning utöver att de är utbildade fordonstekniker, säger han.

Även inom försäljning vill Renault prova på nya grepp och i Täby Centrum har man sedan ett år tillbaka en butik med elbilar – ett koncept man lånat in från Tesla.

– Sverige ligger långt fram när det gäller nytänkande, miljötänk och användande av digitala medier. När vi tog beslutat att starta den här butiken var tanken från början att bygga varumärke, och målet var att finnas där kunderna är. Besökarna har kommit och vi har sålt över 100 bilar. Och det här har spridit ringar på vattnet då Renault öppnat liknande konceptbutiker i Berlin och på andra platser, säger Holm.

”En traditionell bilproducent”

Även om Renault inspirerats när det gäller butik – är laddinfrastruktur inget blad man kommer kopiera från Teslas bok. Nej, det lämnar den franska koncernen åt andra.

– Vi är en traditionell bilproducent. Vi har aldrig byggt infrastruktur, varken till fossilbilar eller elbilar – där finns det andra intressenter. När det gäller laddboxar har vi samarbetsavtal med ett antal leverantörer. Tidigare gjorde vi så att man fick ett subventionerat pris vid köp av elbil, men sedan i somras har vi konverterat det till andra erbjudanden och låter kunden välja själv istället, säger han.

Thomas tycker att företaget ska fokusera på att vara en bilproducent som utvecklar och säljer elektrifierade bilar, och i en värld där transformationen sker i rasande takt är det bra att försöka utveckla det man är bäst på.

– Det kommer att ske dramatiska förändringar framöver. Elektrifiering är ingen fluga eller något kortsiktigt – det här är en gigantisk investering för oss och det största som har hänt inom bilindustrin på 100 år. Framtiden handlar om elektrifiering, uppkoppling och självkörande fordon, och det är en jättespännande tid att få vara med om, säger Thomas Holm.

Elektrifierade modeller

Elbilar:

Zoe – från 225 900 kr.

Twizy – från 99 900 kr.

Kangoo Z.E. – 242 000 kr.

Laddhybrider:

Megané – lanseras 2020. Pris ej fastställt.

Captur – lanseras 2020. Pris ej fastställt.

Hybrider:

Clio E-Tech – lanseras 2020. Pris ej fastställt.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt