Rapport: Elbilarna prismässigt lika bensinbilar runt 2026

2021-05-11 12:23  
Foto: Pexels

Oavsett om det är en personbil eller lätt lastbil kommer eldrift vara billigare än förbränningsmotor mellan 2025 och 2027. Det menar Bloomberg Nef i en ny rapport. 

Skiftet till elbilar har redan fått upp farten i Europa. Frågan är nu hur snabbt det går. En viktig faktor är förstås inköpspriset. När kostar en elbil lika mycket att köpa som en bil med förbränningsmotor? Detta brukas kallas för prisparitet. Att elbilar i dagsläget är dyrare beror framför allt på kostnaden för batteriet

En färsk rapport från analysföretaget Bloomberg Nef, utförd på uppdrag av den gröna tankesmedjan Transport and Environment, visar att personbilar och lätta lastbilar nått prisparitet mellan 2025 och 2027. När det sker beror på vilket fordonssegment det handlar om.

Snabbast går det för de mindre lätta lastbilarna. Redan 2025 är priset för batteriversionen samma som för dieselmotsvarigheten. Beräkningen gäller innan eventuella inköpssubventioner. 

De flesta segmentet når paritet 2026 (se faktaruta). 2027 händer samma sak för det sista segmentet, småbilarna, i samma storlek som en bensindriven Renault Clio.

”Batteripriset kommer att sjunka”

De starkaste drivkrafterna är minskade kostnader för batteriet samt att elbilarna blir billigare att tillverka tack vare dedikerade produktionslinor. 

Bloomberg Nef räknar med att batteripriset kommer att sjunka med 60 procent under decenniet, från 120 euro per kilowattimme 2020 till runt 50 euro per kilowattimme 2030. 

2030 är genomsnittselbilen 18 procent billigare än motsvarande bensindriven modell, skatter exkluderat, enligt analysfirman. 

Andelen elbilar av nybilsförsäljningen blir 85 procent 2035. För att nå upp till 100 procent föreslår Bloomberg NEF bland annat en koldioxidskatt och hårdare krav på koldioxidutsläpp per kilometer körsträcka. 

Fakta: Då blir elbilen billigare – segment för segment 

Enligt Bloomberg NEF:s rapport Hitting the EV inflection point når elbilen prisparitet med förbränningsmotorbilen följande år, beroende på segment: 

2025: Lättare lätt lastbil, t.ex. VW Caddy 

2026: Tyngre lätt lastbil, t.ex. Renault Master. 

2026: Mellanstor bil (C-segment) t.ex. VW Golf 

2026: Storbilsklass (D-segment), t.ex. VW Passat 

2026: Mindre suvar (C-segment), t.ex. Toyota Rav4 

2026: Stora suvar (D-segment), t.ex. Kia Sorento 

2027: Småbilar (B-segment), t.ex. Renault Clio 

Johan Kristensson

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt