Elbilar
Batteripriset fortsätter att sjunka – ner 13 procent sedan i fjol
Foto: Chargemaster
Bloomberg har sammanställt vad en kilowattimme litiumjonbatteri kostar att köpa 2019. Avståndet till målet 100 dollar minskar i raskt takt.
En elbil kostar fortfarande mer än motsvarande bil med förbränningsmotor, trots att drivlinan är mindre komplex. Orsaken är förstås att batteriet är kostsamt. En tumregel är att elbilen kommer att nå prisparitet med förbränningsmotorbilen när batteripacket (det vill säga inte bara själva cellen, utan hela paketet) kostar 100 dollar per kilowattimme. Ett antal analysföretag följer därför utvecklingen på nära håll – men med vitt skilda slutsatser.
Ett av dem, Bloomberg New Energy Finance (BNEF), har nu släppt sin årliga rapport om prisutvecklingen. Under 2019 kostade en kilowattimme i genomsnitt 156 dollar att köpa, motsvarande 1 490 kronor, är deras slutsats. Det är en minskning med 87 procent sedan 2010, då priset var mer än 1 100 dollar.
2018 var priset 180 dollar, det vill säga det har sjunkit 13 procent på ett år. Orsakerna är ökade orderstorlekar, ökad försäljning av laddbara fordon samt ökat genomslag för högenergikatoder. Ny design av batteripacken och fallande tillverkningskostnader kommer att driva ner priset i den nära framtiden, menar BNEF.
BNEF: 100 dollar per kWh nås 2024
Analysfirman spår att gränsen 100 dollar per kWh kommer att nås 2024.
Bloombergs rapporter får ibland kritik för att vara alltför optimistiska och som alla prognoser ger den en bild av verkligheten som inte nödvändigtvis måste vara den mest korrekta.
En annan nyligen publicerad rapport, från Massachusetts Institute of Technologys Energy Initiative gör en helt annan bedömning. Enligt MIT Review kommer priset per kWh år 2030 vara 124 dollar, alltså en avsevärt mer pessimistisk siffra jämfört med den BNEF presenterar. MIT-studien påpekar att för att nå 100 dollar till 2030 kräver det att materialkostnaderna ligger still i ett decennium, trots att behovet alltså under samma tidsperiod väntas öka kraftigt. Sannolikheten att elbilen når prisparitet med förbränningsmotorbilen i närtid är alltså låg, enligt studien.
Sponsrad av olje- och bilbolag
I efterhand har den fått uppmärksamhet sedan den visat sig vara sponsrad av flera stora olje- och bilbolag, till exempel Shell, Aramco, Chevron, Equinor, Exxon Mobil, General Motors och Toyota – företag som kan anses tjäna på att elbilens genomslag fördröjs. Bolagen har bidragit till innehållet genom "omfattande diskussioner, värdefull kritik och perspektiv" som har "hjälpt till att skärpa analysen och förbättra rapporten".