Provkörning: Tesla Model Y – ”Strålande räckvidd”

2021-09-03 10:21  

En hett efterlängtad och mer praktisk variant av ”trean”. Nu har Model Y äntligen kommit till Sverige. Ny Tekniks Felix Björklund har provkört bilen.

I förra veckan angjorde Model Y Sverige och suget är stort. För trots att det bara var några dagar som Tesla hade på sig att få ut dem lyckades de skicka iväg 152 stycken i augusti. Något som innebär att den armbågar sig före både Polestar 2 och Audi Q4 E-tron i registreringsstatistiken.

Nu, ett par dagar senare står jag vid Trosta Park, Teslas utlämningsställe och får tillfälle att under ett par timmar testa nykomlingen.

Design

Tesla har etablerat sitt formspråk och det som 2012 såg udda ut är i dag etablerat. Med Model Y får man Teslatypisk design i en lite ny tappning. Grunden delar bilen med Model 3, men  istället för att vara en ganska sportig sedan har Y svällt rejält.

Till att börja med är bilen rejält mycket högre. Både taklinje samt markfrigång har ökats. För sifferfantaster kan sägas att bilen är 1 624 mm hög – eller 18 centimeter högre än Model 3.

Men det är inte allt. I och med den förändrade bakluckan så blir siluetten rejält mycket bulligare.

Första gången jag satt i bilen upplevde jag den som ganska ”crossovrig” när man slog sig ned bakom ratten. Det intrycket består när jag nu äntrar med avsikt att få köra bilen. Man sitter högt och utsikten över närområdet är god. Den plump som finns i sikt-protokollet är bakåt – däråt är det ganska begränsat.

Förarinstrument saknas ju, det är ingen nyhet – och på samma sätt som i Model 3 presenteras all information på skärmen i mitten. Precis som i övriga Teslor är det ett system som inte bara är lätt att ta till sig – det är informativt och rappt. Och att det är intuitivt innebär att man även som icke-Tesla-ägare utan större problem kan ratta runt och göra korrekt inställningar.

Insidan av en Tesla Model Y. Foto: Felix Björklund

När jag stått i bilhallar och lyssnat på kunder är det just den stora skärmen man kommenterar. Många säger att det ”inte är nått för dem”… men mig veterligen är det just skärmen och tekniken i den som många älskar sin Tesla för.

I baksätet är det gott om plats. Vi pratar bättre än vad Model 3, eller för den delen som konkurrenter som Volvo XC40, BMW IX3 eller Mercedes EQC kan erbjuda.

Bagaget är ju en av de stora vinster som Model Y kommer med. Så hur ska man beskriva det? Tesla är ju själva inte så informativa med hur stort det är utan anger bara att det är 1 925 liter ”totalt inneslutet lastutrymme”.

Läs mer: Provkörning: Långresa med elbilen Volvo XC40 P8 Recharge

På praktiktalitetskontot kan även skrivas att baksätet är delbart 40/20/40 samt går att fälla elektroniskt bakifrån. Och när man står där med bakluckan öppen är det rejält med utrymme man får plats med. Du ska helt klart vara väldigt packglad för att det inte ska räcka till. Förvisso är utrymmet i Model 3 stort det med – men på grund av den snåla bagageöppningen är det inte lika lättillgängligt.

Lägg till att man även under bagagegolvet har två utrymmen varav det ena är rejält stort. Även frunken har en storlek som gör den riktigt meningsfull. I stället för att bara vara ett utrymme för kablar har jag sett hur folk packat allt från väskor till barnvagnar i den.

Teknik

Den bil vi testar är en Model Y Long Range. Det innebär dubbla motorer, fyrhjulsdrift samt en effekt på 378 kW/514 hästkrafter (enligt Transportstyrelsen). Batteriet ombord är på cirka (återigen så specificerar inte Tesla) 75 kW och detta ska räcka till 507 km räckvidd.

De som i stället vill känna på vad över 500 kusar kan mäkta med får uppleva en acceleration 0-100 km/h på 5,0 sekunder, detta på vägen till Autobahn-hastigheter om 217 km/h som max.

När det är dags att ladda så går det att göra i upp till 250 kW – precis som Model 3

Tittar man på det digitala går det inte att underskatta hur långt fram Tesla är. Den stora skärmen i mitten är bara ytan – under den finns miljontals rader kod som slår konkurrenterna på fingrarna.

De som köper Tesla får utöver allt som kontrollerar själva bilen även en underhållningsmaskin. Här kan du ha Netflix, Twitch, Youtube med mera integrerat. Spotify, spel, lustifikationer som pruttkuddar och annat likaså. Bilen har även ett ”Camp-mode” där du kan få en brasa på skärmen – och att klimatanläggningen blåser varmt närmast skärmen. Det är lekfullt, men bäst i klassen.

Den stora skärmen i en Tesla Model Y. Går bra att spela spel på. Foto: Felix Björklund

På vägen

När jag kör iväg från Trosta öster om Arlanda har jag inte allt för mycket tid på mig för test. Så jag ger mig hän och tar Y:et ut på vägarna i Uppland.

Styrningen är precis, men ganska död. Detta på ett sätt att den gör vad jag ber den om, men verkligen inte på ett sätt där känslan av vad som händer kommuniceras. Något som däremot talar för sig själv är accelerationen. Även i Long Range-versionen är det bra tryck och det känns absolut mer än nog när man sticker iväg från stillastående.

På väg norrut finns det utrymme för att återvända till Teslas körassistenter. Och ja, inom det här excellerar elbilstillverkaren. Dra ner rattspaken två gånger och det klickar igång – och sedan kör bilen förtroendegivande av sig själv. Ett skäl till att man snabbt kan slappna av är att bilen på mittskärmen väldigt tydligt berättar om allt den ser. Förutom bilar och andra trafikanter så registrerar den reflexpinnar i vägrenen – och det bygger tillit för systemet på ett sätt som ingen annan gör.

Efter att ha lämnat de större och mer trafikerade vägarna bakom oss är det dags för nästa etapp med mer slingrande och utmanande asfalt.

Så vad har då den extra höjden gjort för hur bilen känns att köra? Jämfört med Model 3 är det… en försämring på alla punkter. Den är högre och svajigare och fjädring/dämpning har bitvis svårt att hänga ihop över tjälskador, asfaltshål och de skeva doseringarna. Båda bilarna är ganska hårt satta, men i Model Y:s fall blir resultatet mer osammanhängande.

Tesla Model Y. Foto: Felix Björklund

Jag har nyligen kört samma vägar med bland annat Volkswagens ID.4 GTX – och jämfört med den bilen är det stor skillnad. I elfolkan får man som förare mindre ojämnheter bortfiltrerade men utan att förlora kontroll – här är det lite hipp som happ. Nu kanske det är taskigt att jämföra med en bil som har adaptiva dämpare. Men jämför med Polestar 2 – det är milsvitt mycket sämre här i det avseendet.

Ytterligare en sak som ligger Model Y i fatet är ljudkomforten. Det är bullrigare än i många andra elbilar och särskilt så hör man den bakre elmotorn vina både vid acceleration och bromskraftsregenerering. Sitter man i baksätet så är förutom buller även vibrationer i sätesryggen ett komfortstörande inslag. Och faktiskt är jag lite förvånad, med tanke på att Model 3 fått sådan kritik för detta trodde jag att Tesla skulle ha gjort något åt det nu.

Den tur jag körde nu skedde i bitvis osvenskt tempo och var dessutom allt för kort för att man ska kunna dra någon rättvisande slutsats om förbrukning. Bilen sa 2,0 kWh i snitt – vilket är bra för den typ av körning jag ägnade mig åt. Vid längre test samt vinterkörning får vi se hur nära förbrukningen hamnar de 1,69 kWh/mil som är den officiella siffran.

Summerat

Model 3 har ju varit en succé i Sverige – trots den fäbless för kombis (och numera suvar) som vi har i detta avlånga land. Det Model Y erbjuder är ju mer praktikalitet, och är det något som vi svenskar gillar så är det ju att (i varje fall i tanken) kunna lasta travar av Billy-bokhyllor.

Det Model Y vinner i praktikalitet och utrymme förlorar den dock i körbarhet. Jämfört med sitt mindre syskon är den slafsigare och rulligare. Men inte på ett sätt som diskvalificerar modellen. Nej, för de flesta kommer det vara ett marginalproblem om det ens upptäcks.

Om jag får gissa tror jag att Model Y kommer att slå här i Sverige. Du får strålande räckvidd, goda utrymmen och fantastisk teknik – i en attraktiv förpackning. Och inte att förglömma ett vittomspännande laddnätverk ingår i dealen.

Fakta Tesla Model Y Long Range

Pris: från 729 080 kr

Drivlina: två elmotorer, en fram, en bak

Acceleration 0-100 km/h: 5 sekunder

Topphastighet: 217 km/h

Räckvidd: 507 km

Batterikapacitet: 75 kWh

Snabbladdningskapacitet: 250 kW

Ombordladdare: 11 kW

Officiell förbrukning: 1,69 kWh/mil

Bagageutrymme: 1 925 liter med nedfällt baksäte

Årsskatt: 360 kr

Max dragvikt: 1 600 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt