Provkörning: MG5 – ”El-kombin levererar på förväntningarna”

2022-07-02 07:00  

En vanlig bil för den som inte kräver allt för mycket av sin transport. Med MG5 får man en eldriven kombi till överkomligt pris. Är det tillräckligt för att ta över på de svenska garageuppfarterna? Felix Björklund har provkört.

Det började med en budget-karamell i form av ZS EV, fylldes på med den lyxigare Marvel R – och nu kommer så kombin som kanske en och annan har längtat efter. Kinesiska MG har på kort tid broderat ut sitt erbjudande i landet och med MG5 har man ett alternativ för alla de som vill ha en elbil och inte känner att de modeller som kostar över halvmiljonen är ”folkliga”.

Är det MG5 som kommer bända bort Volvos och VW:s från parkeringsplatser och garageuppfarter? Ny Teknik har testat.

Design

MG har valt en ganska anonym framtoning på sina bilar. Eller valt och valt, man har ju ärvt designen från sin kinesiska kusin Roewe. Men MG5 är inte oäven att se på för det. Designen är ganska klassiskt kombiaktig och oförarglig. Storleksmässigt är den något kortare, men bredare och högre än en Golf-kombi.

En sak som särskiljer mot många andra elbilar är dock att laddningsporten sitter centralt i fronten.

På insidan i bilen märks det att MG tagit kliv framåt jämfört med ZS EV som bilen delar mycket mer. Det första intrycket man får är att det är en modernare bil och att man lagt mer krut på kvalitet.

MG5. Foto: Felix Björklund

Det här intrycket består när man använder infotainmentsystemet som känns snärtigare och där skärmen upplevs snabbare. 

Ett återkommande problem jag haft med MG:s bilar är sittkomfort. Själva stolen, som kallas Zero G av någon anledning, är i sig inte dålig. Däremot är det inte helt lätt att få till en bra position tycker jag. Rattjusteringen är för klent tilltagen vilket innebär att jag antingen får sitta med ”orangutang-armar” till ratten, alternativt med aningen krumma ben. Inget av valen är bekvämt i längden.

MG5. Foto: Felix Björklund

Sätet är även väldigt högt satt och jag som är av någon sorts genomsnittslängd sitter och känner hur huvudet snuddar taket. Är du 185 cm eller mer lär därför det här vara riktigt jobbigt. I- och ursteg påverkas även av det här och jag kan inte minnas att jag i någon annan normalbil så ofta slagit i huvudet.

Bakom mig själv får jag plats och en positiv sak i baksätet är att golvet är plant.

Läs mer: Provkörning: Volkswagen ID5 – ”Risk för besvikelse”

En sak man dock inte får i kombin – som övriga MG-modeller stoltserar med är ett panoramaglastak.

Men så till själva paradnumret för en kombi – bagageutrymmet. När man öppnar luckan bak får man tillgång till 479 liter – vilket är förhållandevis klent för en herrgårdsvagn. Förvisso är det här det enda eldrivna alternativet i den här storleken, men jämfört med VW Golf som packar över 600 liter och ni ser skillnaden. ZS EV kan som jämförelse packa 448 liter.

Bagageutrymmet i en MG5. Foto: Felix Björklund

Bagageutrymmet i en MG5. Foto: Felix Björklund

Ett annat problem är att det är en rejäl lasttröskeln för att komma in, något som gör det mer svårarbetat och mer halvkombi-aktigt. Som lök på laxen kommer även att när man fäller baksätena för att få tillgång till hela utrymmet – blir det inte plant.

Slutligen kan nämnas att vill man dra något får man som mest lasta på 500 kg på dragkroken.

Teknik

Grunden i MG5 är egentligen inte ny. Bilen baseras på Roewe EI5 som lanserades 2017, dock så har man uppgraderat en hel del när modellen omvandlades för den europeiska marknaden.

Men grunden är densamma. Det innebär att bilen är framhjulsdriven, har en 115 kW / 156 hästkrafter stark elmotor samt ett batteri på 61,1 kWh brutto. Det senare ska vid lugn körning ge runt 38 mils räckvidd under goda förhållanden. Är man istället mer intresserad av att komma iväg snabbt kan nämnas att accelerationen 0-100 km/h avklaras på 8,3 sekunder.

När det är dags att ladda går det antingen att göra vid en snabbladdare i upp till 87 kW – eller i upp till 11 kW via trefas och laddbox. Det senare är en trevlig uppgradering som MG inte hade i början när de kom till Sverige.

MG5. Foto: Felix Björklund

En annan sak som erbjuds är så kallad vehicle to load-funktion. Alltså att man ska kunna ta ut energi ur bilen för att exempelvis ladda en elcykel eller driva någon mindre elapparat.

När det kommer till förarassistenter är bilen bestyckad med det som kallas MG Pilot. Det innebär att MG5 har adaptiv farthållare, autobroms, intelligent helljusassistans, skyltigenkänning, köassistans samt filhållarassistent.

Det innebär att du får ungefär samma grundpalett av säkerhets- och assistansfunktioner som hos konkurrenterna.

På vägen

Vi påbörjar vår testkörning genom att rulla ut från MG i Segeltorp och redan vid första svängen kommer ett första problem. Sikten. För även om bilen är lägre än syskonet ZS EV – sitter man högt. Och eftersom innerbackspegeln sitter lågt kapar den enormt mycket sikt åt höger.

Det här visar sig vara ett återkommande irritationsmoment under hela testperioden.

Att köra en MG5 i vardagstrafik är annars väldigt lugnt och trevligt. Bilen är förutsägbar och enkel att köra. Fjädringen är förlåtande och överlag komfortabel. Bra omdöme för en bil som saknar de dyrt adaptivt chassi eller avancerad fjädring.

Bromskraftsregenerering går att ställa i tre lägen. Från inget alls till lite mer, men även i det ”tyngsta” läget är det ingen känsla av enpedalskörning. Något som även går att ställa in är körlägen. Här finns Eco som kapar effekten till fördel för bättre räckvidd, komfort som är normalinställningen samt slutligen Sport för de som vill… jag vet inte riktigt vad. För även om gasrespons mappas om lite är det inte ett läge som förvandlar bilen till något sportigt.

Men troligtvis lär pigga köregenskaper stå rätt långt nere på ”måste-ha-listan” hos en spekulant av MG5.

MG5. Foto: Felix Björklund

Är det här ett något att klaga på? Nej, det tycker jag inte. MG5:an saluförs inte som något man ska ta ut på smilbandshöjande söndagskörning. Eller jo, det kan det vara – om man gläds av låg förbrukning.

Bilen är förhållandevis lätt och karossformen ger en ganska god aerodynamik. Det innebär att förbrukningen hålls nere även i verkligheten. Officiellt ska bilen dra 1,79 kWh per mil, men under de förhållanden vi kör, med 15 grader ute håller vi ett snitt på 1,7 kWh vilket gör att vi kommer utlovad räckvidd. Bravo.

Nota bene, det här är goda förhållanden. Under vintern med temperaturer kring nollan lär det vara svårt att komma över 30 mil. Och då blir det, om inte ett reellt praktiskt- ett känslomässigt problem för många.

Summerat

Det MG5 erbjuder är en rak bil till ett i elbilssegmentet lågt pris. Det är en habil produkt som kan fylla vardagsbehovet för många. Och just basbehovs-utfyllnad gör den bra. Det är en enkel bil att leva med och den levererar precis som förväntat. Men det är också en bil man köper om man inte har några stora förväntningar.

I kombisegmentet är den ännu så länge ensam, men vid horisonten hägrar flera alternativ. För MG är inte ensamma om att inse att kombikarossen har fördelar jämfört med crossovern.

Något som även hägrar är nya regler för bonus vilket innebär att de som beställer en bil nu och inte får den innan årsskiftet – får ett annat pris på leasing.

Fakta MG 5

Pris: från 429 990 kr

Privatleasing: från 2 950 kr/mån, 36 mån och 1 000 mil om året (med 70 000 i klimatbonus)

Drivlina: Elmotor, framhjulsdriven

Maxeffekt elmotor: 115 kW/ 156 hästkrafter

Max vridmoment:

Acceleration 0-100 km/h: 8,3 sekunder

Topphastighet: 185 km/h

Batterikapacitet: 61,1 kWh (brutto)

Snabbladdningskapacitet: 85 kW

Räckvidd på el: 380 km

Officiell förbrukning: 1,79 kWh/mil

Förbrukning under test: 1,7 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 479 liter / 1367 liter med fällda säten

Max släpvagnsvikt: 500 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt