Provkörning: Mazda MX-30 – ”Attraktivt pris med god standardutrustning”

2020-10-24 07:15  

Ett trendriktigt och miljömedvetet pendlingsalternativ om än med nätt räckvidd. Mazdas elbil MX30 erbjuder utsläppsfria vardagsmil till ett överkomligt pris, skriver Ny Tekniks Felix Björklund som har provkört den.

Hur mycket räckvidd behöver en elbil ha? Vi i väst verkar säga över 40 mil, men i öst är inställningen en annan. För trots att även japanska tillverkare säger att elektrifiering är framtiden verkar de ha landat i att runt 20 mil räcker.

Mazda MX 30 har just detta och när bilen presenterades var det något som jag höjde ögonbrynen för. Med tiden har jag dock fått förståelse för den japanska linjen och att vi nu börjar få riktig segmentering i elbilsklassen. Lång räckvidd kommer att vara ett premiumval och för de flesta resor räcker det med några enstaka mil i batteriet.

Men vi börjar, som man så ofta gör, med första anblicken av Mazdas premiär-elbil. MX-30 är i grund och botten en CX-30 som har fått eldrivlina, något som innebär att proportioner och design är väldigt likt. Visst har den nya elbilen fått lite en annan front och andra bakljus, men det är marginella förändringar och inget i sig som skvallrar om eldrift på samma sätt som avantgardistiska BMW I3 eller VW:s nya ID-bilar.

Läs mer: Provkörning: Volvo XC40 P8 Recharge – ”En ny dimension”

Dock har ju design varit en gren som Mazda plockat poäng i tidigare, så varför ändra allt för mycket i det avseendet?

Något som man dock har förändrat är bakdörrarna. I stället för att vara traditionella är de bakhängda. Ett tilltag som andas lite historia och är en tydlig röd linje till tillverkarens sportiga RX-8. Och visst är det lite tufft, men det negativa är att det gör det lite kämpigare att ta sig in i baksätet – samt att de bakre sidorutorna är minimala och inte går att öppna.

Dubbeldörrar på Mazda MX-30. Foto: Felix Björklund

När vi ändå befinner oss inne i bilen. Interiören är ljus och man har gjort medvetna materialval för att visa upp elbilen som ett hållbart alternativ. Det innebär bland annat kork i mittkonsolen samt ”veganskt läder” (som oftast betyder ett plastmaterial).

Det känns fräscht och luftigt, men i jämförelse med exempelvis Honda E så är det här en mer nedtonat och moget försök att göra elbil – så förvänta dig inte skärmar att spela tv-spel på här.

En sak som jag måste ge ett underbetyg till är sätetskomforten. Jag är normalbyggd och tyckte att ryggstödet var så smalt att de utskjutande partierna stötte i skulderbladen – resultatet var att det inte gick att luta sig skönt tillbaka när det var dags att köra lite längre.

Tekniken i Mazda MX-30

Mazda säger att MX-30 är utrustat med ett batteri för vardagen och hänvisar till alla kartläggningar om att de flesta inte ens kör fem mil om dagen. Därför ska de 35,5 kilowattimmarna och en räckvidd på 20 mil räcka gott. Uppsidan med ett litet batteri är enligt Mazda att miljöpåverkan vid tillverkningen blir lägre och att bilen får en lägre fordonsvikt. Argument som absolut stämmer, men som lär avskräcka de konsumenter som har längre resor på agendan.

Dock har man bekräftat att bilen ska erbjudas även med räckviddsförlängare.

Om de säger att batteriet är för vardagen gäller även det när det kommer till maskinprestanda. Den japanska tillverkaren har inte velat satsa på enorm effekt eller låga accelerationssiffror, nej – även i det här avseendet är det mer nedtonat än vad många andra sysslar med.

Interiören är ljus och man har gjort medvetna materialval. Foto: Felix Björklund

Elmaskinen om 145 hästkrafter sitter fram och driver på framaxeln, och är man så lagd att det är fullgasaccelerationer som gäller skrivs 0-100 km/h siffran till 9,7 sekunder.

Snabbladdning går att göra i upp till 50 kW. Något som kan tyckas väldigt modest i tider då Tesla och Porsche ligger uppåt 300 kW. Men med tanke på att batteriet är så pass litet, skulle det inte vara jätteintressant att satsa på detta. Ta Honda E som exempel. Med 100 kW laddning säger de officiellt att 0-80 procent tar 30 minuter – i 50 kW tar samma laddning 31 minuter.

I verkligheten innebär den i sammanhanget låga laddeffekten att den som vill ta sin el-Mazda på en 30-40 milatur får göra ett pitstopp men ska man på längre resor blir det väldigt mycket häng vid laddstolpar.

Det här är ju inte avsett som en långfärdsbil och vid laddning hemma så ska man få ett fullt batteri på tio timmar via enfasladdningr, alternativt strax under sex om man kan utnyttja ombordladdarens fulla effekt (kräver 32A säkring).

På vägen

Ett mindre batteri betyder mindre vikt. Och om man skulle ställa MX-30 på en våg väger den bara runt 1,6 ton, vilket i elbilssammanhang inte är så mycket.

Men även om det finns viss rapphet direkt från start är drivlinan inte fantastiskt rolig. För till skillnad från många elbilar så ger inte de 145 hästkrafterna särskilt mycket tryck. Nej, här känns MX-30 mer som en vanlig fossilbil vilket även avspeglas i accelerationstiden samt att man från rödljus skulle bli ifrånkörd av en vanlig 1,5-liters VW Polo.

Accelerationen sker även till skräddarsydda artificiella motortoner från högtalaren. Och visst, de förmedlar att bilen arbetar på, men jag vet inte om det tillför mycket glädje.

Fronten av en Mazda MX-30. Foto: Felix Björklund

Styrningen är lätt och passar väl för en stadsbil. Till en början hade jag förväntat mig mer av körglädje, men icke. Å andra sidan så signalerar ju inget annat i bilen sportighet. Men det är inte så fel för det. Eldrivlinan bidrar i stället till lugn och i vardagskörningen passar den crossovern.

I motorvägshastighet är det helt okej när det kommer till ljudkvalitet. Dock kan jag tycka att självmordsdörrarna och avsaknaden av B-stolpe gör att det slinker in en hel del ljud. Och det är lite störande i längden när vägbullret kommer snett bakifrån.

Bromskraftsåtervinningen går att ställa med rattpaddlar. En finess jag gillar, även om Polestarchefen Ingenlath avfärdar det som trams och en kvarleva från fossilbilstiden.

Något som jag däremot inte gillar är att bilen låter när jag ändrar läget. Störande.

Summerat

Så hur ska man då värdera Mazdas första elbil? Jo, som ett alternativ i det växande segmentet med pendlarbilar.

I detta armbågas den med Renault Zoe, Mini Cooper SE och Honda E – bilar som alla har en paradgren de slår MX-30 i.

Mazdan har en attraktiv kombination i form av (i klassen) bra bagage, attraktivt pris med god standardutrustning och en crossoverdesign som ligger i tiden. Tillräckligt för att sno kunder från ovan nämnda trio? Det återstår att se. Mazda Sverige är i varje fall övertygat om att de kommer sälja slut sin tilldelning.

Fakta Maxda MX-30 First Edition

Pris: från 349 000 kr.

Drivlina: Elmaskin, drift på framhjulen.

Maxeffekt: 107 kW / 145 hästkrafter.

Max vridmoment: 271 Nm.

Acceleration 0-100 km/h 9,7 sekunder.

Maxhastighet: 140 km/h.

Batterikapacitet: 35,5 kWh.

Räckvidd WLTP: 200 km.

Snabbladdningskapacitet: 50 kW.

Ombordladdare: 6,6 kW.

Bagageutrymme: 366 liter, 1 171 liter med fällda säten.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt