Provkörning: BMW I7 – ”Ett övertygande paket”

2022-11-19 07:00  

En lyxig direktörsvagn som fortfarande har tydliga märkesrötter. BMW I7 levererar enormt fina kvaliteter, dock kräver den rejält plånboksutrymme samt garage, skriver Felix Björklund som har provkört.

Sedan 1977, 7-seriens begynnelse, har ”nr 7” varit BMW:s mest lyxiga av nummer. Och nu med den sjunde generationen av modellen stämmer detta mer än någonsin. För utöver att vara en lyxlimousine i toppskiktet erbjuds nu serien för första gången med eldrift.

I7 är namnet på den senaste elbilen från den bayerska tillverkaren och här har man utöver att peta in det senaste inom digitalisering och lyx  även skedat in över 100 kWh med batteri. Så hur är det att köra, eller bli körd i det nya flaggskeppet?

Design

Det började med I3, späddes på med IX och till viss del fortsätter det med I7. BMW har sagt att design ska vara uppseendeväckande och även om designen för nya 7-serien kanske inte är lika långt dragen som i IX så är den en bil som syns.

Framtill är det en rejält tilltagen fejk-grill, något som kommer av att I7 ”bara” är en version av 7-serien – inte en helt egen elbilsmodell. Denna flankeras sedan av två smala led-limpor. Men det är inte de egentliga strålkastarna. Nej, de är placerade en våning ner och sitter ”ihop” med ett vertikalt luftintag.

Nosen av en BMW I7. Foto: Felix Björklund

Som köpare kan man välja om man vill ha hela fronten lackad eller om man vill ha grillen och det runt strålkastarna i svart.

Ärligt talat tyckte jag att fronten såg lite knasig ut initialt, men precis som med IX är min åsikt att designen växer ju mer man tittar på bilen.

Bakifrån och sedd från sidan är det en mindre polariserande design. Det hela är ganska konventionellt och oförargligt. Från sidan ser man dock hur lång bilen är, den mäter ju 5,4 meter på längden – vilket innebär att hugade spekulanter kanske ska springa och mäta i garaget innan de lägger en beställning. BMW kommer endast att sälja en version, tidigare såldes en med kortare hjulbas – men den har alltså utgått.

I7 är ju tekniskt strået vassare än vad BMW har i övrigt och det märks redan när jag ska gå in. Bilen har dörrar som öppnar sig själva när jag trycker på en knapp. Se bara till att stå rätt, för annars blir det bara en irriterande dutt-öppning tills du har flyttat sig. På insidan stängs dörren med en knapp.

Väl i sätet så är det modernt och lyxigt. Instrumentbrädan är ganska minimalistisk med en lång böjd skärmbräda och slätt bakom. Ornamenteringen kommer i form av en list med ”kristallfacetter” vari luftutblåsen har gömts. Denna lyser lite subtilt i färg och ska skapa stämning.

Instrumentbrädan är ganska minimalistisk i en BMW I7. Foto: Felix Björklund

Felix Björklund provör BMW I7. Foto: BMW

I mittkonsolen sitter det sparsmakat med knappar samt BMW:s klassiska vred för att interagera med infotainmentsystemet. Det senare går även att röststyra.

Om det var gott om utrymme fram är det spatiöst i baksätet. I7 är en bil för Kina och USA i första hand. Därefter Sydkorea och även i Tyskland. Alltså en bil som antingen körs på marknader där femmetersbilar är vanligt (USA) eller där man åker i baksätet (Kina, Sydkorea) – eller på BMW:s hemmamarknad (Tyskland). Och av dessa är Kina den största marknaden.

Paradnumret är loungestolen som är till höger bak. Där kan man fälla bort främre passagerarsätet, luta sig tillbaka, få massage och titta på bio. Tillverkaren har sagt att man eftersträvar ”businessklass-känslan” på flygplan och ja, det är otroligt lyxigt att sitta här.

Ny Tekniks reporter Felix Björklund sträcker ut benen i baksätet. Det är ett tufft jobb att testa bilar. Foto: BMW

Ett minus, eller en påminnelse om att bilen bygger på en flexibel plattform, är kardantunneln som ormar sig genom utrymmet.

Teknik

Med varje ny generation av 7-serien har BMW flyttat fram positionerna när det kommer till teknik. Så även denna gång. Förvisso är det största att serien nu även kommer med eldrift, men det är inte ont om teknik i övrigt.

Om vi börjar med baksätet så har man som passagerare små pekskärmar i dörren för att styra säten, solgardiner, musik eller klimatanläggning. Har man valt tillvalet bioskärm så är det även möjligt att styra den här.

Styr sätet med den här lilla pekskärmen. Foto: Felix Björklund

Bioskärmen är nästa sak på tillvalslistan för den som vill teknikmaxa sin I7:a. Denna består i en 31-tumsskärm som fälls ned från taket. På denna 8k-skärm kan man titta på Netflix, Amazon Prime och Youtube.

Som komplement har bilen även ett biografaktigt ljudsystem från Bower & Wilkins. Ett litet frågetecken med skärmen är placeringen. Visst, den går att skjuta något samt vinkla horisontellt, men den är centralt placerad vilket gör att man måste vrida huvudet för att titta. Personligen tror jag inte att jag skulle genomleva ”Ben Hur” med den nackvridningen.

Stor skärm i taket i BMW I7. Foto: Felix Björklund

Tittar vi på drivlinan så är det BMW:s senaste generation med synkronmotorer utan magneter. Modellen som finns initialt går under tilläggsnamnet X-drive 60 vilket innebär dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift.

Fram sitter det en motor på 190 kW/258 hästkrafter och bak är det 230 kW/313 hästkrafter. Systemeffekten de levererar har begränsats till 400 kW/544 hästkrafter vilket ska innebära att man från stillastående ska kunna ta sig upp i 100 km/h på 4,7 sekunder. Håller man gaspedalen nedtryckt ska även I7 kunna ta sig upp i Autobahn-anpassade 240 km/h.

För dem som i stället använder bilen mer avslappnat och intresserar sig för längre resor ska batteriet om 101,7 kWh netto klara av att ge en räckvidd på upp till 635 km. BMW uppger att det ska ta 34 minuter att ladda från 10 till 80 procent med en toppeffekt på 195 kW. Tillverkaren påpekar dock vid presentationen att yttre förhållanden påverkar stort.

På vägen

Tryck på start, slå i växeln och rulla iväg. BMW I7 är enorm, men det märks inte i den lätthet som bilen accelererar. Är det någonstans eldrift känns lyxigt så är det i de här lägena. Som standard, i D-läget, är bromskraftsåtervinningen väldigt liten, men man kan slå i ”B” för att få en mer aggressiv, nära enpedalskänsla.

Skälet är uppenbart, baksätespassagerare (den troliga ägaren) i den här typen av bilar är mer intresserade av komforten och att slippa få kraftiga inbromsningar – än energieffektiviteten.

Men med det sagt, även i B-läget är I7 smidig och mjuk att hantera.

Testkörningen genomförs på en av bilens tänkta hemmamarknader, i Palm Springs i Kalifornien. Vi rullar efter ett tag ut på de stora motorvägarna och här passar I7 som handen i handsken. När den får sträcka ut är det helt utan ansträngning och vi glider fram i komfort. Bakhjulsstyrningen gör att resan är väldigt stabil även när vi kommer upp i höga hastigheter. Just att styra på bakhjulen gör att bilen rör sig väldigt graciöst.

BMW i7 på vägen. Foto: Felix Björklund

BMW gör som vanligt stor sak av att deras bilar är körglada, så för att stresstesta det pekar vi nosen mot bergen och passande slingriga vägar. Vid presentationen talade Frank Weber, utvecklingschef på BMW, om att I7 är det sportigaste som finns i segmentet.

Så hur beter sig nära tre ton och 5,4 meter när det börjar svänga?

På de långsvepande vägar vi kör för sig bilen, i sportläge, med oerhörd precision och finess. Absolut inte som en sportbil, det är den för stor och tung för, men på ett sätt som är förvånansvärt smidigt. Styrningen är bra och passar för att köra lite snabbt och fränt. Lite gubbrockig snarare än heavy metal om man får säga så.

När vi ändå är inne på ”ljud” har I7, precis som övriga nya elbilar från BMW, fått ljuddesign signerad filmmusikskaparen Hans Zimmer (som bland annat komponerade musiken till filmen Interstellar). Det innebär att man får olika ljud beroende på vilket körläge man har. Från ”sportiga dynamiska” toner, till riktiga science fiction effekter. 

Ett system man kan kryssa i på tillvalslistan som påverkar körkänslan är ”Executive Drive Pro”. Det innebär att bilen justerar för motlut och på så sätt hålla bilen mer neutral. En lösning som är fin, framförallt för dem som sitter bak – vid ratten förtar det lite av känslan.

En annan sak man får uppleva som chaufför när ”direktörn” i baksätet väljer att köra full lounge är att högra sidobackspegeln blir svårspanad. Lägg till att om hen drar på biografen, då förintas även möjligheten att se bakåt via innerbackspegeln. Inte helt lätt, här hade en digital innerbackspegel varit härlig att ha.

I7 ska på fullt batteri klara av upp till 625 kilometer, men de förbrukningssiffror vi fick är svåra att relatera till. Utomhustemperaturen var 35 grader och körningen mer inspirerad än vad man vanligtvis skulle göra. Att tangera den officiella förbrukningen var inget vi lyckades med om man säger så. Dock var förbrukningen imponerande låg under de tider då vi körde normalt och sansat.

Summerat

I7 är ett väldigt övertygande paket för den som vill ha en lyxlimousine. Eldriften ger passande raffinemang till 7-serien och det krävs mycket långa resor på schemat för att man ska välja de fossildrivna alternativen. Det är en maffig bil att ratta, än härligare att vara baksätespassagerare i.

När det kommer till segmentet så finns det inte allt för många alternativ med eldrift. Utöver I7 handlar det om ärkerivalen Mercedes samt några uppstickare. På det stora hela tycker jag att det här är ett bättre alternativ än tyska konkurrenten. Men precis som Mercedes lyxmodell är I7 en bil för dem med stor plånbok och väl tilltagna garage.

Fakta: BMW I7 Xdrive60

Pris: från 1 580 000 kr

Drivlina: Dubbla elmotorer, en per axel

Maxeffekt elmotor: 190 kW / 258 hästkrafter fram, 230 kW /313 hästkrafter bak

Systemeffekt: 400 kW / 544 hästkrafter

Max vridmoment: 745 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 4,7 sekunder

Topphastighet: 240 km/h

Batterikapacitet (netto): 101,7 kWh

Snabbladdningskapacitet: 195 kW

Ombordladdare: 22 kW

Räckvidd på el: upp till 625 km

Officiell förbrukning: 1,84-1,95 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 500 liter

Max släpvagnsvikt: 2 000kg

Längd: 5 391 millimeter

Bredd: 2 192 millimeter (med backspeglar)

Höjd: 1 544 millimeter

Vikt: 2 715 kg

Felix Björklund

Mer om: Provkörning BMW

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt