Polestar efter nya återkallelsen: Ibland visar sig fel först efter en tid

2020-10-30 14:52  
Polestar 2 återkallas igen. Denna gång för hårdvarufel. Foto: Polestar

Hårdvaruproblemen bakom Polestars nya återkallelse beror på kvalitetsbrister hos underleverantörer. Enligt företaget behöver det inte betyda att de egna rutinerna för test och evaluering har brustit.

Att Polestar tvingats återkalla sin elbil två gånger på en månad är förstås ett tungt bakslag. Förra gången var orsaken ett programvarufel i en kontrollmodul för batteriet. Cirka 2 200 Polestar 2 återkallades. Denna gång handlar det om fel i två hårdvarukomponenter: en spänningsomvandlare och en värmare.

Spänningsomvandlaren ser till att energin från batteriet transformeras till den kvalitet som de båda permanentmagnetmotorerna vill ha. Felet i spänningsomvandlaren gör att bilen kan tappa kraft under färd.

Polestar vill inte kommentera vem som tillverkar omvandlaren eller vilka specifikationer den har, men bekräftar att felet ligger i själva omvandlaren och inte i hur den har integrerats i fordonet.

Läs mer: Polestar återkallar tusentals elbilar – igen

Ny spänningsomvandlare monteras

Samtliga 4 586 tillverkade exemplar av Polestar 2 återkallas för att få spänningsomvandlaren utbytt. Polestars presstalesperson Brent Ellis bekräftar att en ny variant av omvandlare kommer att monteras.

Vad gäller värmaren (High Voltage Coolant Heater, HVCH) som värmer batteriet och kupén så återkallas endast 3 150 fordon. Felet visar sig genom att komponenten skickar felmeddelanden till motorn som gör att bilen inte kan startas. Att samtliga 4 586 tillverkade exemplar inte behöver få värmaren utbytt beror på att Polestar sedan bilen började tillverkas redan har implementerat en nyare version (som en följd av inköpsflödet av standardprodukter). Brent Ellis bekräftar även i detta fall att felet finns i själva värmaren och inte i hur den har integrerats i bilen.

Han vill inte kommentera om Polestar kommer att rikta krav mot komponentleverantörerna som en följd av bristerna.

Läs mer: Polestar återkallar 2 200 bilar – ”Mycket säkerhetskritiskt”

Frivillig återkallelse

Båda återkallelserna är frivilliga, det vill säga initierade av Polestar snarare än som ett krav från myndigheter. Av de cirka 2 200 bilar som återkallades på grund av programvarufel för en månad sedan finns 595 i Sverige. Ungefär 85 procent av dessa svensksålda bilar har fått programvaran uppdaterad på verkstad, men kallas nu alltså in på nytt.

Kommer ni att förändra era rutiner för hur ni testar och utvärderar bilarna?

– Att identifiera problem behöver inte nödvändigtvis betyda att våra rutiner för test och utvärdering är otillräckliga eller felaktiga. Som du kan föreställa dig har vi som en del av Volvo Cars extremt erfarna och kompetenta ingenjörer och tekniker involverade i projektet. Verkligheten är sådan att problem ibland visar sig efter en viss tid eller under särskilda omständigheter. De kan också vara relaterade till kvalitetsbrister på komponenter från leverantörer, som i detta fall, skriver Brent Ellis i ett mejl till Ny Teknik och fortsätter:

– Vad jag däremot vill säga är att alla utredningar och undersökningar som görs när sådant här händer omedelbart används för att förbättra test- och kontrollprocesser, för att upptäcka problem innan de visar sig i produktionsbilar. När brister rapporteras eller visar sig, oavsett hur allvarliga de är, utreds de omedelbart och lämpliga åtgärder vidtas så snabbt som möjligt. Det är i det läget vi nu står med den senaste återkallelsen, säger han.

Läs mer: Så hade Polestar kunnat ducka prestigeförlusten

Volvo Cars vill inte kommentera

Volvo Cars första rena elbil XC40 P8 Recharge byggs på samma plattform (CMA) som Polestar 2. Därmed finns möjligheten att fordonet innehåller samma bristande komponenter.

Volvo Cars vill dock inte bekräfta att så är fallet, utan meddelar bara att de känner till Polestars återkallelse, att kundleveranserna startar inom kort och att inga bilar därför påverkas av detta.

– Vi kommer att fortsätta jobba enligt plan och förväntar oss att bilarna levereras utan problem, skriver Merhawit Habte på Volvos pressavdelning i ett mejl till Ny Teknik.

På frågan om Volvo Cars har bytt ut några av de aktuella komponenterna i de bilar som redan har tillverkats vill hon inte ge några kommentarer.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt