Rapport: Waymo bäst och Tesla sämst på självkörande bilar (men experten håller inte med)

2021-05-06 08:27  

Waymo, Nvidia, Argo AI och Baidu. Det är världens fyra främsta bolag när det gäller självkörande bilar. Samtidigt hamnar Tesla längst ner bland de 15 bolag som ingår i rankinglistan.

Detta enligt en ny rapport från analysföretaget Guidehouse Insights. Rapporten rankar bolagen efter hur mogen den självkörande tekniken är för respektive bolag, men inkluderar även bredare faktorer såsom exempelvis finansiering och partnerskap med andra bolag i ekosystemet.

Att Googlebolaget Waymo hamnar i topp beror bland annat på bolagets framgångsrika tester för självkörande teknik i flera olika städer i USA, och att förare har behövt ingripa 27 gånger på 130 000 mil. Tesla hamnar däremot längst ner av de 15 bolag som är med på listan.

Läs mer: ”Våra bilar ska köra bättre själva än när människor kör dem”

– Med statistik kan visa precis vad man vill. Om du jämför med hur många kilometer som bilar rullar så ligger Tesla ungefär 1000 gånger bättre till än alla andra, säger Carl Berge, grundare av Berge Consulting och den som ligger bakom den lilla självkörande budroboten Hugo.

Tesla känner inte alltid igen trafikljusens färg

Rapporten förklarar Teslas låga betyg med att företaget bland annat har överdrivit tekniken i sin marknadsföring, vilket påstås har lett till allvarliga säkerhetsproblem. Rapporten påstår även att Tesla inte tillräckligt smärtfritt klarar av att känna igen när trafikljusen är röda respektive gröna.

Läs mer: Experten: Branschen behöver djupinlärning

Carl Berge, vd för Berge Consulting

Carl Berge menar å sin sida att Nvidia och Tesla just nu faktiskt är världens två främsta aktörer när det gäller självkörande fordon.

– Tesla har inställningen att bara brôta på, vilket är rätt så typiskt för mjukvarubolag i Silicon Valley. Samtidigt skapar de ett bra fundament för att lösa problemet, säger han.

Enligt Carl Berge är största utmaningen för alla aktörer i självkörandebranschen att samla in tillräckligt mycket data, vilket ger Tesla ett rejält försprång.

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt