Premium

Ny gummi-elektrolyt ska ge elbilen längre räckvidd

Georgia Tech hävdar att deras gummibaserade elektrolyt leder joner effektivt, men är den fast eller flytande? Varken eller, svarar Uppsalaforskaren Jonas Mindemark.

Publicerad

Forskarna vid Georgia Tech anser att deras teknik kan utgöra ett lovande alternativ till elbilarnas traditionella litiumjonbatterier. De har lyckats skapa en 3d-struktur av syntetgummi som kan transportera litiumjoner effektivt.

Själva gummistrukturen utgör dock en passiv matris – jonernas väg går genom plastisk kristall som ligger innesluten i en elastomer. Den robusta gummi-elektrolyten ger billigare batterier som kan ladda längre och leverera en ökad räckvidd. Batterierna får dessutom en längre livslängd och blir väldigt säkra, enligt Georgia Tech.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här