Nu blir vi gigabitresenärer – med svensk teknik

2021-03-04 06:00  

Icomera är en svensk doldis med miljontals användare. Med hjälp av 5g ska deras teknik ge oss bättre uppkoppling ombord på tåg. Nu blir vi gigabitresenärer med svensk teknik.

Med en pandemi som fortfarande rasar känns det kanske inte så, men vi kommer att bli gigabitresenärer. Under 5g-eran borde surfhastigheter på 1 gigabit per sekund kunna utgöra den nedre gränsen, oavsett om du är hemma, på språng eller ombord på ett tåg.

– Det är inget tekniskt problem. Tekniken finns. Men det skulle behövas lite politisk hjälp, säger Mats Karlsson, teknikchef på Icomera.

Mats Karlsson syftar på situationen i Sverige, där vi under många långa år fått finna oss i att kass uppkoppling är lika vanligt som signalfel. Han vet att det kan vara annorlunda. Sedan Icomera startade för 21 år sedan har det utvecklats till ett globalt företag, och Mats Karlsson vet att prestandan är bättre på andra håll i världen.

Läs mer: Svenskt 5g-världsrekord: 1,4 Gbit/s ombord på X2000

Icomeras kommunikationsteknik är monterad i nästan 6 000 tågsätt i bland annat England, Tyskland, Italien, USA, Kanada och Sverige. Den är monterad i tiotusentals bussar, på spårvagnar och fartyg. I England har Icomera lagt beslag på omkring 85 procent av marknaden.

– I Tyskland finns vi i både höghastighetståg och regionaltåg, i Italien finns vi på nästan alla höghastighetståg och vi blir större och större i USA, säger Mats Karlsson.

Egen uppfinning

Tekniken som har gjort Icomera så eftertraktade är Mats Karlssons egen uppfinning. Enligt legenden vaknade han en natt och skrev ner på en papperslapp den idé som plötsligt dykt upp i huvudet.

– Jag har den lappen någonstans. I ett antal år runt millennieskiftet letade han efter rätt tillämpning, och slutligen insåg han att den lämpade sig extra väl för saker som rör sig i högsta hastigheter.

Faktum är att patentet som tekniken baserats på är döpt efter honom. Den kallas Mats, som står för multichannel asynchronous transfer system. Man kan tänka på tekniken som ett eget litet nätverk beläget mellan de basstationer som ett tåg susar förbi på vägen mot sin destination, och resenärernas mobila enheter.

Icomeras senaste 5gkapabla router, X5. Foto: Icomera

Icomeras system kan emot signaler från de olika operatörernas mobilnät, antenner som monterats längs banvallen och till och med satelliter. Alla dessa radiolänkar samlas upp, aggregeras och överlämnas via wifi till smarttelefoner, surfplattor och laptopar.

Alternativet för resenären är annars att förlita sig på direktkontakt med en basstation, men med de metalliska fönster som svenska tåg är utrustade med är upplevelsen i bästa fall frustrerande. Och även om så inte hade varit fallet uppger Icomera att deras metod kan vara att föredra.

– Vi kan faktiskt få ut mer data än du kan få om du bara är direktuppkopplad, med lägre paketförluster och lägre latens. Vi kan balansera data mycket bättre än du kan göra när du börjar tanka på mobilnätet själv, säger Mats Karlsson.

I en ideal värld sitter en stor uppsättning antenner med stöd för fleranvändar-mimo på tågtaket. Data passerar via en router som fördelar dessa till ett antal accesspunkter i tåget, helst en i varje vagn, för vidare färd till resenärernas enheter. Hjärnan i systemet sitter dock inte på själva tåget, utan i ett datacenter som i regel är sammankopplat till basstationer med fiberkablar.

Läs mer: Därför vill statliga Teracom inte vara med de andra i 5g-nätet

Hjärnan i systemet är Icomeras Surewan-gateway. Det är den som klura ut hur de mobila länkarna ska lastbanseras för optimal latens och dataflöde.

– Vi har alltså en server i andra änden som syr ihop trafiken. Det är inte helt lätt att göra det. Man måste dynamiskt rikta trafiken och det är inget du kan göra på signalstyrka eller position, utan det måste mätas på andra parametrar på millisekundnivå, säger Mats Karlsson.

I bakändan av Icomeras teknik används maskininlärning som övervakar systemen, för att hitta fel och avvikelser eller för att assistera med förebyggande underhåll. Det är en viktig uppgift, eftersom Icomeras teknik, utöver att förse resenärer med wifi, också är kopplat till tågoperatörens egna ombordsystem.

Klarar gigabithastigheter

Det kan röra sig om olika typer av larm, biljetthantering eller infotainment. Icomera kallar sin senaste router X5. Den är bland annat utrustad med fyra stycken 5g-modem som även stödjer lte cat20.

Icomera menar att routern är så potent att den faktiskt bitvis klarar gigabithastigheter enbart via 4g-nätet på sträckan mellan Stockholm och Göteborg. I slutet av förra året lyckades företaget komma upp 1,4 Gbit/s på den tågremsa i Stockholm där Tele 2:s 5g-nät redan då fanns på plats.

Så varför lämnar uppkopplingen ombord på svenska tåg så mycket att önska? En missuppfattning är att täckningen längs spåren är dålig. I själva verket är det oftare kapaciteten som inte räcker till. Det gäller både operatörernas nät, och inne i tåget.

– I många installationer är det för få wifi-accesspunkter. Det blir flaskhalsen ombord, säger Mats Karlsson.

Dags för installation av en Icomera-router. Foto: Icomera

Med 5g och den senaste wifi-tekniken kan kapaciteten öka så till den grad att den vida överstiger den trafik som en fullsatt vagn kan tänkas generera.

– Vår senaste accesspunkt är designad för att hantera många samtidiga användare. Det kommer att innebära en revolution, för det går liksom inte att praktiskt skyffla in så många människor i en vagn.

Regeringen har de senaste åren tagit en mer aktiv roll när det gäller att skapa god uppkoppling ombord. Icomera är en av de aktörer som konsulterats. Häromveckan kom en rapport från Post- och telestyrelsen (PTS) där tre snabbåtgärder identifierades: tester av en typ av rf-fönster som inte dämpar radiosignaler, repeatersystem för att återsända radiosignaler inne i tåget och en wifi-lösning av det slag som Icomera bygger.

Men på lite längre sikt återstår frågan om hur och vem som ska betala för och bygga den kapacitet som krävs i mobilnäten.

– Problemet är inte tekniskt, utan politiskt. Vem tar finansieringen på en avreglerad marknad? Det kan bli komplicerade affärsmodeller och där skulle det behövas lite statlig hjälp, säger Mats Karlsson.

Icomera har huvudkontor i Göteborg

᛫ Grundat: 1999.

᛫ Var: Göteborg. Har ytterligare tolv kontor på flera håll i världen.

᛫ Gör: Bland annat wifi-system till tåg, bussar, spårvagnar och färjor. Miljontals personer i tiotusentals fordon använder Icomeras teknik varje dag.

᛫ Ägare: Engie Solutions, en fransk energikoncern som 2019 omsatte omkring 600 miljarder kronor.

᛫ Kunder i urval: SJ, Deutsche Bahn, Siemens, Trenitalia, Amtrak, Greyhound.

᛫ Anställda: 350.

Mats Karlsson om ...

᛫ ... tillverkning i Sverige: ”Vi är ju ett väldigt udda företag i Sverige, för vi tillverkar vår egen utrustning. Med 5g-routern gör vi faktiskt en kraftfull dator i Sverige, den tillverkas i Borås. Vi hade chassitillverkning i Kina, men nu gjuter vi dem i Småland. Jag vet inte om det finns så många datortillverkare i Sverige, vi är en av två eller tre kanske.”

᛫ ... licensierat och olicensierat spektrum: ”Vi använder oss av båda. Om du har en väldigt kontrollerad miljö där ingen annan finns kan det vara en fördel att köra olicensierat.”

᛫ ... edgelösningar: ”Vi använder vår router som en edgelösning och kör virtuella maskiner i den. Utöver tåg och buss levererar vi även till flygindustrin där den används för att visa film för passagerarna.”

Peter Ottsjö

Mer om: 5G Telekom

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt