Lyssna – så här ska Volvos elbilar låta

2020-03-16 06:00  

Glöm egendesignade specialljud eller modellspecifika signaturtoner. När en elbil från Volvo kommer farandes ska du inte lägga märke till det. ”Vi har valt att kalla det för ansvarsfull och hållbar ljuddesign”, säger ljudingenjören Fredrik Hagman.

Ljudet utgör en del av ett paket och är samtidigt en viktig märkesmarkör. Bilens sound är lika minutiöst uppbyggt som många andra komponenter. Det gäller allt från ljudet av en dörr som stängs, blinkers eller för all del hur det låter när man fjärrlåser sitt fordon. Och inte minst motorljud.

När det kommer till elbilar har tillverkarna nu fått en ny möjlighet till identitetsskapande. För enligt lagkrav måste ett fordon låta i låga hastigheter. Modeller med förbränningsmotorer har detta löst när motorn är igång, men för elbilar är det för tyst. Vilket innebär att något som låter måste läggas till.

Läs mer: Nya batterilabbet ska säkra Volvos elektriska framtid

Och här är det helt öppet för tillverkarna att vara kreativa. BMW valde att hyra in Hollywood-kompositören Hans Zimmer för utvecklingen av framtida elbilsljud. Så utöver en Oscarsstatyett för bästa filmmusik kan han snart även stoltsera med att ha bidragit till ljudbilden i framtidens trafik.

Vid första tanke låter det storstilat med prisat Hollywoodljud i sin bil, men i Torslanda sköts tankar som dessa ner tidigt.

– Vår approach har varit att använda oss av bilens befintliga ljud, inte addera nya komponenter, säger Fredrik Hagman, ljudingenjör och en av de som har designat de toner som kommer ackompanjera Volvos elbilar.

”Folk förstår att det är en bil som kommer”

Vi befinner oss i Volvos ljudlabb, i det semi-ekofria rummet på Torslandaverken. En rejält tilltagen sal som är så tyst att det nästan slår lock för öronen när vi passerar tröskeln. Akustiskt ska ljudet här vara ungefär som att stå på en asfaltsyta med äng runtomkring minus eventuellt vindbrus, insekter och djur. Och här i denna syntetiska miljö får vi en genomgång av lagkraven samt hur Volvo valt att tackla utmaningen av att ge elbilen ett eget ljud.

– Största ljudkällan från en elbil är däcken, så vi har skapat en brusprofil utifrån detta. Det finns många fördelar, det är intuitivt och folk förstår att det är en bil som kommer, säger Fredrik Hagman.

Vägvalet, att inte skapa ett nytt hittepåljud, är särskiljande från övriga biltillverkare. De flesta har valt att designa ett ljud som är deras eget. Fiat är en av de som har gått längst och med nya 500e som lanserades nu i mars valde italienarna en melodi, närmare bestämt Amarcord av Nino Ruta. Men åt dessa påhitt skakar man på huvudet i Volvos ljudlabb.

– Att skicka ut en ton som inte har funnits tidigare skapar bara buller. Vi har inte haft som mål att få folk att vända på huvudet, utan vi har siktat på något som smälter in i trafiken.

”Ljudet kommer ur ett havsbrus”

Men även om ljudet av en annalkande Volvo-elbil påminner mycket om däckljud har det ett helt annat ursprung. För även om det ska vävas in i trafikljudet har man inte tappat verkshöjd och bara spelat in däck som rullar. Fredrik Hagman berättar att de har lagt mycket tid på att sampla in olika ljud.

– Ljudet kommer ur ett havsbrus som vi spelat in utanför Göteborg, men självklart har vi modifierat det. Vi tycker att det låter bra ute och inne gifter det sig väl med fläktljudet. Användarna av ljudet är ju de oskyddade trafikanterna, så vad tjänar ägarna på att en känd kompositör har tagit fram det?

Som en avstickare berättar ljudingenjören att de vid flera tillfällen tidigare varit ute i skog och mark för att sampla ljud. Under en av dessa ljudletarexpeditioner hittade de en kvist som gav ett ifrån sig ett alldeles särskilt tilltalande ljud.

– Så blinkersljudet som är i våra bilar har sitt ursprung i en bruten grankvist från Borås, säger han.

Läs mer: Volvo visar upp nya amerikanska ellastbilen

Det backande ljudet har dock inte ett lika naturligt ursprung, utan här är det syntetiskt som gäller.

– Backande ljud är i trafiken synonymt med hur lastbilar låter. Det här har vi utgått från, men försökt få till en karaktär som är så ren som möjligt. Det har varit en lång process, att designa ljudet tar inte tid utan det som tagit tid är att hitta ett tillvägagångssätt som passar Volvo.

Och det här är vad man har presenterade för ledningen som köpte hela tanken.

– Den här strategin tror vi på för alla bilar. Vi vill att folk ska höra att det är en bil som kommer och känner inget behov av att utmärka oss med mer ljud, säger Fredrik Hagman.

Film med Volvos elbilsljud här visat i en XC90:

Här är några exempel på andra elbilars ljud:

Fiat 500e:

Nissans Leafs elbilsljud Canto:

Hyundai Kona Electric VESS:

Mercedes EQC e-sound:

Kia E-niro VESS:

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt