Lista: Så ska Ferrari och de andra lyxlirarna elektrifiera

2021-05-03 07:00  

I mitten av april kom beskedet att Ferrari ska lansera en ren elbil 2025. En kursändring som innebär att den italienska tillverkaren äntligen har satt ner foten när det gäller elektrifiering.

I vissa läger har synen på elektrifiering inte varit så blid. Superbilstillverkarna har snörpt ihop munnen så fort det kommit på tal, och de mest avogt inställda har förmodligen varit Ferrari.

Den italienska lyxbilstillverkaren har genom åren förvisso skiftat lite i sin syn. Tidigare chefen Luca di Montezemelos inställning var att ”ni kommer aldrig få se en elektrisk Ferrari – för jag tror inte på elbilar”

Hans efterträdare, Sergio Marchinne, var något mer positivt inställd.

– Om det ska byggas en elektrisk superbil, då ska Ferrari vara först med det, sa Marchinne i en intervju med Bloomberg innan han gick bort.

Dock har det varit stor osäkerhet kring när och hur en sådan kan komma. Och när ytterligare en Ferrarichef uttryckte tvivel kring elektrifieringen så sent som i höstas föreföll det som att det italienska märket inte riktigt hade bestämt sig.

– Jag ser verkligen inte att Ferrari någonsin skulle kunna vara 100 procent elbilar, och jag tror inte att Ferrari når 50 procent elbilar ens under min livstid sade vd:n Louis Camilleri under en kvartalsredovisning i november.

Men så kom lappkastet. Ferrari har en elbil på gång – och den ska lanseras 2025. Men hur ser då marknaden ut för det, och var befinner sig konkurrenterna? Här har vi samlat samtliga av de traditionella lyxlirarna i branschen – och när de planerar en elektrisk sportbil.

Porsche Panamera 4S E-Hybrid Sport Turismo. Foto: Porsche

Porsche

Nuvarande teknik: Porsche har aldrig varit rädda för att experimentera när det kommer till teknik. Och redan när de visade 918 Spyder 2010 så var de tydliga med att elektrifiering var på gång. Denna hybrid producerades mellan 2013 och 2015 och sen kom elbilskapitlet.

I fjol lanserades Taycan och här hade man verkligen tanken att det i första hand skulle vara en Porsche, inte ”bara” en elbil. Hur de lyckades? Läs Ny Tekniks provkörning här

På gång: Det här är inte heller den enda eldrivna Porschen på väg. Utöver vanliga Taycan har även en ”kombiversion” kallad Cross Turismo släppts – och snart kommer även en eldriven version av suven Macan.

Maserati

Nuvarande teknik: Inom den stora Fiatkoncernen, som nu är del i den ännu större Stellantis, har Maserati alltid levt lite i skymundan. Först i skuggan av Ferrari, och på senare år har man lidit av bristande finansiering för sin utveckling. Det innebär att när vi tittar på vad för elektrifiering som erbjuds – så är det endast Ghibli Hybrid som lanserades i fjol. En bil vars V6:a får lite elstöttning för att sänka utsläppet, inget mer.

Då lanseras första elbilen: Dock blir det snart ändring på det och redan i år så ska en helt elektrisk GranTurismo lanseras. Detta som språngbräda mot att göra hela märket helelektriskt till 2025.

Insidan av en Ferrari SF90 Spider. Om några år är det dags för anrika biltillverkaren att leverera en elbil. Foto: Ferrari

Ferrari

Nuvarande teknik: Som ovan nämnt har elektrifieringsvägen inte varit spikrak för italienska Ferrari. Den första laddhybriden med en stegrande häst i nosen kom 2019 i form av SF90 Stradale. Här hade en V8 hjälp av tre elmaskiner och med ombord finns batterikraft för hela 24 km körning på el.

Då lanseras första elbilen: Men snart kommer nästa kapitel och om fyra år lanseras första helt eldrivna Ferrarin.

Lamborghini

Nuvarande teknik: Italienska Lamborghini må vara ett dotterbolag till Audi och en del av den stora VW-familjen. Men trots att både Porsche och Audi har släppt sportbilar med eldrivlina – har det varit ganska tyst från Lambo-land. Det enda med elektroner i modellpaletten är Sin, en hybrid där en tolvcylindrig sugmotor kompletterats med ett 48 volts mildhybridsystem. Där balanserar 35 hästar elmotor upp snudd på 800 fossilmatade.

Då lanseras första elbilen: Bilmärket Lamborghini startades som en reaktion på Ferrari, och de båda rivalerna kommer återigen stå i varsin ringhörna 2025. Detta då även Lambo planerar att ha en elbil ute på marknaden det året. 

Aston Martin

Nuvarande teknik: James Bonds favoritmärke må i filmens värld vara begåvad med massvis av spännande teknik. Dock så handlar det sällan om framtidssäkrade drivlinor. Märket hade förvisso en elbil på gång och 2019 skulle Rapide E ut på marknaden. Men det ville sig inte och det hela mynnade ut i ett ”forskningsprojekt”

Nuvarande spjutspetsmodellen är istället Valkyrie där man har blandat en V12:a med Formel1-tekniken KERS. Det senare ett avancerat bromskraftsåtervinningssystem där ett svänghjul absorberar energin.

Då lanseras första elbilen: 2025 är året då Aston Martin står på marknaden med en helt eldriven bil. I vilken skepnad det kommer att vara återstår att se, men planen är att samtliga modeller mot slutet av årtiondet ska ha en helt eldriven version.

McLaren

Nuvarande teknik: Elektrifiering är inget nytt hos McLaren och man har experimenterat med tekniken en hel del. 2013 satte tillverkaren in ett KERS-system i sin hybrid P1 vilket gav superbilen möjligheten att kunna köra en mil på el – i 48 km/h.

I år kommer modellen Artura som är en laddhybrid där en V6:a får hjälp av en elmaskin och tillsammans ska det ge 500 kW/680 hk. Tack vare 7,4 kWh batteri så ska man i Arturan kunna köra 30 km på el.

Då lanseras första elbilen: Högst oklart och inget datum satt. 2026 så kommer samtliga nya modeller att vara hybrider och först mot slutet av årtiondet kan vi förvänta oss en elbil.

Koenigsegg Jesko är ingen elbil, och när den svenska biltillverkaren släpper sin första elbil är ännu inte känt. Foto: Sam Simmonds

Koenigsegg

Nuvarande teknik: Ängelholmsbaserade Koenigsegg tillhör kanske normalt inte samma segment som märkena ovan. Men även de har elektrifiering i produktionen. När de lanserade laddhybriden Regera var de tre år före Porsche med 800-voltsteknik. Och nya Gemera är den senaste laddbara bilen ut. Här är det tre elmotorer samt en trecylindrig förbränningsmotor som tillsammans ger 1 700 hästkrafter.

Då lanseras första elbilen: Inget datum satt. I Ny Tekniks podd med Christian von Koenigsegg sa företagschefen: ”Tar vi bort förbränningsmotorn ur Gemeran har vi fortfarande 1 200 hk och fyrhjulsdrift.” Däremot var han inte helt säker på att man kommer att göra detta inom de närmsta åren.

Bugatti

Nuvarande teknik: Det legendariska franska märket Bugatti har under sin tid i VW-familjen blivit själva sinnebilden av superlativ. Deras modeller har varit supersnabba, superkraftfulla - och superdyra. Något de däremot inte har varit är elektrifierade.

Då lanseras första elbilen: Bugattis framtid är höljd i dunkel. Märket ”administreras” av Porsche och det har diskuterats att elektrifiera i samarbete med kroatiska Rimac. Vad det kan mynna ut i återstår att se.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar McLaren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt