Kritiken mot Mercedes elbil: ”För sen, för dyr och för tråkig”

2020-07-13 07:00  
Mercedes EQC. Foto: Felix Björklund

När Mercedes lanserade sin elbil EQC hösten 2019 presenterades den som ett nytt kapitel i märkets historia. När det kapitlet nu har recenserats av aktieägarna blev omdömet förödande.

Inledningen av 2020 har inte varit strålande för fordonsjätten Daimler. Under koncernens årsmöte tog chefen Ola Källenius upp att man sedan tidigare har tagit höjd för den transformation som branschen går igenom i och med elektrifiering, men att coronapandemin slagit mången plan i spillror.

– Våra tidigare effektivitetsmål täckte transformationen, men inte en global recession. Daimler kan göra bättre och vi är fast beslutna om att leverera, sade han på stämman.

Visst, covid-19 har drabbat bilbranschen hårt och tittar man på värdet så har biljättens aktier tappat 24 procent. Men, raset gäller inte alla, Tesla å sin sida har klarat sig mycket bättre och har på kort tid seglat upp som världens högst värderade biltillverkare. I jämförelse med den nya ettan är Daimler bara en femtedel så värdefullt.

Läs mer: VW:s snobb-Passat uppdateras – kommer som laddhybrid

Jämförelsen med Tesla är oundviklig. De må vara små när det kommer till total försäljning av fordon. Men på elbilssidan säljer de tio gånger bättre än vad Daimler lyckas med. Och den här situationen har inte gått aktieägare förbi. Deka Investement var en av de ägare som under stämman ventilerade kritik.

– Vi tittar tillbaka på ett förlorat år för Daimler, sade Ingo Speich som representerar Deka, vars innehav på 5,4 miljoner aktier motsvarar 0,5 procents ägarandel, rapporterar Bloomberg.

Men det var inte det enda som fick kritik. Även hur Daimler tacklar elbilen fick smaka ris. Deka-representanten var rejält besk när han beskrev Mercedes elbil EQC.

– För sen, för dyr och för tråkig, sade Ingo Speich.

Och den kritiken är något som Ola Källenius får stå till svars för extra mycket eftersom han var utvecklingschef när modellen blev till.

Läs mer: Polestarchefen om rivalen: ”Är ett designfel”

Den tyska koncernen har dock mycket på gång och har tidigare utlovat att de innan årets slut ska ha fem helelektriska modeller ute. Någon gång under hösten ska kompakta EQA lanseras, och denna ska sedan få sällskap av ytterligare två nyheter.

– Daimlers framtid kommer att vara hållbart fascinerande, hållbart klimatneutral och sist men inte minst, hållbart lönsam. I en allt mer föränderlig värld måste vi kunna förändra oss i snabbare takt, sade Ola Källenius.

Och även om det fanns en hel del kritik från aktieägarna, så godkändes alla punkter på stämman. Så det återstår att se om Källenius, som ärvde ordförandeposten i fjol, kan vända skutan eller om sen, dyr och tråkig blir det eftermäle som kommer att prägla Daimlers transformation.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Mercedes

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt