Här jämför vi Tesla Model S och Porsche Taycan

2019-09-14 06:00  

En tysk prestandaikon mot en elbilspionjär. Nu när Porsche har lanserat sin Taycan kan vi för första gången jämföra Tesla Model S mot en liknande bil. Hur står den nya elbilen sig vid första anblick?

Trots att det är sju år sedan Tesla lanserade sin Model S har den saknat någon riktig konkurrens. Ingen tillverkare har erbjudit ett alternativ i samma nivå. Det har lett till att, i brist på annat, allt eldrivet har lagts på linjal bredvid varandra, vilket är som att jämföra äpplen med päron.

Men nu har Porsche lanserat sin Taycan. En prestanda-sedan som innebär att VW-koncernens sportbilsmärke blir först med att plocka upp den handske som Tesla kastade 2012.

Så hur står sig den tyska modellen, och på vilka punkter skiljer de sig åt? Kolla in specifikationsjämförelsen nedan.

Räckvidd och prestanda 

Både Porsche och Tesla erbjuder sina modeller i två olika utföranden:

  • Turbo/Turbo S (Porsche) 93,4 kWh.
  • Long Range/Performance (Tesla) 100 kWh.

För räckvidden är det rejäl fördel för Tesla:

  • Model S Long Range klarar 610 kilometer på en laddning.
  • Taycan Turbo har en räckvidd på 450 kilometer.

Accelerationsprestanda är något den amerikanska tillverkaren trumfar i.

  • Model S Performance: 0–100 km/h på 2,4 sekunder
  • Taycan Turbo S: 0-100 km/h på 2,6 sekunder .

Läs mer: Porsches elbil Taycan presenterad

Dock ska det sägas att Teslan presterar sin lägre tid endast då batteriet har rätt temperatur. Porschen ska kunna göra det när som och gång efter annan. Bilen har även Launch Control-system.

Laddning och energisystem

En annan skillnad mellan bilarna är grundinställningen till bromskraftsåtervinning. Teslaförare som lyfter på gasfoten får direkt känna av det. I Porschen är det i stället segling som gäller.

Även bromspedalen fungerar annorlunda. I Model S är pedalen enbart till för friktionsbromsning, i Taycan är det bromskraftsåtervinning så långt det går innan de mekaniska bromsoken kniper åt. 

Laddning:

Här tar Porsche täten (än så länge). Tack vare ett 800-voltssystem kan Taycan laddas i upp till 270 kW. Det gör att snabbladdning går på ett kick. Laddning från 5 till 80 procent ska endast ta 22,5 minuter under rätt förhållanden.

För Model S tar motsvarande laddning längre tid eftersom maximal effekt som kan mottas är på 150 kW. Om (när) Model S får den mjukvaruppdatering som tillåter V3 Supercharging kommer tiden att minska. Det återstår att se hur högt den kan nå.

Laddnätverk:

Det finns en skillnad när det gäller laddnätverk. I dagsläget är det sparsmakat med så kallade supersnabbladdare, alltså laddare som klarar 150 kW och uppåt. Så även om Porschen klarar av högre – spelar det ingen roll om dessa laddare inte finns.

Läs mer: Rapport: Tesla spöar de tyska biltillverkarna

Design

När det kommer till formspråk, märkes-dna och liknande blir en jämförelse mer en fråga om smak.

I grunden handlar det om två bilar som ligger väldigt nära varandra i storlek Porschen är dock lite nättare och framförallt lägre. Båda är fyradörrarssedaner, men Teslan är den som är vinnaren i rymlighets- och praktikalitetsgrenen. Det beror delvis på det mycket större lastutrymmet, men också på en mer praktisk baklucka. 

Interiör

Även interiört är det stora skillnader mellan bilarna. Taycan är tänkt att attrahera samma skara som övriga Porschar. Helt enkelt dem som är på jakt efter en tysk prestandabil, men vill ha en elektrisk sådan. Här handlar det inte om att efterapa Tesla. Dock skiljer den sig även mot Porsches övriga modeller.

Inuti har Taycan upp till fem skärmar som föraren kan konfigurera efter eget tyckande, men instrumenteringen är traditionellt placerad framför ögonen på föraren. Vidare är sätena mer skålade och endast fyra personer får åka med. 

Tesla Model S har uppdaterats sedan introduktionen och har en sparsmakad kupé. Den 17 tum stora skärmen är huvudattraktionen – men i övrigt är det ganska traditionellt. En svaghet modellen har är interiörkvalitet, den har helt enkelt inte varit i närheten av det som andra bilar för runt en miljon kronor har.

Läs mer: Elbilsoffensiven i Frankfurt: Reaktion snarare än aktion

Pris

Det är frestande att säga att Tesla Model S och Porsche Taycan rivaliserar om kunder. Men så lär det troligtvis inte vara.

Trots att Teslan är dyr, särskilt i prestandautförande är den inte i närheten av Porschen.

  • Taycan Turbo S har ett listpris som startar på 2 080 000 kronor.
  • Tesla Model S kostar 1 108 900 kronor

För samma pris som en Taycan kostar får Teslaköpare alltså både får en Model S Performance och en Model 3 Performance – samt ett par hundra tusen kronor över till tillbehör.

Och den här prisskilnaden är innan du har börjat titta i extralistan för Porsche Taycan. Kryssar du på sticker priset iväg till över 2,6 miljoner.

Fakta: Tesla Model S vs Porsche Taycan

 Tesla Model S PerformacnePorsche Taycan Turbo STesla Model S Long RangePorsche Taycan Turbo 
Pris1 108 900 kr1 700 000 kr1 108 900 kr2 080 000 kr
SystemeffektUppskattat till 585 kW (762 hk)460 kW (625 hk) (761 hk boost)Uppskattat till 585 kW (762 hk)460 kW (625 hk) (680 hk boost)
System vridmoment967 Nm1 050 Nm967 Nm850 Nm
DrivningAWDAWDAWDAWD
Batterikapacitet100 kWh (95 kWh)93,4 kWh100 kWh (95 kWh)93,4 kWh
Ombordladdare16,5 kW11 kW + 50 kW DC16,5 kW11 kW + 50 kW DC
Max snabbladdning200 kW270 kW200 kW270 kW
Laddtid 0-80%42 min (20-80)22 min (5-80)42 min (20-80)22 min (5-80)
Räckvidd590 km412 km590 km450 km
Energiförbrukning17 kWh/100 km24,5 – 25,7 kWh/100 km17 kWh/100 km23,0 – 26,7 kWh/100 km
Acceleration 0-100 km/h2,6 sek2,8 sek2,6 sek3,2 sek
Topphastighet261km/h260 km/h261km/h260 km/h
Max bromskraftsåtervinning 265 kW  
Längd4979485049794850
Bredd1964198019641980
Höjd1445130014451300
Hjulbas2960290029602900
Vikt2241229522412305
Bagagutrymme895366 + 81 (Bak+fram)895366 + 81 (Bak+fram)
Max dragvikt0000
Antal platser5454

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt