Här är nya hybriden Toyota Yaris Cross – med ett frågetecken

2020-04-27 16:08  

Under torsdagen lanserade Toyota en ny kompakt crossover. Och det nya segmentet ska erövras med fyrhjulsdrift och elhybridsystem. Men det finns ett gigantiskt frågetecken med den nya modellen.

(Artikeln är uppdaterad)

Crossover-trenden rullar vidare, och numera är Toyota ett alternativ för alla som är spekulanter på en "mini-suv". Bolagets helt nya så kallade b-klass suv, Yaris Cross, har lanserats och kommer att börja rullas ut redan efter sommaren.

Bilen är den tredje i Yarisfamiljen, och den ska tillsammans med syskonen Yaris och GR Yaris kunna attrahera alla som vill ha en liten kompakt bil. Ny Teknik fick över en skakig telefonlina till Japan tillfälle att fråga chefsingenjör Yasunori Suezawa samt den ansvarige för hybriddrivlinan Keisuke Morisaki, vad som var nytt – och varför bolaget håller kvar vid elhybrider.

Yaris Cross kommer med vad Toyota benämner som den fjärde generationens hybridtenik. Enligt Morisaki innebär det här att man har ändrat strukturen på framaxeln, att designen på drivlinan har blivit kompaktare samt att utväxlingen har förbättrats. Nytt är även att man har litiumjonbatterier i stället för nickelmetallhybrid. Så mindre och bättre helt enkelt – men exakt hur mycket effektivare är dock inget som den drivlineansvarige kan svara på.

– Effektivitetsvinst är en svår fråga. Vi kan se att systemet förbättrar förbrukningen på alla parametrar. Men det är svårt att jämföra tredje- och fjärde generationen eftersom de är applicerade på olika bilar och modeller. Därför har vi ingen direkt siffra som visar hur mycket effektivare den nya drivlinan är. Däremot så tycker jag att förbrukningen och utsläppet är det slutgiltiga beviset på hur effektivt ett system är, säger Keisuke Morisaki.

Foto: Toyota

Storleksmässigt mäter Yaris Cross in på 418 centimeter, 24 cm mer än vanliga Yaris. Även bredd och höjd har utökats något mot standardbilen och på det stora hela så bidrar det här med mer rymd och interiörutrymmen. Exakt hur mycket är inget Toyota berättar än, däremot så får den nya crossovern ett tredelat baksäte (40/20/40), vilket är praktiskt.

Dimensionerna är en sak, men drivlinan är dock densamma som i vanliga Yaris. Något som innebär att ingenjörerna parat en 1,5-liters trecylindrig Atikinson-bensinmotor som får hjälp av en elmaskin. Systemeffekten ligger på 116 hästkrafter.

Läs mer: Land Rover lanserar två laddbara crossovers

En sak som sticker ut i segmentet är att Yaris Cross går att få med elektrisk fyrhjulsdrift, det vill säga ett liknande system som det Rav4:an har – men som CH-R saknar.

– Eftersom vi kallar det här för en suv så var det viktigt att kunna erbjuda kunder fyrhjulsdrift. Vi tänker att kunden vill kunna använda bilen även utanför stadsmiljö – och det här gäller speciellt i Europa. I och med att vi kunde kombinera det med hybridsystemet så innebär det även att vi kan göra det utan stor negativ inverkan på utsläpp. Koldioxidutsläppet ökar med cirka tio procent och skälet till att det är större än på Rav4 är att i en liten bil som denna så spelar den ökade vikten större roll, säger Yasunori Suezawa.

Foto: Toyota

Även om bilen inte är typgodkänd så nämns det i presentationen att Yaris Cross har ett utsläpp på 120 gram CO2/km som framhjulsdriven och 135 gram för den version med AWD-i fyrhjulsdriven.

Och de här siffrorna är lite ögonbrynshöjande. Den större crossovern C-HR (framhjulsdriven) har ett koldioxidutsläpp på 109 g/km och den betydligt större Rav4 har en siffra på 128 g/km trots fyrhjulsdrift. Om de höga utsläppssiffrorna skulle hålla sig i produktion – och Toyota förväntar sig sälja 150 000 Yaris Cross – så innebär det att modellen blir ett sänke i utsläppsberäkningen. För varje såld bil ligger ju då betydligt över de 95 g/km i genomsnitt som tillverkare ska ha inom EU.

Läs mer: VW lanserar två nya laddhybrider

Men trots det är det inte aktuellt att likt exempelvis Renault erbjuda en laddhybridversion av bilen.

-Vi vill sälja volym, eftersom det är det som har störst inverkan på vårt totala utsläpp. Så för tillfället är det elhybrider som gäller. Och tittar vi på vårt genomsnittsutsläpp så ser vi att vi valt rätt spår. Vad som finns i framtiden får vi se och vi är medvetna om att vi med tiden måste titta på att elektrifiera mer. Det är säkert, men för tillfället så gör hybrider jobbet, säger Yasunori Suezawa.

Felix Björklund

Mer om: Toyota Hybrider

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt