Fordchefen: För snabb omställning ser vi etanolen som ett alternativ

2019-06-01 06:00  

Ett teknikskifte med enormt marknadspotential. För Ford innebär elektrifieringen att man ska återta förlorad mark – och vinna svenska hjärtan. ”Vi ligger bra timingmässigt och 2022 kommer vi ha drygt 40 elektrifierade modeller”, säger Jonas Angerdal, vd för Ford Sverige.

För 20 år sedan var Ford fjärde störst i Sverige. Modellen Focus var en toppsäljare och på villaförorternas garageuppfarter var Modeo en vanlig syn. Men det var då. Sedan millennieskiftet har marknadsandelen mer än halverats och i elektrifieringens tidsålder har märket blivit allt mer marginaliserat… tills nu.

Tidigare i vår hade Ford ett stort evenemang där man visade upp sin framtidsstrategi, samt satte ner foten rejält i elektrifiering. Den amerikanska tillverkaren investerar elva miljarder dollar fram till 2022.

– Satsningen ska resultera i drygt 40 elektrifierade modeller och där handlar det om rena elbilar, men även laddhybrider, elhybrider och mildhybrider, säger sverigechefen Jonas Angerdal.

Läs mer: Nissan: Våra batterier håller längre än bilarna

I år inleds den elektrifierade offensiven som bland annat innebär att det till årsskiftet kommer rulla in laddhybridversioner av modellerna Kuga och Explorer, men även av skåpbilen/persontransportbussen Custom.

– Vi har även en ren elbil, en Mustanginspirerad modell på gång, men den håller vi lite grann under täcket och ska lansera den 2020.

Förutom att fokusera på det elektriska har Ford i år tagit ett omtag på alternativa bränslen. Detta då man som första biltillverkare relanserade etanolbilen. Och det här är en viktig del enligt Jonas Angerdal.

– Vi ser att vi måste titta mer på överbryggning. Vi kommer från en era där diesel och bensin varit rådande och ser att vi måste vara mångfacetterade i omställningen. Produktionskapaciteten av batterier är begränsad och för att gå en snabb omställning ser vi etanolen som ett alternativ, i varje fall i ett övergångsskede. Därtill är vi även i slutförandefasen av att godkänna HVO 100.

Vill ta tillbaka etanolen som drivmedel

Fordchefen ser gärna att övriga tillverkare följer med och tar tillbaka etanolen som drivmedel. Detta för att tekniken är bättre nu samt att vi i Sverige har en bra infrastruktur. Men utöver det krävs det att politikerna kavlar upp ärmarna och börjar staka ut riktningen för hur man vill se omställningen av fordonsflottan.

– Jag tycker att man varit för snäv i sin utblick, i varje fall när man tänker på hur man ska få till en omställning. I dag är incitamentet i huvudsak riktat mot nya bilar och tjänstebilssektorn. Politikerna har gått på en kundgrupp och suboptimerat ett teknikalternativ. Vi skulle vilja se ett bredare anslag där fler människor får ett incitament att göra ett miljöbra val, säger han.

Läs mer: ”Slarva inte bort de bränslesystem vi redan utvecklat”

För Ford Sverige är de nya elektrifierade modellerna ett välkommet inslag, men bara för att man får bilalternativ – är det inte bara tuta och köra.

– Timingmässigt tycker jag nog att vi är rätt ute. Givetvis önskar vi att vi haft alternativ tidigare och till viss del har vi kanske lidit av att vi inte haft det, men eftersom vi vill nå ut till en bredare massa gäller det ju även att ha kapacitet. I dag är det brist på produktionskapacitet när det gäller batterier – och tittar man lite på tidsaxeln tror jag att det först är 2022-2025 som man kommer att ha kapacitet samt kommit ner i pris för att sträcka ut till en bredare massa. Sen finns det utmaningar som rör laddningen som vi måste lösa. Bor kunderna i ett bostadsområde där det inte finns en utbyggd laddinfrastruktur – så påverkar det möjligheterna att köpa elbil. Det måste vi ha i åtanke.

Hoppas på att vara ledande om fem år

Men även om bilhandlare framöver kommer att bli mer kunniga om el och elektrifiering, menar Jonas Angerdal att det här återigen är något som ligger på politikernas bord.

– Politikerna måste hitta styrmedel så att elbilen inte endast blir för välbeställda. Om den ska vara tillgänglig för alla, då måste man bygga in det i tankeprocessen hur man ska nå ut i bostadsområdena. Man kan inte bara titta på de bostadsområden som byggs nya, utan man måste även titta på de befintliga. Det här är en väldigt, väldigt viktig fråga som inte får sluta i att det blir en segregationsfaktor – det vore högst olyckligt.

Men även om det är utmaningar är Fordchefen övertygad om att elektrifieringen är en stor marknadsmöjlighet för märket – och något som kommer innebära att man återtar förlorad mark.

– Om fem år kommer vi definitivt att ha nått minst fem procents marknadsandel och vi kommer att aspirera på att vara det ledande transportbilsmärket, säger Jonas Angerdal.

Fords elektrifierade modeller

Elhybrid

Monde Hybrid – pris från 333 600 kr

Laddhybrider

Kuga – lanseras till årsskiftet

Explorer – lanseras till årsskiftet

Transit Custom – lanseras till årsskiftet

Elbil

Kommer under 2020

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt