Premium

Epirocs gruvtruck går på tråd i Bolidens fyndighet

Malmtransporter i motlut under jord är en energimässig utmaning. Nu samarbetar Boliden med Epiroc och ABB för att bygga ett system där batteridrivna gruvtruckar hämtar el från en ledning i taket.

Publicerad

Några kilometer från Kristinebergsgruvan har Boliden hittat en ny fyndighet som kallas för Rävliden. Planen är att frakta malmen från 700 meters djup till dagen fossilfritt. Men batterierna i Epirocs gruvtruck MT42 hinner dräneras innan den tunga lasten når ytan. Lösningen är att anlägga ett trolley truck-system, enligt ungefär samma princip som en trådbuss.

– Vi ska ge maskinen stödladdning genom den här trolleylinan. Ett batteri som skulle räcka för att köra trucken fullastad ända upp till ytan skulle vara för stort för att rymmas i truckens fysiska dimension, säger Lars Bergkvist, global key customer manager vid Epiroc Underground till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här