Epirocs gruvtruck går på tråd i Bolidens fyndighet

2021-10-14 14:40  

Malmtransporter i motlut under jord är en energimässig utmaning. Nu samarbetar Boliden med Epiroc och ABB för att bygga ett system där batteridrivna gruvtruckar hämtar el från en ledning i taket.

Några kilometer från Kristinebergsgruvan har Boliden hittat en ny fyndighet som kallas för Rävliden. Planen är att frakta malmen från 700 meters djup till dagen fossilfritt. Men batterierna i Epirocs gruvtruck MT42 hinner dräneras innan den tunga lasten når ytan. Lösningen är att anlägga ett trolley truck-system, enligt ungefär samma princip som en trådbuss.

– Vi ska ge maskinen stödladdning genom den här trolleylinan. Ett batteri som skulle räcka för att köra trucken fullastad ända upp till ytan skulle vara för stort för att rymmas i truckens fysiska dimension, säger Lars Bergkvist, global key customer manager vid Epiroc Underground till Ny Teknik.

Modellen MT42 får en strömavtagare på taket som fälls upp mot en kontaktledning som sitter fast installerad i taket på gruvrampen. ABB står för designen av hela kontaktledningsystemet, allt från att definiera nya standarder till ledningen och gränssnittet mot fordonet. De kommer även att bygga en likriktarstation för teststräckan. Det är i nuläget oklart exakt hur lång den blir.

– Rampen brukar ha en lutning på ungefär 12 procent, så det blir cirka sex kilometers körning uppför. Men trolleyledningen behöver inte sitta hela vägen, utan när gruvtrucken kommer upp till ytan så kan den köra på batterierna för att tippa av sin last. Och på väg ner i gruvan så regenererar trucken på egen hand el som fyller batteriet, säger Lars Bergkvist.

Läs mer: Epiroc-vd: ”Gruvbranschen förändras i grunden”

”Truckarna är en ganska billig och flexibel lösning”

Han ser det som att man nu väcker liv i en teknik som har funnits förut och moderniserar den. Samtidigt tror han att samarbetet mellan Boliden, Epiroc och ABB är det första exemplet på den här typen av trolley truck-system under jord.

Lars Bergkvist berättar att det finns ett stort intresse för tekniken från andra gruvbolag runtom i världen. Med elektrifieringen försvinner nackdelarna med att köra gruvtruckar på ramp.

Alternativen är ett vertikalt schakt där krossad malm lyfts upp med hiss, vilket kräver ett trucksystem nere i gruvan och sannolikt ännu ett ovan mark. En sådan lösning skulle innebära en stor investeringskostnad, och det medför en fast installation som inte är flexibel. Man kan också välja olika transportbandslösningar, vilket är en medelväg men likaså en fast installation. Den behöver stöd av truckar och även här krävs det att materialet är krossat.

– Truckarna är en ganska billig och flexibel lösning i förhållande till de andra två, för de följer malmen dit den ska. Tidigare har nackdelen med den här typen av uppfordringssystem varit driftskostnaden för dieseln, tillsammans med alla avgaser som fordonen genererar. För truckarna är ju de som konsumerar mest diesel av den mobila maskinparken i en gruva, säger han.

Utöver att verksamheten blir fossilfri är fördelarna med eldrift en bättre arbetsmiljö och även minskade ventilationskostnader. Till detta kommer hastigheten.

– De här gruvtruckarna blir väldigt snabba. Vid tidigare körningar har det visat sig att de går betydligt fortare uppför än vad en vanlig dieseltruck gör, säger Lars Bergkvist.

John Edgren

Mer om: Epiroc

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt