Eldriven bergtäkt ska minska utsläpp med 95 procent

2018-08-30 16:56  

Självkörande dumprar och eldrivna anläggningsmaskiner ska ge klimatnytta och samtidigt sänka kostnaderna för bergtäkter. Nu inleder Skanska och Volvo CE ett tio veckor långt experiment i Göteborg.

Man kan undra om Skanskas enorma bergtäkt Vikan Kross sett ett sådant uppbåd under sina femtio år i drift. Ett hundratal åskådare och ett jättelikt pressuppbåd var på plats på onsdagen för att se när den unika anläggningen tog klivet in i framtiden.

Under tio veckor ska självkörande dumprar och eldrivna anläggningsmaskiner testköras i experimentet som pågår på en avskild plats ungefär halvvägs mellan Torslandaverken och Skandiahamnen. Skanska och Volvo Construction Equipment som har varit drivande parter kallar satsningen för världens första utsläppsfria bergtäkt.

Läs mer: Hävdar att batteribussen alltid är renast – oavsett el

Om det lyckas kan det på sikt innebära stora miljövinster för en dieselslukande verksamhet. Ny Teknik har tidigare skrivit om det omfattande arbetet med att elektrifiera anläggningen och vilka vinster det kan ge.

Mikael Damberg invigde

Projektet invigs med pompa och ståt. Omgärdade av fotografer avfyrar näringsminister Mikael Damberg (S), Volvogruppens chef Martin Lundstedt och Skanskas koncernchef Anders Danielsson det officiella startskottet. Gemensamt ansluter de ett par tjocka elkablar och inom kort börjar de autonoma dumprarna rulla, krossarna mala sten och arbetet är igång.

Mer eller mindre, i alla fall. Tanken är att åtta självkörande dumprar ska köra på rad, men bara ett par är i bruk under uppvisningen. De tio testveckorna startar i själva verket på måndag när de minglande besökarna är på tryggt avstånd från den bullrande bergtäkten.

– Vi är övertygade att kombinationen av de här teknologierna kommer att leda till stora vinningar, säger Volvogruppens vd Martin Lundstedt. Framtiden är elektrisk, uppkopplad och autonom i olika avseenden, inte minst inom vår industri.

Läs mer: ”Snabb elektrifiering är avgörande för klimatmålen”

Han säger sig se tre vinster med den nya, moderna bergtäkten.

– Folk ska komma hem tryggt till sina vänner och familjer efter en arbetsdag. Det är alltid nummer ett för oss. Nummer två är självklart miljöfrågan som är viktig för oss och samhället och där har vi ambitiösa mål. Nummer tre är naturligtvis produktiviteten, säger Martin Lundstedt under invigningen.

Elektrifiering ska minska utsläpp 95 procent

Samtidigt som utsläppen för den elektrifierade delen av verksamheten ska minska med upp till 95 procent ska driftkostnaden sänkas med cirka en fjärdedel. Inte bara för att man kan dra ned ordentligt på de 500 000 liter diesel som går åt här varje år, utan för att personaltätheten kan minskas och effektiviteten öka.

De delar av anläggningen som nu elektrifieras stod tidigare för runt 70 procent av bergtäktens koldioxidutsläpp. Resterande kommer från borrningen inför sprängningarna och transporten från sekundärkrossen och till asfaltsverk eller betongfabriker.

På testanläggningen i Göteborg byter Skanska ut två stora dieseldrivna dumpertruckar mot åtta stycken självkörande mindre varianter. De kommunicerar med varandra över ett lokalt wifi-nätverk och alla styrsystem ligger också lokalt på en server i anslutning till platsen. Inget kopplas upp mot internet i nuläget.

Samtidigt har man bytt ut diesel mot eldrivlina på både grävmaskinen och stenkrossarna. Den enda maskinen som fortfarande tankar diesel är en frontlastare med hybridmotor som används för att skopa upp stenkross.

Framtiden för elektrifierade bergtäkter

Under invigningen får eldriften störst fokus, men Skanskas projektledare Andreas Sunesson berättar att de under arbetets gång också försökt ändra arbetsmetoderna och rutinerna på täkten.

– De senaste 50 åren har produktiviteten gått upp tack vare större och mer effektiva maskiner, men sättet att arbeta har inte utvecklats lika mycket, säger Andreas Sunesson. Vi startade med inriktningen att elektrifiera utrustningen, men ganska snart såg vi att för att lyckas med det behövde vi ta ett bredare perspektiv. Så vi började titta på vilka ineffektiviteter finns det i processen och försökte ta bort dem.

Frågan som hänger i luften under invigningen är när bergtäkter kommer att elektrifieras på bred front. Något riktigt svar uteblir.

Klart verkar vara att det kommer att ske stegvis, och kanske redan under de närmaste åren.

– Det handlar inte om att först utveckla i tio år och sedan lansera en färdig produkt, säger Martin Lundstedt. Det handlar om att jobba tillsammans med partner och ta beslut om hur uppskalningen ska ske. På det sättet ligger det när i tiden.

Dyrare än diesel

Ett par andra frågor är hur mycket dyrare det kommer att bli att köpa elektriskt och autonomt än dieseldrivet och mänskligt framfört – och hur Volvo CE tänker sälja in sina nya produkter. När man börjar sälja autonoma transporter räcker det inte att lämna över nycklarna till kunden, det krävs en infrastruktur av styrsystem för att få dem att rulla.

Mer klarhet kommer förhoppningsvis efter att de tio testveckorna i Göteborg är avklarade.

 

Samtidigt är anläggningen kanske inte helt representativ för landets alla bergtäkter. Den är mycket stor, här produceras över en miljon ton grus varje år, och den ligger centralt med goda möjligheter till elförsörjning och snabba kommunikationer. Att få ut samma lösningar på en mindre bergtäkt på landsbygden kan bli en utmaning. Men Skanskas mål är på sikt att elektrifiera hundratalet täkter som de driver runt om i Sverige.

Samtidigt menar Andreas Sunesson på Skanska att systemet, tack vare att det är ganska modulärt, kan anpassas till bergtäkter av olika storlek.

– Tittar man på våra täkter är de generellt sett inte så här stora, då är det jätteviktigt att kunna dimensionera efter storleken utan att uppfinna allt på nytt. Ett bra exempel är att det här går åtta stycken HX1:or [eldrivna autonoma dumprar, reds. anm.] i stället för två stora dieseltruckar. Då blir det lättare att lägga till eller plocka bort en eller ett par, säger Andreas Sunesson.´

Utsläppsfri bergtäkt

Projektet är ett samarbete mellan Volvo Construction Equipments, Skanska och delfinansieras av Energimyndigheten.

Pilotprojektet ska pågå i tio veckor och målet är att sänka koldioxidutsläppen med 95 procent samtidigt som man minskar driftkostnaden med 25 procent.

Budgeten för satsningen ligger på drygt 200 miljoner kronor. Volvo CE står för runt 130 miljoner kronor, Skanska för 9 miljoner kronor och Energimyndigheten går in med 65 miljoner kronor.

Forskare från Mälardalens högskola och Linköpings universitet kommer också att vara delaktiga i pilotprojektet.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt