Elbilsduell: Volkswagen ID4 mot Kia EV6

2021-11-27 07:00  

En folkelbil mot en utmanare som vill klättra på premiumstegen. Ny Teknik har ställt Volkswagen ID4 mot Kia EV6 i ett uttömmande test. Vilken elbil vinner när röken har lagt sig?

Vilken elbil ska man välja hösten 2021? Det är en fråga som mången spekulant ställer just nu. I år har alternativen mångdubblas och numera kan man få elbil i de flesta segment. I Sverige är Volkswagen ID4 den mest sålda hittills med en marknadsandel på över 13 procent. Men bakom så skuggar Kia, och det med ”fjolårsnyheten” E-niro. Nu har man lanserat EV6 och det är en lågoddsare att den modellen aspirerar mot toppen.

Så vilken bil ska man satsa på och vad är respektive modells styrkor och svagheter? Ny Teknik tog ut de båda för en regelrätt duell.

Testade bilar: Volkswagen ID4 GTX, Kia EV6 GT Line AWD

Design

ID4

Det är kanske fel att säga att ID4 är traditionellt formgiven. ID-familjen är framtagen för att sticka ut samt att signalera att det här är en ny era för VW. Designinriktningen beskrivs som ”digital” och i sin utformning är ID4 stramt futuristisk. Den höga motorhuven, och det lätt rundade linjespelet känns numera väldigt VW och passar bilen väldigt bra. Svarta plastdetaljer kring hjulhusen gör sitt till för att förstärka crossover-karaktären, och den moderna ljusrampen bak gör att bilen ser bred och stor ut. Så inte traditionell design, men väl ett tryggt formspråk.

EV6

Även EV6 är ett tydligt tecken på att Kia håller på att förändras. Och det är en bra mycket stöddigare bil man får här än om man skulle satsa på en Kia Ceed. Den koreanska tillverkaren har siktet inställt på nya jaktmarker – och EV6 är vapnet som man ska använda för att armbåga sig in i nya sällskap.

En sak man dock kan undra över är att Kia kallar bilen för en crossover. Men ställd bredvid ID4 är den lägre och markant mycket mer kombi-aktig, och när jag betraktar den bredvid en vanlig Passat är skillnaden i höjd snudd på obefintlig. Jag skulle nog gå så långt som att hävda att det här är en el-kombi.

Framifrån ser den bred och frän ut med sina korta överhäng, nya strålkastare. Och bakifrån är den onekligen annorlunda med sin lilla ankstjärt med ljusramp. 

Jämförelse

För de som vill ha en riktig crossover är ID4 valet, den är högre och fyrkantigare. Är man i stället inne på en slankare siluett är koreanen nog valet. Visst är smaken som baken, men i den här ronden så får man nog anse att EV6 ser lite fräckare ut. ID4 framstår, trots digital design, som lite mer anonym.

Volkswagen ID4 GTX och Kia EV6 GT Line AWD. Felix Björklund har provkört båda elbilarna och utser en vinnare. Foto: Felix Björklund

Prestanda

ID4 

I sin GTX tappning så har ID4 en elmaskin per axel där den bakre ger 150 kW / 204 hästkrafter och den främre ger 80 kW. Sammanlagt har bilen 220 kW / 299 hästkrafter ett vridmoment på 472 Nm och en acceleration 0–100 km/h på 6,2 sekunder. 

I GTX så får de båda motorerna sin energi från ett 77 kWh batteri och om man i stället för toppfartsnoteringar är lite försiktig så ska det räcka till 480 km. När det är dags att ladda så går detta att göra i effekter på upp till 125 kW om man använder likström.

EV6

Den EV6 vi har för dagen kallas för GT Line AWD och här är det en motor bak på 168 kW som tillsammans med den främre summeras ihop till 239 kW eller motsvarande 325 hästkrafter. Vridmomentet ligger på rejält tilltagna 605 Nm, och för de som gillar snabba accelerationer kan nämnas att resan 0–100 km/h går på 5,2 sekunder. 

I EV6:an sitter det ett batteri på 77,4 kWh vilket under goda förhållanden och försiktig körning ska räcka till 506 kilometer. När det är slut går bilen att snabbladda i upp till 239 kW – vilket ska innebära att man kan få upp till 80 procent i batteriet på 18 minuter.

Jämförelse

Sett till prestanda så övertrumfar EV6 sin tyska rival på samtliga punkter. Det är högre effekt, snabbare acceleration, bättre laddhastighet och längre räckvidd. Det går inte att säga annat än att den här ronden är Kias.

Tekniken

ID4

Med MEB-plattformen så har VW verkligen skaffat sig nya förmågor. Grundplattan tillåter fram-, bak- samt fyrhjulsdrift. Batterier på upp till 82 kWh (brutto) och ännu så länge snabbladdning på upp till 125 kW.

Utöver att det handlar om en dedikerad elbilsplattform så har den stöd för adaptiva stötdämpare, head up display med ar-teknik, fjärruppdateringar samt fjärrparkering. Det ska sägas att ännu så länge är inte den fulla potentialen utnyttjat och framöver kan flera parametrar komma att ändras.

EV6

Likt ID4 så bygger EV6 på en ny dedikerad elbilsplattform kallad E-GMP. På denna kan man välja en eller två motorer i fram-, bak- eller fyrhjulsdrift. Batteri ligger på 80 kWh (brutto), och tack vare 800 volts-teknik så kan snabbladdning ske i upp till 360 kW. Plattformen är även byggd för att klara av mycket mer effektfulla motorer och inom kort kommer de att lansera modeller med snudd 600 hk och accelerationstider på under fyra sekunder. 

Hyundai har även sett till att göra så att bilar byggda på E-GMP klarar fjärruppdatering, de har head up display med ar-teknik samt klarar V2L (vehicle-to-load). 

Jämförelse

Precis som när det kommer till prestanda, så är den underliggande plattformen från Hyundai snäppet vassare. Här handlar det om att där VW-gruppen ser att man ska använda flera arkitekturer (MEB, J1, PPE) så tänker sig den koreanska koncernen att man tar allt på ett bräde. Det gör att man förberett plattformen och gjort den så att säga ”storleken större” än vad VW:s MEB är.

Till vänser ID.4, till höger EV6.

Interiör, utrymme och praktikalitet

ID4

I en ID4 är det avskalat och enkelt – på gränsen till för enkelt. Som förare har man en minimal skärm som sitter på styrstången, därtill kompletteras denna av head up-display. För övrig infotainment är det en skärm som sitter på mittkonsolen. Något som är irriterande är att sätes/rattvärme ligger på skärmen.

I sätena sitter man gott och som förare finns det bra huvudutrymmen samt även extra lårstöd. 

I baksätet är utrymmet väl tilltaget och det stora panoramaglastaket gör sitt till för att det ska vara en riktigt trevlig plats att vara på även under längre körningar. 

På praktikaltiteskontot kommer även bagageutrymme på 543 liter samt möjligheten att kunna dra 1 200 kg.

EV6

Trots en ganska radikal exteriör är EV6 förhållandevis traditionell inuti. Här har man en stor bräda med dubbla skärmar att titta på som förare varav den högra är den som innehåller all infotainment. En sak som inte är så traditionell är att Kia har ”kopplat loss” mittkonsolen vilket gör att det känns väldigt luftigt om benen – då man får ett förvaringsutrymme där.

I sätena sitter man ok, om man inte är allt för lång. Både huvudutrymme samt lårstödet blir begränsat om man är upp mot 190 cm. Dock kan man få sina säten med ventilering samt möjligheten att fälla för ”lounge-läge” när man laddar.

Utrymmet i soffan bak är bra för knäna, men snålt om huvudet samt för fötterna. Därtill så har EV6:an bara en tvåzoners klimatanläggning.

Bagageutrymmet i bilen är på 490 liter, därtill kan man addera ytterligare 20 liter i frunken fram. I ärlighetens namn är dock det senare utrymmet så litet att man inte ens får plats med laddkablar – så det blir varningstriangeln som får husera där. 

Jämförelse

ID4 är är riktigt generös med utrymmena. Det märks inte minst när man sitter i baksätet där du som fullvuxen får plats på alla ledder. Sätena är även överlag mer bekväma än de i EV6:an och även om sätesventliering lär vara prisat under sommarens varmaste dagar kommer ID4:ans lårstöd och skönare stolar att vinna alla andra dagar.

För de som vanemässigt packar mycket är även där folkan ett bättre alternativ. Den är markant mycket större officiellt, och när du lägger till att du kan packa den mycket bättre tack vare en mer upprätt bak så är vinsten än större. 

EV6:an har dock några plus i den här ronden. Dels så kan den dra något mer, 1 600 kg jämfört med tyskens 1 200 kg, och dels så kan du justera ryggstödet bak. Usb-uttagen i ryggstöden (för baksätespassagerarna) är smart placerade. Fram har man även stora stuvutrymmen. Därtill så är sätes/rattvärme lättillgängligt. Men det räcker inte för att slå ID4:an i det här delmomentet.

Körning

ID4

Med GTX vill VW appellera lite till körglädjen. De 299 hästkrafterna gör sitt för att man ska känna att bilen är piggare och i kombination med det adaptiva chassit är bilen markant mycket trevligare än standard ID4:an. Bilen känns även totalt stabil när man rattar runt den, och trots stundom höga hastigheter på sämre vägar är det hela tiden kontroll. Styrningen är stram och precis. Inbromsningar är dock inte, som så vanligt på många elbilar, ID4:ans paradgren, där märks tyngden av. Justering av bromskraftsåtervinningen är även den i tamaste laget.

EV6

Kia har hela tiden sagt att EV6 är sportig. Det är ju en bil med över 300 hästkrafter och en sprint 0–100 på 5,2 sekunder – så det saknas ju inte resurser. På vägen känns den dock inte riktigt så sportig. Snarare pigg. Vid vardagskörning är bilen en dans att ratta runt och så även när det går snabbare. Dock märks det av att fjädring/dämpning ligger någonstans i mellanregistret, och eftersom du inte kan justera dem efter humör så blir Kian ingen specialist i något avseende. Det är inte den komfortablaste eller mest dynamiska bilen att köra.

Jämförelse 

De är stor skillnad på hur en ID4 och en EV6 beter sig på vägarna. Det adaptiva chassi som VW har valt är strålande – och rejält mycket bättre än de så kallade frekvensmodulerande stötdämpare som Kian har. 

Där folkan hela tiden känns kontrollerad och du vet var du har baken – studsar EV6:an runt mycket mer. Bakvagnen känns lite sladdrigare helt enkelt. Styrningen är ok i koreanen, men den är bättre än så i det tyska alternativet.

Dock får du mycket mer fartupplevelse i Kian då accelerationen i hela registret är bättre tack vare det markant mycket högre vridmomentet. Och när man hoppar mellan bilarna så märks det tydligt av att ID4:an saknar lite krut.

En poäng vardera får bilarna för detta. Om det är det här som fäller avgörandet får man som köpare ställa sig frågan i valet – blir det kontroll eller cowboy? 

Ekonomi och förbrukning

ID4 

Officiellt så ska en ID4 GTX förbruka 1,83v1,91 kWh/mil vilket då ska göra att man kan komma upp till 480 km på en laddning. Inte illa. Tittar vi på priset så kostar en bil från 572 900 kronor om man slantar upp allt på ett bräde. 

Privatleasing-alternativ finns från 5 495 kr/mån (1 000 mil/år) och som tjänstebilist kan man komma undan med ett förmånsvärde på 1 822 kr/mån (50 procent marginalskatt)

EV6

Som fyrhjulsdrivet alternativ ska EV6 GT Line AWD suga i sig 1,72 kWh/mil. Om man kan hålla det så ska energin i batteriet räcka till 506 kilometer. 

Kostnaden för en bil ligger på 674 700 kronor kontant, alternativt privatleasing (med 1 500 mil/år) från 6 595 kr/mån. Som tjänstebilist hamnar du med en sådan här bil på ett förmånsvärde om 2 607 kr/mån (50 procent marginalskatt)

Jämförelse

Tittar vi på förbrukning så var det stor skillnad mellan officiella och verkliga siffror. WLTP-värdena som anges får ofta ses som högst teoretiska. Under testet som genomfördes under en vecka i temperaturer mellan fem och elva grader var vi ID4:ans fall inte i närheten. Körningen var varierad ”vardagskörning” där de kortare sportiga inslagen balanserades upp av mer mondän transport. Efter det stannade ID4 GTX på en förbrukning på 2,2 kWh/mil. Kians motsvarande siffra efter närmare 70 mil var på 1,9 kWh/mil. Vilket inte bara var bättre, diskrepansen mot den officiella siffran är mindre.

Så absolut fördel EV6 när det kommer till att inte slita på elektronerna. Tvärtom är det när det kommer till pris.

För de som ska handla bil kontant är båda bilarna dyra. Särskilt Kian kan se väldigt oöverkomlig ut då den till och med kostar över 100 000 kronor mer än ID4:an.

Dock så gör tillvalskryssen att folkan snabbt sticker iväg och de båda testbilarna kostar snudd på detsamma. Men de flesta kommer nog välja en lite beskedligare variant – och ser man till leasing och förmånsvärde är VW:n då billigare.

Summerat

Volkswagen ID4 och Kia EV6 kommer med stor sannolikhet vara två av bilarna som slåss om tronen i elbilstoppen. Och även om båda på pappret skulle kunna beskrivas som eldrivna crossovers – är de väldigt olika. ID4 kommer med utrymme, praktikalitet, trygghet samt i GTX-tappningen stor kontroll. Dock tappar man glans när det kommer till kvalitetskänsla, trögt infotainment och lite tam prestanda

EV6 kontrar med fränare design och mer känsla. Däremot får man sina fjädrar rykta i utrymmes- och praktikalitetsaspekten. 

Så vad blir då kontentan? Jo, när testlaget har fått säga sitt så är det Kia EV6 som står som segrare i den här bataljen. Det mindre bagageutrymmet och den trängre kupén fäller inte krokben för koreanen som kränger sig förbi tack vare bättre prestanda både i farten och som stillastående, men det är tight. ID4:ans adaptiva chassi är bättre och för de som tycker att utrymme väger tyngst – i sånt fall skulle pokalen hamna i den andra ringhörnan.

Vinnare: Kia EV6.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Kia

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt