Deras ”seende” drönare ska förhindra elavbrott

2020-01-28 13:30  

Drönare från svenska Skyqraft flyger mil efter mil utmed elledningar i norra Sverige och drar i sommar till New York för elinspektioner. Bolagets teknik ger elbolag som Eon smarta ögon – även bortom dit mänskliga operatörer kan ta sig.

De norrländska skogarna är vidsträckta, ensliga och helt perfekta om man är ett pinfärskt startupbolag som vill testköra sin drönarteknik. Bolaget i fråga heter Skyqraft, och grundades 2019 av tre deltagare på startupfabriken Antlers entprenörsprogram.

Målet är att använda eldrivna, obemannade luftfarkoster utrustade med kameror och maskininlärningsalgoritmer för att skapa en smartare elnätsinspektion.

– Vi tror att våra drönare kan förändra infrastrukturbesiktning och göra den effektivare, säkrare och mer hållbar. Det finns stora miljöbesparingar att göra, en helikopter bränner lika mycket bränsle som fyra stadsjeepar, säger David Almroth, medgrundare och vd på Skyqraft.

Effektivare och enklare inspektioner

Kraftledningar sträcker sig mil efter mil över vårt avlånga land. För att garantera driftsäkerheten krävs rutinmässiga inspektioner, inspektioner som till största del fortfarande görs med hjälp av helikoptrar eller manuellt, till fots.

Processen är kostsam och tidskrävande. Genom att skicka upp batteridrivna drönare som samlar in högupplösta bilder och video i 360 grader vill Skyqraft göra elbolagens besiktningar avsevärt enklare.

Läs mer: Här är Amazons svenska drag i molnkriget mot Google och Microsoft

Syftet är att upptäcka och åtgärda fel redan innan dessa drabbar elnätsägarna. Det kallas för prediktiva analyser, vilket handlar om att tröska stora mängder data för att hitta mönster. Detta ska uppnås med hjälp av maskininlärningsalgoritmer som har lärts upp att automatiskt larma om vissa typer av anomalier, som spruckna isolatorer eller lutande stolpar, upptäcks i bilderna som drönarna samlat in.

– Slutkunderna förväntar sig att elnätet ska fungera hela tiden. För att det ska vara möjligt är det väldigt värdefullt med den typen av proaktiva inspektioner med flygningar fler gånger om året som vi kan erbjuda, säger David Almroth.

Jagar bilddata för att träna ai-system

För att kunna göra den typen av prediktiva analyser måste David Almroth och Skyqraft först lyckas charma eljättarna. Till optimeringsmodellena som används för att tränas maskininlärningsalgoritmena behövs nämligen bilddata, enorma mängder dessutom.

Det handlar om så kallade dataset, samlingar med strukturerade och annoterade data. För startupbolag som sysslar med självkörande bilar finns det redan flera publika dataset från exempelvis universitet att använda. Skyqraft måste å sin sida antingen samla in alla data själv, eller förmå elbolagen att dela med sig av sina bilddatabaser.

– Vi jobbar med egeninsamlade data för närvarande, men har stora förhoppningar om att kunna samarbeta med elbolagen. Vi behöver tusentals och åter tusentals bilder på allt från skadade ledningsavskiljare, till isolatorer och kablar. Bilderna i databasen behöver dessutom annoteras, det vill sägas märkas upp med en slags etiketter så att systemet förstår vad som syns på fotona.

Hur långt har ni kommit med maskininlärningen? Vilken precision har utfallet av analyserna?

– Vi betatestar enklare funktioner, och i nuläget handlar det om maskininlärning med relativt låg precision. Det här är inget som vi bygger över natten. Vi börjar med en låg precision, och ökar sedan på den snabbt. Min medgrundare Umar Chughtai har en bakgrund hos KTH:s robotiklabb för drönare och maskininlärning, vilket är helt rätt för att kunna bygga ett team som kan ta fram den här typen av system.

Läs mer: Podd av ingenjörer vill bryta tabun kring utbrändhet

En annan svårighet handlar om tillstånden som krävs för att få testflyga drönarna. David Almroth poängterar att Skyqraft har en god relation med Luftfartsverket, som ansvarar för tillståndsgivningen. Men det är en process som tar lång tid, i synnerhet för den typen av särskilda tillstånd som gett bolaget rätt att utföra flygningar även bortom drönarpilotens synfält.

– I områden där det flygs mycket kommer man i framtiden behöva boka luftrum per minut eller i en liten korridor. Det är därför vi är här ute i de norrländska skogarna. Här kan vi få monopol i luftrummet över vissa områden redan idag.

Charmade spansk energibolagsjätte

Det unga Stockholmsbolaget grundades för mindre än ett år sedan, men har redan hunnit få elbolagens ögon på sig. Flygningarna i mellersta Norrland görs tillsammans med Eon, som vill hitta nya smartare sätt för felsökningar av sina ledningar.

Bolaget har dessutom knutit till sig ”en handfull” kunder i form av mindre svenska elbolag som betalar Skyqraft per kilometer för att samla in bilder och video med sina drönare.

En annan fjäder i hatten är fjolårets vinst i den spanska energijätten Iberdrolas innovationstävling. Fokus låg på hur ny teknik kan göra samhället mer motståndskraftigt mot naturkatastrofer, och förstapriset består i ett pilotprojekt tillsammans med Iberdola-ägda New York Gas & Electric med testflygningar som börjar i sommar.

– Intresset från branschen för vår teknik är högt. Nu vill vi kunna bevisa för våra kunder att vi kan leverera riktigt bra värde i form av video och bilder. Planen är att ha de första maskinlärningsfunktionerna på plats i systemet i februari eller mars.

Miljoninvestering ska säkra utvecklingen

Skyqraft är långt ifrån ensamma om att vilja använda ny teknik, som drönare, i elsäkerhetens tjänst.

Ny Teknik har tidigare skrivit om svenska Exeri som felsöker elnätet digitalt med sensorer på ledningsstolparna. Det finns också en uppsjö av drönarbolag i Sverige och Norge som hoppas få en bit av kakan när det gäller framtidens elnätsbesiktning. Men David Almroth räds inte konkurrensen.

– Det finns många duktiga drönaroperatörer. Men många konkurrenter flyger enbart över tranmissionsnätet. Vi flyger gärna över de lokala elnäten också. Och det är där som de flesta störningarna eller avbrotten sker.

Läs mer: 2030 – hur ser framtidens teknikskiften ut?

En färsk investering på cirka fem miljoner kronor från flera affärsänglar och Antlers investeringsgren ska säkra Skyqrafts fortsatta utveckling av maskininlärningprogramvaran. Under 2020 planerar bolaget också att bygga ut teamet med fler anställda.

– Om fem år är vi en internationell storspelare inom infrastrukturbesiktning. Det saknas inga ambitioner här, säger David Almroth.

Fakta: Skyqraft

Gör: Teknikplattform för infrastrukturinspektion med drönare.

Startår: 2019

Ort: Stockholm

Antal anställda: De tre medgrundarna David Almroth, Sakina Turabali och Umar Chughtai.

Kunder: Pilotprojekt hos Eon just nu och amerikanska New York Gas & Electric senare i år. En ”handfull” betalande kunder i Sverige.

Finansiering: Fick nyligen cirka fem miljoner kronor från affärsänglar och Antler.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt