Bilindustrin: Hur kan elbilen Mini EV kosta bara 50 000 kronor?

2022-05-05 15:15  

Mini EV är bästsäljaren på hemmaplan – nu vill branschen förstå hur Kina kan bygga en elbil för strax över 50 000 kr. Wired har provkört modellen.

I Kina säljer modellen bättre än Model 3, men så kostar den också bara en tiondel av Teslas instegsversion. Wuling Hongguang Mini EV tillverkas av konstellationen SAIC Motor, General Motors samt Liuzhou Wuling Motors. Minibilen lanserades 2020 och är bara tillgänglig på den kinesiska marknaden. 

Hur mycket elbil får man då för drygt 50 000 kr? Trots att Mini EV bara är drygt 2,9 meter lång så sväljer den fyra personer. De får dock nöja sig med en topphastighet på 100 km/h och ett tämligen begränsat bagageutrymme. 

Köparen kan välja mellan två batteripack på 9,3- eller 13,8 kWh, som ger en räckvidd på 120 km respektive 170 km. Vid laddning i eluttaget hemma tar det 6,5 timmar för att fylla det mindre batteriet och nio timmar för det större. 

Testar modellen Macaron

Wired har testat den mest exklusiva versionen, Macaron, som kostar drygt 65 000 kr. Lyxen består i en liten tv och ett klatschigare färgval. Interiören i hårdplast bjuder på få reglage men har två USB-portar för att ladda mobilen och spela musik.

Instrumenteringen utgörs av en färgskärm som utöver hastighet visar beräknad räckvidd och förbrukning. På Macaron agerar instrumenteringen även display för backkameran.

Mini EV. Foto: David 290

En elmotor på 20 kW driver på bakhjulen – Wired noterar att den ger ifrån sig ett vinande ljud, och med bilens snåla isolering tar sig oljudet in i kupén. Körmässigt uppskattar dock testföraren att modellens storlek gör Mini EV smidig i stadstrafiken.

"Men det samma kan inte sägas om styrningen, som på det hela taget känns inexakt. I 30 mph (48 km/h) slutar det med att du kämpar mot bilens önskan bara köra rakt fram. Och med så små hjul (12 tum) känner du varje potthål, vilket inte blir bättre av sätenas undermåliga stoppning", skriver Wired.

Ingen bromskraftåtervinning

Trots att höjda batteripriser har ätit upp nästan hela vinstmarginalen på modellen så är många biltillverkare nyfikna på hur kineserna kan bygga fungerande elbilar till det extremt låga priset.

Nikkei Asia rapporterar att Japans Nagoya University har plockat isär ett exemplar av Mini EV. Det avslöjade att bilen är byggd med billiga komponenter som vanligtvis ratas av bilindustrin, exempelvis inhemska kullager och datachip som snarare hör hemma i enkla elprylar.

Delarna har en lägre hållbarhet, men de är sammansatta på ett sätt som gör dem enkla att ersätta. Enligt universitetets uppskattning var delarnas sammantagna värde omkring 41 000 kr, detta i den dyrare lyxversionen. Ett sätt att hålla priset nere är att helt skippa bromskraftåtervinning, som i dag utgör väsentlig utrustning för att förlänga räckvidden.

John Edgren

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt